20 év múlva, 2000-ben (2. rész) Mi épül az ezredfordulóig?
Az V. ötéves tervből jószerivel két esztendő van hátra. Ám az elkövetkező években divatosabban akarunk öltözködni, a korszerű fogyasztási cikkek bővülő választékát várjuk. A népgazdaság egyensúlyi helyzetét javító alapvető gazdasági érdek, hogy minél több külföldön is kedvezően értékesíthető terméket gyártson az ipar.
Ez sikerült is. Gondoljunk csak az Audi motorokra vagy a Hankook gumikra. Milyen kedvezően értékesítjük ezeket külföldön is. Vagy ha nem mi, akkor ők.
S bár fontos, hogy legyen megfelelő választék a boltokban, nemkülönben, hogy gyorsan javítsák háztartási gépeinket, kedvenc magnónkat...
Ez tényleg szép lenne! De legtöbb háztartási gépünket, kedvenc magnónkat ma már - gyors javítás nélkül - kénytelenek vagyunk a szemétbe hajítani. Mint a villám!
... Még fontosabb, hogy idejében és emberi körülmények között jussunk el a munkahelyünkre, s ne egy forgalmi dugóban, hanem a Dunakanyar szép tájai szép tájain, vagy a Balaton mellett töltsük a hétvégét. Mindez a közlekedéstől, a metró, az utak, a hidak állapotától és teljesítőképességétől függ.
Boldog békeidők! Bár ülhetnénk ma egy 1979-es „forgalmi dugóban".
... Budapest tömegközlekedése azonban elsősorban a metróra épül. Napjainkban közmegelégedésre gyorsítja az utazást, rövidíti a munkába járásra fordított időt a kelet-nyugati vonal és az észak-déli vonal első szakasza. Ez utóbbit, mint ismeretes, tovább építik. 1980-ig el lehet jutni rajta az Élmunkás térig. A harmadik fővonal Újpalotát köti majd össze Dél-Budával, a Páskom-ligetet, a Bosnyák teret keresztülszeli, s a Keleti pályaudvarnál illetve a Kálvin térnél találkozik az első két vonallal, majd a Móricz Zsigmond körtéren keresztül Albertfalvára és Budafokra érkezik.
Hohó! Ez nem más, mint a híres négyes metró korabeli elképzelése.
A negyedik metróvonal viszont valamennyi korábbitól különbözve nem sugárirányú lesz, hanem az elképzelések szerint körülöleli csaknem a teljes fővárost, összekötve a sugárirányú vonalak „küllőit", és tehermentesítve a Nagykörút valamint a mostani külső körút forgalmát.
Ez viszont már az ötös metró, csak a számozásból kihagyja a kisföldalattit! De ezzel még nincs vége:
Ha valamiféle jövőbe látó televíziós kamerával meglesnénk, hogy milyen is lesz Budapest forgalma az ezredfordulón, a következő újdonságokat fedezhetnénk fel. Sikló vezet fel a Várba.
Ez tényleg meglett! Bár úgy rémlik, ez nem vadonatúj ötlet.
Közúti alagút köti össze az egykori Kossuth-híd alatt Pestet Budával.
Csak nem világították ki. Ezért nem látunk belőle semmit.
Megépült a főváros körüli autópálya körgyűrű, amely a kiszélesített Árpád-hídon, délen pedig az új autópályán folytatja útját.
A nyomvonalterv érdekes, vágjunk bele! Van rá mínusz 8 évünk! Vagy ne sajnáljuk az elmaradt nagyberuházásokazt?
A csepeli gyorsvasút - a föld alatt vezetve - egészen a Kálvin térig közlekedik...
Megint egy szigorúan titkos alagút!
... és megindul a forgalom a metró gyűrűvonalán.
Azaz az ötös metrón. Hát eddig csak a bakterház indult meg. Az ötös metró akadozik, és a négyessel is van valami kis gubanc!
Lehet, hogy mindez csupán a képzelet játéka? Mindenesetre várjuk meg a kétezredik évet, a végleges választ csak akkor fogalmazhatjuk meg.
Hát mi megvártuk! A végleges válasz: Igen, a képzelet játéka. Javítás nincs, forgalmi dugó az van, de egy ország népét vigasztalja a tudat, hogy ha akarunk, már Bécsben is nyithatunk cukrászdát. Így élünk Magyarországon 2008-ban, mikor - ahogy Vajda János írná - a XI. ötéves tervből jószerivel három év van hátra.