Müzlik a Tudatos Vásárlók nagyítója alatt
Az egészséges életmód elengedhetetlen kelléke a müzli – legalábbis ezt bizonygatják nap mint nap reklámok tucatjai. A Tudatos Vásárlók utána jártak, valóban így van-e: 28 müzlin hasonlítottunk össze táplálkozástani, fogyasztóvédelmi és környezetvédelmi szempontból. A vizsgált müzlik kevesebb, mint fele haladja meg a középszert.
Vizsgált szempontok
A müzlik összehasonlítása során a főbb szempontjaink az egészséges táplálkozás, a fogyasztókkal szembeni tisztességes bánásmód és a környezetvédelem voltak.
Az egészségességi, táplálkozástani szempontoknál vizsgáltuk a termékek összetételét, különös tekintettel az allergizáló összetevőkre, a „bio” jelleget, az extrákat. Fogyasztóvédelmi nagyítónk vizsgálta a tápérték, az allergének feltüntetését, a lejárati időt, a címkézést. A legfontosabb környezetvédelmi kérdéseknek ez esetben a csomagolással járó hulladékképződést, illetve a szállítás okozta környezetterhelést tartottuk, így az értékelés során a csomagolás minőségét és a származási helyet vettük figyelembe.
A müzlik összehasonlítása során a főbb szempontjaink az egészséges táplálkozás, a fogyasztókkal szembeni tisztességes bánásmód és a környezetvédelem voltak.
Az egészségességi, táplálkozástani szempontoknál vizsgáltuk a termékek összetételét, különös tekintettel az allergizáló összetevőkre, a „bio” jelleget, az extrákat. Fogyasztóvédelmi nagyítónk vizsgálta a tápérték, az allergének feltüntetését, a lejárati időt, a címkézést. A legfontosabb környezetvédelmi kérdéseknek ez esetben a csomagolással járó hulladékképződést, illetve a szállítás okozta környezetterhelést tartottuk, így az értékelés során a csomagolás minőségét és a származási helyet vettük figyelembe.
Hiányosságok és dicséretes eredmények a vizsgált müzliknél
* Az általunk vizsgált müzlik közül kettőn egyáltalán nem szerepelt tápértéktáblázat, illetve nem volt magyar megfelelője, sőt, olyannal is találkoztunk, ahol a magyar és a külföldi tápértéktáblázat eltérő adatokat tartalmazott (Barnhouse biomüzli).
* A vizsgált 28 müzli közül tizenkilenc nem tartalmazott semmilyen utalást táplálékallergiára, pedig ezek közül nyolc esetében már az összetevők listájából kiderült, hogy tartalmaz allergén anyagot (pl. földimogyorót, szóját).
* Mivel nincs előírás a „nyomokban” kifejezésre alkalmazhatóságára, ezért csak a kuriózum kedvéért említjük meg, hogy a Cerbona müzliken felirat hirdeti, hogy a termék „nyomokban földimogyorót tartalmaz”, majd az összetevők között: „földimogyoró 4,5%”. A földi mogyoró az arra hajlamos fogyasztóknál allergiás tüneteket válthat ki.
* Sok országból importálunk müzlitermékeket, a legtöbbjük 500-1500 kilométert utazik, míg elér a magyar üzletek polcaira. A távoli országokból származó termékek a szállítás révén jobban hozzájárulnak a környezetszennyezéshez.
* Bár mindegyik müzli tartalmazott ólmot, a mennyiség egyik müzli esetében sem lépte át a jogszabály által megengedett határértéket. A határérték 0,2 mg/kg, a legmagasabb ólomszennyezés 0,117 mg/kg volt, ami még mindig csak a határérték fele körüli érték.
* A vizsgált müzlik közül mind az öt termék, amelynek csomagolása arra utalt, hogy biotermékről van szó, rendelkezett minősítéssel. Ezek közül négy rendelkezett a megfelelő magyar biojelzéssel, egy terméken a német biojelzés szerepelt.
* Az általunk vizsgált müzlik közül kettőn egyáltalán nem szerepelt tápértéktáblázat, illetve nem volt magyar megfelelője, sőt, olyannal is találkoztunk, ahol a magyar és a külföldi tápértéktáblázat eltérő adatokat tartalmazott (Barnhouse biomüzli).
* A vizsgált 28 müzli közül tizenkilenc nem tartalmazott semmilyen utalást táplálékallergiára, pedig ezek közül nyolc esetében már az összetevők listájából kiderült, hogy tartalmaz allergén anyagot (pl. földimogyorót, szóját).
* Mivel nincs előírás a „nyomokban” kifejezésre alkalmazhatóságára, ezért csak a kuriózum kedvéért említjük meg, hogy a Cerbona müzliken felirat hirdeti, hogy a termék „nyomokban földimogyorót tartalmaz”, majd az összetevők között: „földimogyoró 4,5%”. A földi mogyoró az arra hajlamos fogyasztóknál allergiás tüneteket válthat ki.
* Sok országból importálunk müzlitermékeket, a legtöbbjük 500-1500 kilométert utazik, míg elér a magyar üzletek polcaira. A távoli országokból származó termékek a szállítás révén jobban hozzájárulnak a környezetszennyezéshez.
* Bár mindegyik müzli tartalmazott ólmot, a mennyiség egyik müzli esetében sem lépte át a jogszabály által megengedett határértéket. A határérték 0,2 mg/kg, a legmagasabb ólomszennyezés 0,117 mg/kg volt, ami még mindig csak a határérték fele körüli érték.
* A vizsgált müzlik közül mind az öt termék, amelynek csomagolása arra utalt, hogy biotermékről van szó, rendelkezett minősítéssel. Ezek közül négy rendelkezett a megfelelő magyar biojelzéssel, egy terméken a német biojelzés szerepelt.
Amire érdemes figyelni müzli vásárláskor
* Gyakran írják rá a müzlikre a varázs-szlogent, miszerint a terméket a legújabb kutatások eredményei alapján állították össze. Ez még nem garancia a jó minőségre.
* Nem való müzlibe a csokoládé, csokidarabkák, mesterséges édesítőszer, hozzáadott cukor, térfogatnövelő szer és más mesterséges adalék.
* Elsősorban gyermekek körében hódít a Cornflakes és társai. A maguk közel ötven százalékos cukortartalmával az efféle „müzlik” nem tartoznak a naponta fogyasztandó élelmiszerek közé. Rostban szegények, bár magas lehet a hozzáadott vitamintartalmuk.
* Azokon a termékeken, amelyeken olyan feliratot, hirdetést vagy megjegyzést tüntet fel a gyártó, amely azt állítja, sugallja, vagy arra utal, hogy az adott élelmiszer különleges táplálkozási sajátságokkal rendelkezik, fel kell tüntetni a tápértéket és a hivatkozott összetevő pontos mennyiségét. Például, ha azt olvassuk egy müzlin, hogy „fedezi a napi C-vitamin-szükségletet”, akkor a pontos C-vitamin-tartalomnak is szerepelnie kell a címkén.
* Gyakran írják rá a müzlikre a varázs-szlogent, miszerint a terméket a legújabb kutatások eredményei alapján állították össze. Ez még nem garancia a jó minőségre.
* Nem való müzlibe a csokoládé, csokidarabkák, mesterséges édesítőszer, hozzáadott cukor, térfogatnövelő szer és más mesterséges adalék.
* Elsősorban gyermekek körében hódít a Cornflakes és társai. A maguk közel ötven százalékos cukortartalmával az efféle „müzlik” nem tartoznak a naponta fogyasztandó élelmiszerek közé. Rostban szegények, bár magas lehet a hozzáadott vitamintartalmuk.
* Azokon a termékeken, amelyeken olyan feliratot, hirdetést vagy megjegyzést tüntet fel a gyártó, amely azt állítja, sugallja, vagy arra utal, hogy az adott élelmiszer különleges táplálkozási sajátságokkal rendelkezik, fel kell tüntetni a tápértéket és a hivatkozott összetevő pontos mennyiségét. Például, ha azt olvassuk egy müzlin, hogy „fedezi a napi C-vitamin-szükségletet”, akkor a pontos C-vitamin-tartalomnak is szerepelnie kell a címkén.
A részletes jelentést itt olvashatja
http://www.tudatosvasarlo.hu/cikkek/409
http://www.tudatosvasarlo.hu/cikkek/409
Az egyes müzlik minősítését tartalmazó részletes táblázat letölthető innen:
http://www.tudatosvasarlo.hu/attachment/file/29/Muzlik_nagyito_alatt.pdf
http://www.tudatosvasarlo.hu/attachment/file/29/Muzlik_nagyito_alatt.pdf
Módszerek
A bevásárlást 2006. március utolsó hetében végeztük öt üzletben: egy Tesco (budaörsi Tesco áruház), egy Spar (Batthyány téri üzlet), egy Rotschild (Jászai Mari téri üzlet), egy CBA üzletben (XIII. kerület, Raoul Wallenberg u. 4.) és egy bio boltban (Bioritmus, Mammut II).
Igyekeztünk - ahol lehetett - a fellelhető müzlimárkákból egy csokis és egy gyümölcsös ízesítésűt beszerezni, így végül 28 müzlit vettünk nagyítónk alá.
A müzlik összehasonlítását a csomagoláson található információk, illetve az ólom szennyezettség esetében az Országos Élelmiszer-biztonsági és Táplálkozástudományi Intézet (OÉTI) laboratóriumának mérései alapján végeztük. Az összetétel és tápérték összehasonlításában Lelovics Zsuzsanna dietetikus, az OÉTI munkatársa volt segítségünkre.
További információ: Ujhelyi Kata (30/211-1736)
A Tudatos Vásárlók Egyesülete
A Tudatos Vásárlók Egyesülete non-profit, közhasznú szervezet. A TVE az etikus, környezetileg és társadalmilag tudatos vásárlás népszerűsítésért dolgozik Magyarországon. Célja, hogy hozzájáruljon a fogyasztói értékek és a vállalati működési gyakorlatok pozitív, a társadalmi és természeti környezet fejlődését támogató változásaihoz. www.tve.hu www.tudatosvasarlo.hu
A Tudatos Vásárlók Egyesülete non-profit, közhasznú szervezet. A TVE az etikus, környezetileg és társadalmilag tudatos vásárlás népszerűsítésért dolgozik Magyarországon. Célja, hogy hozzájáruljon a fogyasztói értékek és a vállalati működési gyakorlatok pozitív, a társadalmi és természeti környezet fejlődését támogató változásaihoz. www.tve.hu www.tudatosvasarlo.hu