Tanyapedagógiai foglalkozások Bálintbokorban
Most másról van szó: úgy gondoljuk, hogy az elmúlt években Mi is tudtunk adni valamit a társadalomnak. Büszkék vagyunk rá, hogy az önkénteseknek szóló programokon túl, a tanyánk ad helyszínt immár 3. éve, a Nyíregyházi Waldorf Iskola kertművelés óráinak is.
A program lényege, hogy a mindenkori 6. osztályos tanulók, (idén 12-en) a kísérő pedagógussal, (idén Erika nénivel) tavasszal és ősszel havonta 2-3 alkalommal, kertészkedéssel ápolják a számukra fenntartott gyakorlókertet.
Az egyesületi stáb feladata az időpontok egyeztetése, a résztvevők fogadása, koordinálása és a szakmai gyakorlat (kertművelés) zökkenőmentes vezetése: 3-4 fős csoportok szervezése és foglalkoztatása (forgószínpadszerűen).
Egy átlagos foglalkozás úgy épül fel, hogy a gyerekek 10 órára megreggeliznek, elmondanak egy napi áldást és a csoportok alakítása után, közösen megbeszéljük az aznapi teendőket, ezután kiválasztják a szerszámokat és megkezdődhet a munka.
Ebéd délben. A zöldségféléket (retket, hagymát, paradicsomot, paprikát, stb.) a megfelelő időszakban a kertből tudjuk leszedni. Idén még nem, de a korábbi években, mikor a kert termései ezt lehetővé tették, maguknak készítettek egy-egy zöldséglevest, borsólevest illetve salátát.
Ebéd után ismét munka vagy játék és munka. Gyakran kis kirándulásokat is szoktunk tenni a kert végén található réten, vizes élőhelyen. A nap eseményeinek megbeszélése-értékelése után Erika nénivel, a tanárnőjükkel indulnak haza.
Ebben az évben a gyerekek április 8.-án voltak először, s a kert előkészítésével, gyommentesítéssel, egyengetéssel foglalkoztunk a legtöbbet. Tűzifa felfűrészelése, felvágása színesítette még az aznapi teendőket. A foglalkozás vége felé kijelöltük a mintegy 200 négyzetméteres öngyógyító kiskert határait és az érdeklődés fenntartása céljából már elkezdtük a hagymafélék ültetését és a gyökérzöldségek és a borsó vetését.
A következő három alkalommal csoportbontásban folytattuk a vetést és gyommentesítést. (Idén a vetőmagvak nagy részét a tápiószelei génbankból kaptuk, ami jelentős költségmegtakarítást jelentett a gyakorlókerti programban.) További teendőként megtörtént a komposzthalom tavaszi átforgatása, kukoricamorzsolás és a tavalyi elszáradt növények összegereblyézése és a tavaly létesített földieper-ültetvény gyommentesítése és megkapálása.
Szétszedtünk 2 régi fahordót. A hordó dongáiból szeptemberben kerékpártárolót készítünk.
2 db adományba kapott fémhordót felnyitottunk hidegvágóval, esővízgyűjtés céljából.
Kihelyeztünk egy denevérodút, amelyet a gyerekek előzőleg ügyesen huzat- és fénymentesítettek a rászegelt kátránypapírral.
Májusban és júniusban még további 4 alkalommal foglalkoztunk a gyerekekkel, 3 alkalommal együtt érkeztünk a tanyára kerékpárral.
Figyelmünket leginkább a kerthez kapcsolódó rendszeres gyommentesítési munkáknak szenteltük. Nagy élmény volt májusban az első termés, a hónapos retek és a fejessaláta betakarítása és közös elfogyasztása, ill. felhasználása. Az első borsószüretre június elején került sor, a termést a gyerekek vitték haza.
Májustól, minden foglalkozáson elvetettünk egy-egy csemegekukorica sort, így reményeink szerint szeptemberben nem egyszerre érik be az összes, hanem időben elhúzódva.
Az iskolaidő végére a kert szép, rendezett, gyommentes állapotba került.
A záró foglalkozáson, júniusban, rövid vetítést tartottunk az osztály számára az év folyamán készített képekből, így visszanézhették, hogy a föld „feltörésétől” hogyan jutottak el a szép, rendezett kertig. A vetítés nagy sikert aratott. Végül közös szalonnasütéssel búcsúztunk.
Természetesen most, a nyári szünet alatt is nőnek a gyomok, károsítanak a kártevők, ezért rendszeres ápolási munkákra van szükség.
A Tanárnő és a szülők megbeszélése alapján számítottunk arra, hogy egyes családok kilátogatnak a tanyára, és gondoskodnak a kert rendben tartásáról. Sajnos ezt most nem sikerült megvalósítani, így az egyesületi önkéntes alkalmakon igyekszünk rendben tartani a gyakorlókertet, több-kevesebb sikerrel, hogy az osztály szeptembertől folytathassa a foglalkozásokat, s betakaríthassa a termést.
Készítette:
Mádi Péter Dr. Szigetvári Csaba
biológia tanár, környezetei nevelő biológus, ökológus
E-misszió Egyesület E-misszió Egyesület