Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 2 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Évi 39 ezer tonna hordatlan ruha halmozódik egymásra az Atacama-sivatagban

  • 2021. november 17.
  • Fodor Réka

Az ENSZ adatai alapján a divatipar a globális szén-dioxid-kibocsátás 8-10 százalékáért felelős, ráadásul 2018-ban a szegmens több energiát fogyasztott, mint a légi közlekedés és a hajózás együttvéve.

Szomorú látkép alakult ki a chilei Atacama-sivatagban.

Becslések szerint 39 ezer tonna el nem adott ruha köt ki a chilei Atacama-sivatagban minden évben, írja a Business Insider. A fast fashion ruhadarabok eredeti célja az az Egyesült Államok, Ázsia vagy Európa lenne, most azonban a sivatagban alkotnak bizarr és szomorú látképet.

Az Agence France-Presse (AFP) cikke szerint a hatalmas textildomb Kínában és Bangladesben gyártott ruhákból áll. Ha a ruhákat nem vásárolják meg, azok a chilei Iquique kikötőjébe kerülnek, hogy továbbértékesítsék őket más latin-amerikai országban.

Az AFP beszámolója alapján évente körülbelül 59 ezer tonna kerül a kikötőbe, amiből legalább 39 ezer tonna a sivatagi hulladéklerakókba kerül.

„A probléma az, hogy a ruhadarabok biológiailag nem lebomlóak, és olyan vegyi anyagokat is tartalmaznak, ami miatt nem fogadják el őket a helyi hulladéklerakóban” – mondja Franklin Zepeda, a használt ruhákból szigetelőanyagot készítő Ecofibra alapítója.

Az ENSZ adatai alapján a divatipar a globális szén-dioxid-kibocsátás 8-10 százalékáért felelős, ráadásul

2018-ban a szegmens több energiát fogyasztott, mint a légi közlekedés és a hajózás együttvéve.

A divatipar tovább rendkívül sok hulladékot termel, kutatások alapján minden másodpercben egy kukásautónyi ruhadarabot égetnek el és küldenek a szemétlerakóba.

A fogyasztók ugyanakkor nem lassítanak, a brit Ellen McArthur Alapítvány adatai szerint a ruházati termelés megduplázódott a 2004 és 2019 közötti másfél évtized alatt. A McKinsey becslése szintén növekedésről számol be, egy átlagos fogyasztó 60 százalékkal több ruhát vásárolt 2014-ben, mint 2000-ben.

Borítókép: Lauren Fleischmann / Unsplash

forrás: forbes.hu