Sokan fizetnek többet egy termékért, ha a gyártó CSR célokra áldoz
Jobban méltányolják a magyar fogyasztók a vállalatok
társadalmi felelősségvállalását, mint az európai
átlag
Ötvennyolc országban, köztük Magyarországon mérte fel a
Nielsen a fogyasztók viszonyát a vállalatok társadalmi
felelősségvállalásához. Száz magyar fogyasztóból negyvenhárman készek
magasabb áron is vásárolni, ha tudomásuk van a cég társadalmi
felelősségvállalással kapcsolatos tevékenységéről. Két évvel ezelőtt
csak harmincketten nyilatkoztak így. A magyar fogyasztók 31 százaléka a
felmérés előtti hat hónap során vett legalább egy árucikket vagy
szolgáltatást olyan cégtől, amelyről tudta, hogy közvetlenül juttat
pénzt társadalmi törekvésekre.
Az eredmény alapján országunkban az európai átlagnál jobban méltányolják a társadalmi szempontból hasznos vállalati költéseket, ugyanis Európa huszonkilenc vizsgált országában a megkérdezettek átlagosan 27 százaléka vásárolt szolgáltatást vagy terméket a kutatás előtti fél év alatt úgy, hogy tudomása volt a cég társadalmi felelősségvállalásáról. Ráadásul európai átlagban a válaszadók csupán 36 százaléka hajlandó többet fizetni társadalmi célokat támogató vállalat szolgáltatásáért vagy árucikkéért.
Ötvennyolc országban több mint 29 ezer internet-használót kérdeztek
meg a Nielsen kutatásának keretében. A felmért országok 74 százalékában
emelkedett azok aránya, akik hajlandók több pénzt kiadni, ha a
társadalmi felelősségvállalásban aktív vállalatoktól vesznek valamit.
Globálisan pozitív trend egyformán jellemzi a nőket, férfiakat, és
valamennyi korcsoportot is.
"A társadalmi célú marketing programok leginkább a fiatal fogyasztók körében találnak visszhangra, ugyanakkor a középkorúak véleménye is gyorsan, pozitívan változott, és ez újabb lehetőségeket kínál a vállalatok és márkáik kommunikációja számára." - állapította meg Nic Covey, a Nielsen társadalmi felelősségvállalással foglalkozó elnökhelyettese. - "A tulajdonosok ma már a márkák ilyen tartalmú üzeneteit nyugodtan fókuszálhatják az idősebb korosztályra is."
Földrajzilag jelentősen eltér a fogyasztók véleménye: például a Fülöp-szigetek, Thaiföld és Indonézia válaszadóinak kimagasló százaléka, több mint kétharmada mondja, Indiában pedig háromnegyede, hogy hajlandó magasabb árat adni társadalmi felelősséget vállaló cégek áruiért.
A fogyasztók készek többet fizetni szolgáltatásért vagy termékért olyan cégnek, amelyről tudják, hogy támogat társadalmi célokat, ugyanakkor jóval kisebb részük állítja, hogy vásárolt már tőlük. Például Bulgáriában a válaszadók 53 százaléka hajlandó többet fizetni, de csak 30 százalék mondja, hogy vásárolt is ilyen vállalattól a felmérés előtti fél évben. Szlovákiában a válaszadók 49 százaléka hajlandó drágábban vásárolni, de csak 22 százalék vett valamit társadalmi felelősségvállalásáról ismert cégtől. Peruban a két mutató 62 és 42, Hong Kongban pedig 52 és 32 százalék.
"Ma nem az a kérdés, hogy a fogyasztókat foglalkoztatják-e a
társadalmi hatások, hanem az, hogy melyek ezek és milyen módon lehet
felhívni rájuk a figyelmet." - foglalta össze az eredményeket Nic Covey.
- "Megoldást nem feltétlenül olyan kampány hozhat, amely kapcsolódik a
hagyományos társadalmi felelősségvállaláshoz. A fogyasztók megnyerhetők
azzal, ha látják, egy vállalat általában felelősségteljes magatartást
tanúsít, fenntartható újításokra törekszik, és céljairól, szándékairól
átlátható módon tájékoztatja a közvéleményt. A jó márkák megtalálják a
módját, hogy marketingjük kapcsolódjon gyártójuk társadalmi
felelősségvállalásához."
Rövidítések: HU=Magyarország; AT=Ausztria; CZ=Csehország; HR=Horvátország; PL=Lengyelország; RO=Románia; SK=Szlovákia. Forrás: Nielsen
Sajtóközlemény / Nielsen