A fenntarthatóság alig van jelen az online kereskedelemben

  • 2025. szeptember 24.
  • kovacseszter

A digitalizáció megváltoztatja a fogyasztást, egyre több ember tájékozódik online és vásárol az interneten. A fenntartható termékek és az új vásárlás alternatívái azonban gyakran láthatatlanok maradnak. Bár a fenntarthatóság tudata jelen van, a vásárlási döntéseket általában még mindig az ár, a kényelem és a gyors elérhetőség határozza meg.

A Német Szövetségi Környezetvédelmi Hivatal (UBA) felszólítja az internetes platformokat, hogy jobban és szisztematikusabban vegyék figyelembe a fenntarthatósági szempontokat.

Az ⁠UBA⁠ legújabb, a ConPolicy által végzett tanulmánya kiábrándító eredményeket mutat, mely szerint ⁠a fenntarthatóság⁠ eddig alárendelt szerepet játszik az online vásárlás mindennapjaiban. Ehelyett az ár, valamint az egyszerű és gyors elérhetőség dominál a vásárlási döntésekben. A fenntartható lehetőségeket általában csak akkor veszik figyelembe, ha a fogyasztók már eleve motiváltak, ha azok jól láthatóak a vásárlási folyamatban, vagy ha pénzt lehet velük megtakarítani.

„Azok, akik online vásárolnak, általában a legolcsóbb terméket találják meg – de ritkán a legfenntarthatóbbat. Eznek változnia kell, ha a fogyasztást fenntarthatóvá akarjuk tenni” – mondja Dirk Messner, az UBA elnöke. „A bevásárlóplatformok üzemeltetőinek felelősséget kell vállalniuk ebben a kérdésben azáltal, hogy láthatóbbá teszik a fenntartható alternatívákat.”


Miért választják ritkán a fenntartható lehetőségeket?

A platformok ösztönzik az új termékek vásárlását, az impulzusvásárlásokat vagy a vásárlás folytatását – a fenntartható termékek és a körforgásos gazdaság pedig háttérbe szorulnak.

A fenntarthatósági információk elvileg rendelkezésre állnak, de a népszerű oldalakon, amelyek a felhasználók kattintási útvonala (customer journey) mentén találhatók, nem elég láthatóak, hitelesek és/vagy átláthatóak. A hiteles oldalak viszont gyakran csak kis eléréssel rendelkeznek.

A termékstandardok, a javíthatóság vagy az élettartam szűrési és keresési funkciói hiányoznak vagy nagyon el vannak rejtve. Ez jelentősen megnöveli a kutatási munkát.

A körforgásos alternatívák alig ajánlottak, a használt termékek vásárlása, javítása vagy megosztása ritkán látható vagy nem kiemelt helyen szerepel.

Akadályok a javítás és a használt termékek vásárlása előtt: a javítások gyakran viszonylag drágák, nehezen elérhetők és nehezen megtalálhatók. A állapot, a minőség és a higiénia bizonytalansága csökkenti a bizalmat a használt termékek iránt. Ezenkívül a részben korlátozott vásárlói védelem és visszatérítési jogok – különösen a magáneladások esetében – miatt a vásárlás kockázata magasabbnak tűnik, mint az új termékek vásárlásakor.


Hogyan támogathatják a digitális platformok a fenntartható fogyasztást

A fenntartható vásárlási döntések fontos mozgatórugója a fenntarthatóság erőteljesebb beépítése a platformok struktúrájába. Az algoritmikus ajánló rendszereknek például szisztematikusan figyelembe kellene venniük a fenntarthatósági kritériumokat. Az ilyen előírást például a politika hozhatná meg az EU mesterséges intelligencia rendeletén keresztül.

A fogyasztók számára különösen fontos, hogy minden releváns információt közvetlenül és időigényes további kutatás nélkül megkapjanak. Ezért az online áruházaknak és összehasonlító portáloknak egyértelmű szűrési és összehasonlítási lehetőségeket kell kínálniuk a fenntarthatósági szempontok tekintetében – például az anyagok eredete, az energiahatékonyság, a javíthatóság vagy a termékek élettartama tekintetében szabványok alapján.

Emellett meg kell erősíteni a bizalmat a használtcikk-piacokban és azok hozzáférhetőségét. Ehhez fontos eszközök az újrahasznosított termékek kereskedelmére vonatkozó egységes minőségi szabványok és átlátható visszavételi szabályok, amelyek növelhetik a bizalmat az ilyen termékek iránt. Ezenkívül a használtcikk-kínálatot jobban be kell integrálni a meglévő online áruházakba és a közbeszerzési irányelvekbe.

A javítások központi szerepet játszanak a termékek körforgásában és élettartamuk meghosszabbításában. Annak ellenére, hogy sok fogyasztó alapvetően javítani szeretne, a javítás mellett való döntést gyakran számos akadály gátolja. A tanulmány az információs környezet javítását, pénzügyi ösztönzőket és a javítási szolgáltatások online áruházakba való integrálását javasolja intézkedésként.

Forrás: dontwasteit.hu