A Black Friday versenyfutás a szakadék felé – Dönts okosan! Válaszd a Green Fridayt!

  • 2023. november 14.
  • Gyuri

Az Amerikai Egyesült Államokból származó Black Fridayként emlegetett óriási leértékelési láz hatalmas környezetterhelő hatással bír. Ez az impulzív, felesleges vásárlást előidéző esemény ugyanis a reklámok világán keresztül hiteti el velünk, hogy ez az egyetlen helyes út a fogyasztásra, miközben több területen is élen jár a bolygónk tönkretételében.

Nézzük hát meg néhány pontban, hogy többek között mi is a probléma a Black Fridayjel: mit is mondhatunk el róla, milyen kétes dicsőséget tudhat magáénak?

 

Az elsivatagosodás aranyérmes okozója

Az elsivatagosodás felgyorsulása a globális klímaváltozás egyik szomorú velejárója. Ennek elszomorító következménye, hogy napjainkban több mint 2,3 milliárd ember szenved vízhiánytól. Ez az érték a jövőben valószínűleg csak rosszabbodni fog, és a Black Friday és a hozzá hasonló fogyasztásösztönző akciók csak rontanak a helyzeten.

 

A hulladéktermelés abszolút győztese

A fast fashion áruházak, amelyek szezonról szezonra újragerjesztik a fogyasztást, nem meglepő módon élen járnak a hulladéktermelésben. Tudtátok például, hogy évente 100 milliárd új ruhadarabot állítanak elő világszerte, amelynek 60%-át egy éven belül el is dobják? Válasszunk környezetkímélőbb alternatívákat, mint például használt ruha vásárlását vagy gardróbcserét!

 

A tervezett elavulás bajnoka

A tervezett elavulás a kapitalista gazdaság mozgatórugója, ami lehetővé teszi a folytonos fogyasztás fenntartását a termékek gyors lecserélésével. A valóság viszont az, hogy sokszor ezek a tárgyak még helyrehozhatóak egy kis idő és energia rááldozozásával. Erre a problémára szolgál például segítségül az ifixit oldala, ahol hasznos tanácsokat és oktatóvideókat találhattok a használati tárgyak megjavításáról.

 

A vízszennyezés abszolút győztese

Óceánjainkat őrült ütemben szennyezzük el, ugyanis évente több mint 9,5 milliárd eldobható műanyagpalackot juttatunk ki beléjük, ezáltal súlyos környezeti károkat okozva. Mindez tájékozott fogyasztói döntéseinkkel megelőzhető lenne!

 

A RREUSE Green Friday nevezetű akciója különféle civil szervezeteket és cégeket bevonva kívánja felhívni az emberek figyelmét ezekre a negatív környezeti hatásokra. Ehhez a kezdeményezéshez csatlakozott a RREUSE tagjaként többek között a Humusz is, amely a témát érintő színes tartalmak megosztásával vesz részt az informácóátadásban. Ezen kampány keretében többet is megtudhattok arról, hogy miért is olyan sötét a Black Friday, emellett megoldási lehetőségeket is kínálunk a felmerülő problémákra.

 

Látogassatok el Facebook és Instagram oldalainkra, és kövessétek rendszeresen frissülő tartalmainkat! És gyertek el a Green Friday által inspirált Lampionos tanösvényséta és beszélgetés programunkra november 24-én - részletek az esemény Fb-olalán.