Bolti trükkök

A boltokban különféle trükkökkel manipulálják tudatalattinkat, hogy minél többet fogyasszunk és vásároljunk...

Jártak már úgy, hogy elugrottak a boltba néhány dologért, aztán alig bírták hazacipelni, amit vásároltak? Töltötték már az egész szombat délelőttjüket egy hipermarketben és amikor hazatértek üres pénztárcával, teli csomagtartóval és alig fértek be a lakásba a sok holmitól, akkor vették észre, mennyi fölösleges dolgot vettek? Vagy esetleg csak akkor, amikor az előző heti bevásárlás maradékait dobálták ki a hűtőből?

Napjainkban a vásárlások 70%-a impulzusvásárlás (döntéseink többségét az üzletben kapott információk és hatások alapján hozzuk meg). Ezt kihasználva, az üzletek különféle trükkökkel igyekeznek befolyásolni mikor/mit/mennyit vásárolunk...

 

TIPP

 

  • Mindig alaposan gondoljuk meg, vajon tényleg szükségünk van-e arra, amit épp meg akarunk venni?
  • Ismerjük meg a bolti trükköket és a vevőre gyakorolt hatásaikat! Ehhez nyújt segítséget a HuMuSz "Megelőzés - Bolti trükkök" c. ingyenes kiadványa.
  • Írjunk bevásárlólistát és tartsuk is magunkat az ott leírtakhoz! Minden vásárlás előtt - még mielőtt a boltba érnénk - mérlegeljük VALÓS szükségleteinket!
  • Gondoljuk végig, hogy az adott akció valóban kedvező-e számunkra! (A szlogen és az ár összhangban vannak? Megéri az ajándékért megvenni a terméket, vagy jobban járnánk, ha külön vennénk egy számunkra megfelelő tusfürdőt és papucsot - akkor, mikor épp szükségessé válik? Biztos, hogy megéri az időt, a fáradságot és a pénzt az "ajándék" törölköző vagy kulcstartó?)
  • Az akciós terméken mindig nézzük meg, esetleg lejárt-e a szavatossági ideje, vagy lejárathoz közel áll-e?
  • Ha valaki úgy gondolja, hogy anyagi kár éri, ha kihagyja a különböző akciókat; gondolja végig, mennyi felesleges dolgot vásárol ezek hatására, és így mennyi minden kerül a kukába felhasználatlanul!
  • Ne tévesszen meg bennünket, hogy 1-2 terméket kedvezményes áron vásárolhatunk meg. Ezt az árengedményt más termékek árába fogják beépíteni. És persze, ha már beugrunk a boltba az akciós áruért, megveszünk mást is... ami épp nem akciós.
  • Kisgyereket lehetőleg ne vigyük magunkkal. Egyrészt kapkodva és idegesen vásárolva nehéz tudatos vásárlói döntéseket hozni; másfelől a kicsik hisztijükkel olyasmi megvételére is rábírnak minket, amit egyáltalán nem akartunk megvásárolni nekik. Ha mégis muszáj őt magunkkal vinni, legyen nálunk játék, ami - legalább egy időre - leköti a figyelmét.
  • A gyártók és hipermarketek által potenciális, jövőbeli (és sokszor jelenlegi) fogyasztóként kezelt gyermekeinkkel különféle módon igyekeznek "megszerettetni" a vásárlást, a vásárlás helyszíneit. Igyekezzünk megmagyarázni - amint lehet - a kicsiknek, hogy mindez mivel jár...

 

OLVASÁSRA AJÁNLJUK