Variációk komposztálásra
Avagy hogyan népszerűsítsük a komposztálást óvodánkban, iskolánkban?
A komposztálás jótékony hatását több területen is érzékeltethetjük: mint a zöldhulladék csökkentésének alternatíváját, és a természetben zajló körfolyamatok, a „természetben-minden-hasznosul” és „nincs fölösleges anyag” elvének példájaként.
A Kisvác-Középvárosi Óvodában a Mihály napi vásár apropóján az óvó nénik előadták a Répa című mesét. „Apóka ültetett egy répát és így biztatgatta: Nőj, nőj répa, növekedjél gyökérke szép kövérre, óriási nagyra…” Ezt a részt kifejtették, eljátszották, ahogy apóka felássa a földet, komposztot visz rá, majd elülteti a répát. Gondozza, kapálja , öntözi… és láss csodát: óriási nagy répa nőtt! Innentől a mese az eredeti szerint folytatódott.
Eközben a budapesti XX. kerületi Ady Endre Általános Iskolában „a tavalyi komposzt lapátolása közben elérkeztünk ahhoz a réteghez, amelyben már nem találtunk sem faágakat, sem leveleket. Ez vajon már kész komposzt? Hogy megtudjuk, zsázsatesztet végeztünk. Cserepeket töltöttünk meg vele, rászórtuk az apró magokat, és meglocsoltuk. Már másnap elkezdtek hajtani a magok, harmadik nap leveleik is voltak, következő nap pedig finom zsázsás szendvicset ehettünk uzsonnára.”