Győzött az ecet!
A Tudatos Vásárlók Egyesülete 2011 elején eljárást kezdeményezett a GVH-nál a Calgon ecetes TV reklámja miatt. Végre pont került az ügy végére, nem is akármilyen eredménnyel: a GVH 15 millió forintra bírságolta a Calgon forgalmazóját fogyasztók megtévesztése miatt.
A Calgon egy 2010-ben sugárzott TV reklámban
azt állította, hogy a vízkőoldóként az ecet hatástalan és ártalmas lehet a
a mosógépekre. A Tudatos Vásárlók Egyesülete évek óta környezetbarát
alternatívaként népszerűsíti az ecetet, utánanéztek az állítás megalapozottságának.
2011. február elején nyílt levélben fordultak a Calgon hazai
forgalmazójához, a Reckitt Benckiser Kft-hez, amelyben arra szólították fel a
céget, hogy igazolja a reklámban elhangzott állítások valóságtartalmát.
A Calgon forgalmazójától kapott választ a TVE nem tartotta kellőképpen
megalapozottnak, pontosítást kértek, és egyúttal megtévesztő reklám gyanújával
eljárást kezdeményeztek a Gazdasági Versenyhivatalnál.
Több mint másfél év várakozás után hozott
döntést a GVH. Az eljárás alatt a Versenytanács arra a következtetésre jutott,
hogy a vállalt nem tudja alátámasztani azt az állítását, miszerint az ecet
használata mellett a mosógép vízkőképződés miatt meghibásodhat, valamint az
sem, hogy az ecet rozsdásodást okozhat. „A Versenytanács megállapítja, hogy a
Reckitt Benckiser (Magyarország) Termelő és Kereskedelmi Kft. 2010. augusztus
2-től 2010. november 21-ig alkalmazott kereskedelmi gyakorlatával fogyasztókkal
szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot tanúsított amikor, az általa
a Calgon vízlágyító termék népszerűsítésére közzétett hirdetésekben valótlan
állításokat tett az ecet mosógépben való használatát illetően, ezáltal saját
termékének adott célra való alkalmasságát, annak előnyeit a fogyasztók
megtévesztésére alkalmas módon jelenítette meg.”
A Versenyhivatal 15 millió forint bírság
megfizetésére kötelezte a céget.
A GVH döntés teljes szövege itt olvasható.
Forrás: TVE (Tudatos Vásárlók Egyesülete)