Leelőzte a bicikli az autót Európában
Tényleg bealkonyult az autózásnak Európában?! Nem csak a gazdasági nehézségek, hanem a megváltozott viszonyulás is sújtja az európai autóipart.
Mindig is voltak nagy bringás városok, Amszterdam vagy Párizs, mára viszont bátran mondhatjuk, hogy Róma, Budapest vagy Barcelona is ilyenek. Érdekes adat,. hogy az olaszok a második világháború óta először több biciklit vásároltak, mint autót. Az angol nyelvű NRP oldal csinált egy összefoglalót az autóipari márkákat tömörítő (ACEA) és a világ egyik legnagyobb kerékpáros szervezete a COLIPED adatai alapján. A következtetés: Európa 23 országában már több kerékpárt értékesítenek, mint gépjárművet.
Meglepő, hogy hazánkban tavaly majdnem 250 enezer biciklit vásároltak, s "csak" 53 ezer új autót. Korábbi tanulmányból már kiderült, hogy a mai fiatalok körében már nem számít státuszszimbólumnak az autó, csak egy szükséges eszköz.
A környezetkímélő kerékpározás ilyen előretörése örvendetes, azonban az autógyárak, mint a gazdaságok egyik legfontosabb mozgatórugói kétségbeesetten keresik a megoldást.
Németországban találták fel a biciklit (Friedrich Drais) és az autót (Karl Benz) egyaránt, így érthető, hogy az európaiak kötődése mind a két járműhöz hosszú időre nyúlik vissza.
2011-ben a gépkocsi-eladások száma még magasabb volt mint a kerékpároké, azonban 2012-ben az arány megfordult. Ez a tendencia az Európai Únió 27 tagállamából 23-ban így zajlik. Spanyolország volt az első, ahol a bicikli lett az elsődleges szállítóeszköz. Angliában a múlt évben már 3 millió biciklit adtak el, miközben személyi gépjárművekből csupán 2 milliót értékesítettek. (Ez többek között a Cyclescheme programnak köszönhető, amelynek segítségével leárazva és adómentesen lehet kerékpárhoz jutni.)
A teljes cikk itt olvashtó.
Forrás: Greenfo