Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 16 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Kicsomagolva

  • 2009. március 02.
  • humusz
olasz_kimert_termek_mososzer_120Vele vagy nélküle? – merül fel az egyre sürgetõbb, s már tán nem is annyira költõi kérdés. A globális szinten érvényes kérdõjelre az olasz csizma lakói közül egyre többen az utóbbi  mellett teszik le a voksot. Cappuccinojuk utánozhatatlan, pastajuk remek, s egyik legutóbbi „vállalkozásukhoz” is csak drukkolni lehet nekik: az áru kicsomagolva jó! Lugosi Bea írása

Jó ötlet!
A hulladék keletkezésének megelőzését célzó egyik kezdeményezésüknek hála, Olaszországban kimért termékek jelentek meg országos(!) üzlethálózatok polcain. Nagy boltokról beszélünk, olyanokról, ahová sokszor, sokan járnak. Az egyik legismertebb olasz kereskedelmi lánc 2005-ben Eco Point néven nyitott „kimért termék” részlegeket üzleteiben, így csökkentve a csomagolási hulladékok számlájára írható környezetterhelést. Az Eco Point lelőhelyeken olyan áruféleségeket lehet hozzáadott műanyag, papír vagy épp fém „kiegészítők” nélkül megvásárolni, melyeket egy szokványos bolt manapság csak és kizárólag csomagolásban tart. Az egyszerűen kezelhető adagolóberendezésekben tészta, rizs, gabonafélék, szárított gyümölcs, kávé, fűszer, cukor sorakozik; mindegyikből annyit vihet a vevő a magával hozott csomagolóanyagban, amennyire épp szüksége van.
A kimért termékek beszerzésének lehetősége meglepően jó fogadtatásra talált a fogyasztók körében, így nem csoda, hogy a kezdeményezés továbbfejlesztése még több vevőt csábított környezettudatosságra. Az Eco Pointokat 2006-ban a folyékony áruféleségek adagolására szolgáló Eco Goccia (Öko Csepp) kiszolgálóegységek követték, melyek segítségével a nagyáruházak vásárlóközönsége kimért (folyékony) tisztítószerekhez juthat.

olasz_kimert_termek_bor_400 

A rendszer egyszerű. Az üzletekben található berendezésbe 50 eurocentet dob a vevő, amiért cserébe a gép egy műanyag flakont ad neki. Ezt a vásárló a kiválasztott tisztítószer adagolója alá helyezi, gombnyomással megtölti, majd a gép által kinyomtatott árcédulát ráragasztja a palackra, a kasszánál pedig fizet. Legközelebb a kedves és környezettudatos vásárló már otthonról hozza magával ugyanazt a palackot, így a csomagolásért csak egyszer kellett fizetnie – szemben a manapság elterjedt rendszerrel, mikor is minden alkalommal újra és újra beépítik a termékért fizetendő összegbe a csomagolóanyag árát is.

Mindenki örülhet
A rendszer nagy előnye a környezetvédelmi szempontokon (kevesebb hulladék, kevesebb energiafelhasználás és szállítás, kisebb légszennyezés, alacsonyabb CO2 kibocsátás, stb.) kívül, hogy az egyes vásárlók azt a mennyiséget tudják adott áruféleségből megvásárolni, amire épp szükségük van; nem pedig azt, amit a gyártó - saját belátása szerint – előre becsomagol nekik. Ráadásul, mivel csökken a termékek járulékos göngyölegigénye is (értsd a szállításhoz szükséges műanyag és papír), illetve javul a szállítás hatékonysága (az ömlesztett áru arányosan kisebb helyet foglal, mint a dobozolt, flakonba töltött, stb. változata), csökken a termékek ára is. Mindezek együttesen akár 20-70 % ármegtakarítást is jelenthetnek a fogyasztók számára.

olasz_kimert_termek_mososzer_400 

Az önkiszolgáló rendszerben kapható tisztítószerek rövid időn belül sikert könyvelhettek el, egyes nagyáruházakban a legkeresettebb termékek kategóriájába küzdötték fel magukat. Volt olyan üzlet, ahol egyetlen év leforgása alatt 40 ezer liter fogyott belőlük! Az adagolóberendezések sorában megjelentek az asztali borok és a friss tej kimérésére szolgáló automaták is - Rómában akad olyan piac is, ahol adagolóberendezésekkel ellátott furgon várja hétről-hétre a visszatérő vevőket. A 21. század mozgó utcai árusa…

olasz_kimert_termek_furgon_nagy_400 

Az ügyet az egyik legjelentősebb olasz környezetvédő szervezet, a Legambiente is szárnyai alá vette, s gőzerővel dolgozik a lakosság tájékoztatásán. Filozófiájuk szerint életmódjával és fogyasztói magatartásával minden egyes ember tevékenyen hozzájárulhat a megfelelő változások eléréséhez. És az eredmények alapján úgy tűnik, az olasz vásárlók egy komolyabb rétege változást szeretne; kimért termékeket vásárol.