Iskolákban terjed a PET vírus
Vírusként terjed az iskolákban a PET zsugorító gép. A berendezés elõnye, hogy felhívja a figyelmet a mûanyag palackok problémájára, azaz arra, hogy ez az egyszer használatos csomagolóanyag nagyon gyorsan válik hulladékká, ráadásul óriási térfogatot képez. Minél több ilyen flakont vásárolunk, annál több lesz a hulladék, illetve annál több szemétdíjat kell fizetnünk érte.
További elõnyökrõl viszont már nehezen beszélhetünk...
"Gyűjtsük és hasznosítsuk" - hangoztatják megoldásként a gépet
forgalmazók. Gyűjtsétek nekünk, mi eladjuk Kínának, és még keresünk is
rajta. (Erről már többször írtunk: a hazai gyűjtésekből származó PET
nagy részét egészen Kínáig szállítják.) Szóval vegyétek meg a gépet,
vegyetek eldobós palackokat, csavarjátok le a kupakokat és szedjétek le
a címkéket, villanyszámlátokat növelve zsugorítsatok palackot, közben
szívjátok az olvadó műanyag bűzét, dolgozzatok vele, a végén pedig
kaptok érte darabonként 2 forintot.
Mi is kipróbáltuk, működik: egy óra alatt akár 40 palackot is feldolgoz a gép, tehát adózatlanul, a villanyszámát és a gép amortizációját nem számolva kerestünk 80 Ft-ot, egy rakat kupakot és egy halom címkét. Megéri...
Nos, bár a szelektív gyűjtést és az újrahasznosítást fontosnak tartjuk, mégsem tekintjük a lehető legjobb megoldásnak. Mindenekelőtt - és nem csak szerintünk, de az EU-s direktívákban is ez áll - a megelőzésre kellene fektetni a hangsúlyt, hisz minél kevesebb szemetet állítunk elő, annál kevesebb erőforrást és nyersanyagot vonunk el a környezettől, és annál kevesebb hulladékról kell gondoskodnunk. Az iskolai gyűjtőprogramok bevezetésekor tehát nem szabad megfeledkezni arról: tudatosítani kell a gyerekekben, hogy bár a gyűjtés jelentős lépés a környezetvédelemben, mégsem alkalmas a fogyasztás csökkentésére, azaz a szelektív gyűjtés révén nem termelünk kevesebb hulladékot.
És még valami, a gép használati útmutatójából idézünk (Biztonsági előírások 3. pont): "gyermekek és nem önjogú személyek nem használhatják." azaz, a gépet a gyerekek kezébe adni tilos! Tisztelt intézményvezetők, környezetei nevelők, nem jobb, ha maradnak "tapossa laposra" szlogennél? Ez ugyan néhány százalékkal kisebb tömörödést eredményez mint a palackzsugorító gép de legalább ingyen van, nem fogyaszt áramot, nem ereget gázokat és gőzöket, és hát azért... egy kicsi mozgás mindenkinek kell.
Mi is kipróbáltuk, működik: egy óra alatt akár 40 palackot is feldolgoz a gép, tehát adózatlanul, a villanyszámát és a gép amortizációját nem számolva kerestünk 80 Ft-ot, egy rakat kupakot és egy halom címkét. Megéri...
Nos, bár a szelektív gyűjtést és az újrahasznosítást fontosnak tartjuk, mégsem tekintjük a lehető legjobb megoldásnak. Mindenekelőtt - és nem csak szerintünk, de az EU-s direktívákban is ez áll - a megelőzésre kellene fektetni a hangsúlyt, hisz minél kevesebb szemetet állítunk elő, annál kevesebb erőforrást és nyersanyagot vonunk el a környezettől, és annál kevesebb hulladékról kell gondoskodnunk. Az iskolai gyűjtőprogramok bevezetésekor tehát nem szabad megfeledkezni arról: tudatosítani kell a gyerekekben, hogy bár a gyűjtés jelentős lépés a környezetvédelemben, mégsem alkalmas a fogyasztás csökkentésére, azaz a szelektív gyűjtés révén nem termelünk kevesebb hulladékot.
És még valami, a gép használati útmutatójából idézünk (Biztonsági előírások 3. pont): "gyermekek és nem önjogú személyek nem használhatják." azaz, a gépet a gyerekek kezébe adni tilos! Tisztelt intézményvezetők, környezetei nevelők, nem jobb, ha maradnak "tapossa laposra" szlogennél? Ez ugyan néhány százalékkal kisebb tömörödést eredményez mint a palackzsugorító gép de legalább ingyen van, nem fogyaszt áramot, nem ereget gázokat és gőzöket, és hát azért... egy kicsi mozgás mindenkinek kell.