Fenntartható fejlődés műhelymunka környezeti nevelőknek
Elnézést kérünk minden érdeklődőtől, de a jelentkezést a túljelentkezés miatt le kellett zárnunk. Reméljük, a későbbiekben lesz még lehetőségünk hasonló képzések megszervezésére.
Békéscsabai és székesfehérvári fenntartható fejlődés műhelymunkánk már lezajlott. Legközelebbi, egyben utolsó műhelymunkánk ebben a témában:
Fenntartható
fejlődés műhelymunka
környezeti nevelőknek és civil szervezetek képviselőinek
A műhelymunka időpontja: 2010. szeptember 10-11. és szeptember 24-25. 9:30-16:30
Helyszíne: Paks, Deák Ferenc Általános Iskola könyvtára
Vajon tudjuk-e, hogy mindennapi döntéseinkben hogyan lehet megjeleníteni a fenntarthatóságot? A tapasztalat az, hogy bizony nem egyszerű megtalálni az elmélet és gyakorlat közötti összekötő kapcsot.
A HuMuSz műhelymunka-sorozat fenntartható fejlődés moduljában egy olyan szemléletmódot szeretnénk átadni, mely nem csak a zöld - vagy más civil - szervezetben végzett munkánk során, hanem magánéletünk, emberi kapcsolataink terén is segítséget nyújt. Ez alkalommal külön figyelmet fordítunk a szemléletmód átadáshoz szükséges módszertani tudnivalókra.
A Kormány 93/2009. (IV.24.) Korm. Rendelete a pedagógus-továbbképzésről, a pedagógus-szakvizsgáról, valamint a továbbképzésben részt vevők juttatásairól és kedvezményeiről szóló 277/1997. (XII.22.) Korm. rendelet alapján a fenti szakmai műhelymunka a hétévenkénti továbbképzés keretén belül 30 ponttal elszámolható.
Együttműködő partnerünk: Önzetlenül Környezetünkért, Otthonunkért Munkacsoport Alapítvány (ÖKO Munkacsoport Alapítvány), Paks
Jelentkezési határidő: szeptember 3. 16 óra
Regisztrációs űrlap a lap alján található.
Játsszunk egy kicsit!
Vajon ki, mit lát ezen a képen?
Vizsgálatok igazolták, hogy a gyerekek 9 delfint látnak ezen a képen. Miért? Mert delfint már láttak...
Azt látod meg a világban, azt ismered fel, amiről van már képed, amit ismersz.
Minden dolognak több oldala van. Ahhoz, hogy megtaláljuk egy probléma gyökerét, több oldalról, több szemszögből is meg kell ismernünk. Ha ezt tesszük, rájövünk, hogy társadalmi, gazdasági, szociális, magánéleti, kulturális problémáink gyökere 2-3 fő okra vezethető vissza.
Civil szervezetként más-más probléma megoldására szerveződtünk, ám ha elkezdünk egy párbeszédet, megtalálhatjuk azokat a közös pontokat, amik mentén együttműködve a legtöbb problémára megoldást találhatunk.
Nem a baj tüneteit kezeljük, hanem a valódi okok felkutatásával a valódi megoldásokat találhatjuk meg.
A fenntartható fejlődés műhelymunka 3 fő elemre épül, amelyek egymásba fonódva jelennek meg.
1.Az első elemben igyekszünk az elméleti okfejtések gyakorlati megjelenését bemutatni. Feltárjuk, hogy miért olyan nehéz az általunk vélt környezettudatos életmódot megvalósítani. Hogy milyen összefüggések húzódnak meg az egyes társadalmi jelenségek, problémák mögött. Hogy miképpen függenek össze a gazdasági válság tünetei a környezetszennyezéssel, vagy éppen a szociális feszültségekkel. Hogy melyek azok az okok, amelyek a fenti jelenségeket automatikusan létrehozzák.
2.A második elem pedig azt igyekszik szemléltetni, hogy a saját látásmódunkat hogyan, milyen módszerekkel lehet szélesíteni. Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre, hogy összekapcsoljuk az élet látszólag különálló eseményeit? Hogyan lehet a gondolkodásmódunkban rejlő csapdákat önerőből megérteni, és meghaladni? Mindezt pedig nagyon egyszerű technikák alkalmazásával.
3.A harmadik elem a fenntarthatóbb hulladékgazdálkodásról szól. Elemezzük a termelés és a fogyasztás összefüggéseit, bemutatjuk a mai gyakorlatot, azaz a „csővégi hulladékgazdálkodást", végül javaslatokat teszünk a valóban fenntartható megoldásokra. Mit tehetünk mi?
A műhelymunka módszertanában épít a résztvevők eltérő ismereteire. Sok játékos feladaton keresztül igyekszik fejleszteni a résztvevők tudását, mert akkor tudunk könnyen és gyorsan tanulni, ha közben élvezzük is azt amit csinálunk.
Akik a szemléletet és a tudást átadják: Zalatnay László és Szilágyi László.
Zalatnay László szervezetfejlesztő tréner, a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács tagja, 23 éve civil szervezetekben dolgozik. Évek óta kutatja az egyén, a közösségek és a társadalom működésének rendszerét
Szilágyi László alapító tagja, és 8 éven át elnöke volt a Hulladék Munkaszövetségnek. Számos hulladékmegelőzési programot vezetett, tapsztalt szakértője a hulladékos, környezetpolitikai és szemléletformálási kérdéseknek.
Gyakran hangoztatjuk, hogy a környezetvédelemben is szemléletváltásra van szükség.
Amit ezen a műhelymunkán még ezen kívül hangoztatunk az az, hogy NEM környezetvédelemre van szükség!
Fenntartható társadalomra, fenntartható közösségekre, fenntartható gazdaságra van szükség. Ezt jelenti a szemléletváltás.
Emlékeztek még a delfines váza képére?
Mást látunk, ha más tudással, más nézőpontból, más szemlélettel figyeljük a körülöttünk lévő világot.
Nem könnyű dolog észrevenni és megismerni az összefüggéseket és talán még nehezebb átadni ezt egy olyan korosztálynak, amelyiknek már nincsenek emlékeik, nincsenek tapasztalataik a PET-palack és Tetra-doboz-mentes világról. Akiknek elképzelhetetlen a mindennapi élet televízió és mobiltelefon nélkül. Akiknek esetleg meg sem fordul a fejükben, hogy nem csak autóval lehet közlekedni...
Ugyanakkor szép pedagógiai feladat felnyitni a szemüket és rácsodálkoztatni őket egy más világra.
A paksi Fenntartható társadalom, fenntartható környezet című műhelymunkánk elsősorban - de nem kizárólag - pedagógusoknak, óvónőknek, tanítóknak szól.
Nekik szeretnénk egy olyan átfogó ismeretanyagot és gyakorlati tudást - játékokat, ötleteket - átadni, melyek segítségével tovább is adhatják a megszerzett ismereteket.
A résztvevőknek frissítőt és büféebédet, igény esetén pedig szállást és vacsorát is biztosítunk.
A
műhelymunka értéke 30.000 Ft/fő/4 nap, mely összeget a HuMuSz a TÁMOP
2.5.1. pályázatából finanszírozza, így
a
részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött.
Jelentkezési határidő: szeptember 3. 16 óra
További információ:
Portik-Bakai Zsuzsa
[email protected]
1/386-2648
A program az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg.