Finom, egészséges, etikus?
Gyümölcsjoghurtokat vizsgált a Tudatos Vásárlók Egyesülete.
A hazai boltokban kapható gyümölcsjoghurtokat és gyártóikat egyaránt mérlegre tette a Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) legutóbbi vizsgálatában. Teszteredmények: Nem minden gyümölcsjoghurt (egészséges), ami annak látszik!
A joghurtot egészséges termékként tartja számon a közfelfogás, főleg, miután a reklámok szerint kalciumban és fehérjében gazdag, segíti az emésztést, vagy épp a fogyókúrázóknak ajánlott. Tényleg ilyen egészséges, tényleg ilyen jó?
A Tudatos Vásárlók Egyesülete tesztjében összesen 15 gyümölcsjoghurtot vagy „annak látszó élelmiszert” értékelt. A vezető piaci márkák közül 13 gyümölcsjoghurt, egy gyümölcs ízű joghurt („Könnyű és finom”) és egy tejtermék (Danonino) került a TVE nagyítója alá. Az Egyesület három bio minősítésű és négy fogyókúrázóknak szánt terméket vont be a vizsgálatba.
A termékeket a TVE összesen 11 (környezetvédelmi, táplálkozástani és fogyasztóvédelmi) szempont alapján értékelte. A szempontok között szerepelt többek között, hogy a termék tartalmaz-e aromát, édesítőszert, élőflórát, mekkora a cukortartalma, feltüntették-e rajta a tápértéket, milyen messziről szállítják, milyen a csomagolása.
A Tudatos Vásárlók szempontjai alapján első helyen a Zöldfarm biojoghurt, második helyen a Cserpes Műhely joghurtja, harmadik helyen pedig a német Andechser Natur biojoghurt végzett. A vizsgált termékek közül a TVE szerint a legkevésbé szerencsés választás a Jogobella light és a Müller 0,1%-os joghurtja, illetve a Seraph 0,1% gyümölcsjoghurt és a Danonino tejtermék.
Mivel a joghurt a fogyókúrázók kedvelt terméke, a termékek szénhidrát-tartalmát laboratóriumi vizsgálattal mérette be a TVE. Különösebb szabálytalanságot nem találtak, s bár négy terméken nem feltüntették fel a szénhidrát-tartalmat, a többi esetében a mért eredmények a csomagoláson feltüntetettnél alacsonyabbak voltak.
Ugyanakkor elgondolkodtató, hogy 100 g, tehát nem egész egy pohár termékben átlagosan másfél teáskanál cukornak megfelelő szénhidrát található. Különösen szemet szúró a Müller 0,1% „diétás” joghurt, amely 2,1 teáskanálnyi cukrot tartalmaz.
Mindezek alapján ezek a termékek inkább az édességek közé illenek, s kevésbé az egészséges élelmiszerek közé. Emellett a reklámokban azt sem szeretik felsorolni, hányféle vitatott hatású élelmiszer-adalékanyag (így több esetben kármin vagy aszpartám) kerül még a joghurtos pohárba az alapanyagokkal együtt. Érdemes tehát tanulmányozni kedvenc joghurtjaink címkéit.
A legtöbb hulladékot termelő csomagolása a Danonino tejkészítménynek volt. Azon túl, hogy 50 grammonként külön dínómintás dombornyomású pohárban árulják a terméket, még a gyerekeket célzó, fogyasztásösztönző állatfigurás (sorozat!) műanyag jégkrémes pálcika is található a csomaghoz ragasztva. Külön műanyagba csomagolva.
Fogyasztóvédelmi szempontból egy csomagolás volt félrevezető: a Jogobella light joghurt fél centis talpazaton áll, így a polcon nagyobbnak tűnik a pohár térfogata, mint amekkora valójában.
A teszt során fény derült még arra is, hogy
A teszt részletes eredményei a TudatosVásárló.hu webmagazinon olvashatóak: http://www.tudatosvasarlo.hu/cikkek/1064
És mit tudunk a gyümölcsjoghurt-gyártókról? – Információk a Cégmércéből
Mivel vásárlásunk során nem csak egy termék vagy íz mellett tesszük le voksunkat, hanem egy gyártót, vállalatot is támogatunk, a Tudatos Vásárlók Egyesülete annak is utánanézett, kik is valójában a gyümölcsjoghurt piac szereplői, hogyan értékelhető működésük környezeti és társadalmi szempontok szerint. Vizsgálódásaik eredményeként a Cégmérce új termékkörrel bővült.
A Tudatos Vásárlók szempontjai alapján a legjobb, legetikusabb márka a Varga bio, a Zöldfarm bio és a Virágoskút lett.
Az etikus, felelős gyümölcsjoghurt-gyártók rangsorában a legkevesebb pontot a Friesland (Milli, Oké!), a Danone és a Zott (Jogobella, Früchtegut) kapta.
A teljes cégrangsor és a részletek itt: http://www.cegmerce.hu/index.php?modul=cegrangsor&termekcsoport=18
A vállalatok környezetvédelmi teljesítményének vizsgálata során kiderült, hogy
A cégek társadalmi teljesítménye kapcsán
* A TVE a legtöbb problémára a Danone-nal kapcsolatban bukkant. A cég hazai és nemzetközi viszonylatban is kirívóan sok kritikát kapott a sajtótól, a hatóságoktól és civil szervezetekről egyaránt.
A munkavállalókkal kapcsolatos magatartást vizsgálva a Tudatos Vásárlók a munkaügyi felügyelőségek adatait vették szemügyre. Nagyobb és többszöri bírságot a Sole-Mizo és a Friesland kapott. Kisebb bírsággal sújtották a Naszálytej (Zöldfarm bio), Virágoskút, Tolnatej (Yogolle), Alföldi Tej (Parmalat) és Minna Zrt. (Dini) vállalatokat.
Állatjóléti és állatvédelmi teljesítményüket tekintve – bár ez a tejiparban igencsak fontos szempont lenne – a vállalatok egyike sem ad információt az alapanyag származásáról. A fogyasztókat nem tájékoztatják arról, hogy mit tesznek a fő alapanyagot szolgáltató állatok megfelelő életkörülményeiért.
A Tudatos Vásárló Cégmércéről több információ itt: http://www.tudatosvasarlo.hu/a_cegmercerol
További információk
Haraszti Anikó, 20/45-25-965
Tudatos Vásárlók Egyesülete – Tel/Fax: 225-81-36, [email protected]
A Tudatos Vásárlók Egyesületéről
A Tudatos Vásárlók Egyesülete non-profit, közhasznú szervezet. Célja a fogyasztók hosszú távú érdekeinek képviselete, a fogyasztók tájékoztatása. Célja továbbá, hogy hozzájáruljon a fogyasztói értékek és a vállalati működési gyakorlatok pozitív, a társadalmi és természeti környezet fejlődését támogató változásaihoz. www.tve.hu, www.tudatosvasarlo.hu