Az olajcégek a műanyag-alapanyag gyártás felé fordulnak

  • 2021. szeptember 21.
  • névtelen (nem ellenőrzött)

Az amerikai Greenpeace szeptember 14-én mutatta be új jelentését arról, hogy a világ legnagyobb FMCG (jellemzően élelmiszeripari) vállalatai miként szolgálják ki az olajcégek műanyagipari törekvéseit. A jelentés leírja, hogy a klímaválság ellenére a globális olajcégek ahelyett, hogy csökkentenék a foszilis energiahordozók kitermelését, inkább a petrolkémia, ezen belül a műanyag-alapanyag gyártás felé fordulnak. Stratégiájukban olyan nagy márkákkal működnek együtt, mint a Coca-Cola, a Nestlé és a PepsiCo, melyek termékeiket nagyrészt egyszer használatos műanyagba csomagolják, és nem szándékoznak szakítani a klímaromboló és környezetszennyező üzletpolitikájukkal.

A klímaválság jelenlegi, kritikus szintjén elengedhetetlen, hogy minél előbb csökkentsük az üvegházgáz kibocsátásainkat. A globális olajcégek is érzik, hogy mind a közlekedési, mind az energiatermelési szektorokokban radikális változások várhatóak, ezáltal csökkeni fog az igény a termékeikre. A profitjaikat féltő világcégek, mint a Total, az Exxon és a Shell hatalmas beruházásokat végeznek a petrolkémiai ágazaton belül, és egyre inkább a műanyag-előállítás felé fordulnak, hogy továbbra is folytathassák a klímaromboló fosszilis kitermeléseiket. A műanyag viszont a nyersanyag kitermeléstől a késztermék szemétté válásáig, a teljes életciklusa során üvegházgáz-kibocsátással jár. Így az olajipar és a világ vezető FMCG cégeinek műanyagtermelés növelésére vonatkozó céljai jelentősen veszélyeztetik a párizsi klímamegállapodásban rögzített célt, mely szerint 1.5 °C alatt kell tartani a felmelegedést, hogy a klímaváltozás ne lépje át azt a kritikus pontot, ahonnan már nincs visszaút.

A Greenpeace jelentésében a szervezet bemutatja, hogy az egyszer használatos műanyag csomagolóanyagokat előszeretettel használó nagyvállalatok, mint a Coca-Cola, a Nestlé és a PepsiCo hogyan működnek együtt az olajcégekkel a műanyaggyártás volumenének növelésében. A jelentés rámutat az FMCG vállalatok és az olajcégek közös lobbitevékenységeire. A Greenpeace által összeállított anyagból az is kiderül, hogy mennyire átláthatatlan a cégek műanyag felhasználása, és hogy az élelmiszeripari vállalatok üzletpolitikájukban továbbra is kiemelt szerepet szánnak a környezet- és klímaromboló egyszer használatos műanyagoknak.

A jelentés kiemeli, hogy a műanyagok esztelen gyártása és használata miképp járul hozzá a klímaváltozáshoz, és hogy az olajcégek hogyan bővítik a gyártási kapacitásaikat. Egy bemutatott számítás szerint 2019-ben a műanyag gyártás életciklusához köthető üvegházgáz-kibocsátás 200 szenes erőmű kibocsátásának felelt meg. Ha nem változnak a jelenlegi trendek, a műanyaggyártás a 2015-ös szint duplájára nőhet 2035-re és a triplájára 2050-re. Ehhez az is hozzájárul, hogy az élelmiszeripari cégek, mint a Coca-Cola folyamatosan növelik az eldobható PET-palackok számát: 2020-ban csak ez a cég 112 milliárd műanyag palackot öntött a világra.

Forrás: dontwasteit.hu