Alig maradt elfogadható eleme a termékdíj törvény módosításának
A környezetvédelmi tárca a Kormány elé vitte a Környezetvédelmi termékdíjakról szóló törvény módosítását. Sajnos a Kormány által alapjaiban megváltoztatott jogszabály szinte már köszönő viszonyban sincs az eredetivel, ezért a HuMuSz súlyos aggodalmakkal tekint a törvény Országgyűlésnek beterjesztett módosításai elé. Összességében az előkészített tervezet - és a hozzá kapcsolódó, később elfogadásra kerülő kormányrendelet - a jelenleg hatályos előírásoknál lényegesen lazább környezetvédelmi elvárásokat támaszt, bevezetésük esetén a környezet állapota tovább romolhat, még a mostani katasztrofális helyzethez képest is.
A hasznosítást koordináló szervezetek jogosítványainak, kedvezményeinek kiterjesztése, a részükre javasolt lazább teljesítési elvárások, egyszerűsített ellenőrzés, - álláspontunk szerint - finoman szólva sem versenysemlegesek, és ismét csak az eldobó csomagolások gyártásában és forgalmazásában érdekelt csoportok érdekeit tükrözik. Az egyéni teljesítésű hasznosítást vállaló kötelezetteket ezzel szemben számos diszkriminatív előírás sújtaná, mely helyzetüket végleg ellehetetleníti. A társadalom számára közben egyre komolyabb fizikai, anyagi terhet jelent a mindent elborító csomagolási és egyéb szemét. Az ipar által egyre többet emlegetett "hasznosítás" önmagában nem jelent igazi megoldást, mert a lakossági szelektív gyűjtési arány továbbra is szánalmasan alacsony, márpedig az eldobó csomagolási hulladékok túlnyomó többsége a lakosságnál keletkezik.
A módosítási csomag kiemelt célja lenne, hogy a lakossági szelektív gyűjtést ösztönözze, de ez szintén nem teljesül. Tiltakozunk az ellen, hogy a kötelező lakossági szelektív gyűjtési arányt (8-12%, korábban 20%) egy homályos átvételi kötelezettség váltja fel, és a minimális átvételi árak meghatározásából is ki akarnak szorítani egyéb érdekelt feleket!
A Kormány elutasította a környezetvédelmi tárca törekvéseit a darabalapú termékdíj bevezetésére, így továbbra is adós marad a betétdíjas csomagolások elterjedését ösztönző szabályozással. Az eddigi kormányok tíz év alatt sem voltak képesek kidolgozni a betétdíjas kormányrendeletet, sőt már negyedik éve mulasztásos alkotmánysértést követnek el!
A gazdasági tárca által megbuktatott darabalapú termékdíj rendszert támogatandónak találtuk, de megjegyezzük, hogy mind az újratöltési arányok és bevezetésük ütemezése, mind annak ellenőrzési és szankcionális rendszere tekintetében roppant gyengének tartottuk. A tervezet kétségtelen pozitívuma viszont, hogy az elektronikai hulladékokra is kiterjeszti termékdíj fizetési kötelezettséget, reméljük, ehhez végre hatékony végrehajtási és újraelosztási rendszer is párosul.
Az 1995 óta többször módosított termékdíj törvény egyre kevésbé alkalmas a "szennyező fizet" elv érvényesítésére, és komoly félelmünk, hogy ilyen jogi és gazdasági feltételek mellett az ország nem tudja teljesíteni (vagy csak papíron…) az unió által előírt kötelező hasznosítási arányokat. Súlyos aggodalmunkat fejezzük ki amiatt is, hogy ilyen szabályozás mellett a csomagolási hulladékok mennyiségének újabb drasztikus növekedésére kell számítani: könnyedén teljes mentességet lehet szerezni termékdíj fizetés alól, ha egy cég kibocsátott hulladékának 50%-áról igazolja, hogy visszagyűjtötték. Semmi nem ösztönzi tehát a vállalatokat, hogy kevesebb csomagolást termeljenek vagy használjanak.
Véleményünkkel nem vagyunk egyedül, hiszen már két parlamenti bizottság is leszavazta a tervezetet.
HuMuSz