Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 17 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A HuMuSz sajtóközleménye

  • 2004. március 23.
  • humusz
az ÉFOSZ mai sajtótájékoztatójával kapcsolatban: Az Élelmiszerfeldolgozók Országos Szövetsége mai sajtótájékoztatóján élesen támadta a termékdíj törvény módosításának szándékát. Kiadott sajtóanyaguk telis-tele van szakmai csúsztatásokkal, ezeket részletesen elemezzük honlapunkon
A szakmai vitán túl itt csak néhány minket érinto részletet emelnénk ki:

Az ÉFOSz több helyen azt sejteti, hogy a környezetvédelmi tárca (KvVM) civil szervezetekkel játszik össze; ami egészen egyszeruen nem igaz. A KvVM olyan jogszabálytervezetet készített, amelynek céljaival pl. a HuMuSz egyetért, és ezt fontosnak tartja nyilvánosságra is hozni.

Sajtóanyagukban szereplo azon állítással szemben, mely szerint ?a HuMuSz az esetlegesen munkanélkülivé váló élelmiszeripari dolgozóknak azt ajánlja: menjenek el üvegvisszaváltókba dolgozni, mert majd mostantól ott lesz rájuk kereslet?, a következot állítottuk: a többutas rendszerek logisztikai többletszükséglete (tárolás, szállítás, visszaváltás, mosási tevékenység) több új munkahelyet teremt a kereskedelemben, a töltoknél és a fuvarozócégeknél, mint amennyi a csomagolóanyag-gyártóknál megszunik.

Az alábbi pedig felháborító:

?[a szigorított termékdíj] Nyertes[e]:
néhány, költségvetési forrásokból és állami pályázati pénzekbol élo környezetvédo szervezet, amely 10-20 fos tüntetésekkel és jó médiakapcsolatokkal növeli jelentoségének és szakmai kompetenciájának látszatát, akik hozzájutnak a termékdíjakból beszedett forrásokhoz, miközben a megvalósított beruházások nem járnak hulladékgyujtési kötelezettséggel.?

Nem a szakmai kompetenciánkat, pláne annak látszatát akarjuk növelni, hanem ellensúlyozni próbáljuk azt a gátlástalan, erofölénnyel visszaélo és demagóg lobbierot, amely csak a saját profitját tartja szem elott. Csak a környezet és a fogyasztók elemi érdekeire és igényeire szeretnénk felhívni a figyelmet. Ebben eszközeink igencsak korlátozottak: nem tudunk puccos szállodákban sajtótájékoztatót tartani, nem tudjuk a médiát etetni, hidegtálakkal és elferdített tényekkel.

A KAC-ba befolyt összegek felhasználása szabályozva van, többek között ? helyesen ? szemléletformálásra is lehet nyílt pályázaton kisebb összegeket nyerni. Kínkeservesen összepályázott muködési költségeinkbol azt tesszük, ami a dolgunk: megmondjuk az embereknek, hogy a reklám- és marketingfogások mögött milyen tényeket vélünk felfedezni, hogy milyen hatással van a környezetre a zabolátlan ipari tevékenység és a mesterségesen gerjesztett fogyasztás. Az ÉFOSz mai sajtóetetése valószínuleg többe került, mint a HuMuSz Ház havi fenntartása!