A bioüzemanyag erősít
Megnyitották kis hazánkban az elsõ "Zöld kutat". Mostantól tehát egyre több lehetõsége lesz az autósoknak környezetkímélõbb módon tankolni (és nemcsak teszkó-gazdaságos étolajjal...) A hogyanoknak és miérteknek a mfor.hu járt utána. Egyet azért ne feledjünk: a legtisztább közlekedési mód még mindig a bicikli és a gyaloglás.
A nemzetközi füstmentes nap keretében múlt héten került sor az első hazai "Zöld kút" hivatalos megnyitójára. Az esemény apropóján az mfor.hu annak járt utána, milyen alternatívák állnak az autósok rendelkezésére, hogy ne csak pénztárcájukat, de környezetüket is kíméljék.
A fenntartható fejlődés, a környezet- és az egészségvédelem jegyében nyitotta meg csütörtökön az első hazai "zöld" töltőállomást a Green Plus Kft. "Valamennyi üzemanyagot a vállalat égés-katalizátorával kezelték, ami 30 százalékkal csökkenti a károsanyag-kibocsátást" - mondta el a megnyitón Bíró Péter, a vállalat igazgatója. Hozzátette: Texasban a környezetvédelmi hatóság folyamatosan szigorítja a környezeti terhelésre vonatkozó előírásokat. Ennek köszönhetően október elseje óta alternatívák elé állítják az üzemanyag-forgalmazókat: milyen módon működhetnek és mit kell tenniük a minél alacsonyabb kibocsátás érdekében.
Többe kerül a "zöld tankolás"
Bár
utóbbiak nem határozhatják meg kizárólagosan egy bizonyos anyag
használatát, viszont abban a négy alternatívában, amit kínálnak, a
biodízel mellett a Green Plus is szerepel. Hazánkban a vállalat
akciója még gyerekcipőben jár, s szerződést sem kötött azokkal a nagy
olajforgalmazókkal, melyek az USA-ban már az ügy mögé álltak (Shell,
Conoco). Ennek ellenére az igazgató bizakodó. A Menedzsment Fórum
kérdésére Bíró elmondta: a MOL-lal 2002-ben kezdődött, majd meghiúsult
tárgyalások most új erőre kaptak, s több kisebb üzemanyagforgalmazó is
érdeklődik a katalizátor iránt. A pénzügyi adatok reménykeltőek: a
tesztelések után 2003-ban indult értékesítés ugyanabban az évben már 13
millió forintos nettó forgalmat jelentett, mely 2004-re majdnem
duplájára, 23 millió forintra emelkedett.
A jelenlegi ügyfélkör megegyezik a bioüzemanyagok potenciális vevőtáborával: ide tartoznak a mezőgazdasági vállalatok, kisebb busztársaságok és nem utolsósorban az egyéni vásárlók, akik felé a "zöld" kutakkal próbál nyitni a vállalat. A hivatalos győri megnyitó idején már két másik töltőállomáson is alacsonyabb-kibocsátási értékű üzemanyagot tankolhatunk (Fertőszentmiklós, Celldömölk). Igaz, néhány forinttal drágábban, mintha szennyezőbb benzint vagy gázolajat vásárolnánk, mert az amerikai anyacég csak a győri kút esetében engedélyezett egy olcsóbb, bevezető árat.
A kereskedelmi márka itt is bevált
Az ár pedig nagy
úr. Ez ösztönzi az autósokat az olyan "alternatív", házi megoldások
alkalmazására, mint a tiszta étolaj vagy a háztartási hulladékolaj
közvetlen tankba töltése. Hosszú távon ezeket a próbálkozásokat autó és
autós egyaránt megsínyli. Utóbbit a Vám- és Pénzügyőrség csípheti
nyakon, bár néhány internetes oldalon állítják: Budapesten erre kisebb
az esély, mint a keleti határvidéken. Ugyanezen fórumokon tudhatjuk meg
azt is, a célnak a kereskedelmi márkás étolajak (195-205 forint)
tökéletesen megfelelnek. Az ACNielsen Piackutató adatai szerint idén
augusztusban és szeptemberben 4 százalékkal nőtt az étolajvásárlás
tavalyhoz képest. Ezt azonban a szakértők nem írják egyértelműen a
háztartási olajjal tankolók számlájára, ennyien akár az egészségesebb
főzésre is áttérhettek.
A helyzet változását jelzi, hogy az
Országgyűlés elfogadott - a jövő évi adótörvény tervezetének vitáján -
egy jövedéki adóra vonatkozó módosítást. Ennek értelmében literenként 8
forinttal kell több jövedéki adót fizetniük 2007. július 1-től azoknak
a gyártóknak, amelyek benzinében a biokomponensek aránya nem éri el a
4,4 százalékot. A gázolajnál a feltételek 2008 januárjában lépnek
életbe.
Bíztató, hogy a MOL fontolgatja: még az év vége előtt
kiír egy nyílt pályázatot, hogy kiválassza azokat a beszállítókat,
amelyektől biodízelt, illetve a dízelgyártáshoz szükséges repceolajat
vásárolna a jövőben.
Kérdéses a vállalás teljesítése
Biodízel-ügyben
Magyarországon az egyik legérintettebb vállalat a Fitodízel Rt., mely
2000 óta saját technológia alapján foglalkozik dízel-kinyeréssel,
tanácsadással. Tevékenységük minden folyamatra kiterjed, egészen a
melléktermék felhasználásáig. A társaság vezetője, Salamon Zoltán az
mfor.hu kérdésére elmondta: eddig nem voltak adottak a feltételek egy
gyártóegység létesítésére, s nem is akad túl sok működő üzem hazánkban.
Most azonban terveznek egy beruházást, mely feltehetőleg Tiszaújváros
és Polgár között valósulna meg.
Salamon hozzátette: nagyobb
összegű támogatásokat több vállalat is kapott, ám - jelenlegi
formájában - az azokból megvalósult beruházások egyike sem alkalmas
biodízel gyártására. A mátészalkai létesítményben például "mindössze"
az átészterező hiányzik a működés beindításához.
A
vezető elmondta: hazánk jelentősen le van maradva a bioüzemanyagra
vonatkozó direktívák teljesítésében. Kérdéses, hogyan oldható meg
2010-re, hogy a teljes üzemanyag-fogyasztáson belül a növényi alapú
összetevők aránya elérje az 5,75 százalékot, amiből 2-2,5 százalékot
tenne ki a biodízel aránya. De még a 4,4 százalékos elvárás
teljesítéséhez is mintegy 90-100 millió liter bioüzemanyag
felhasználására lenne szükség. A jelenlegi kapacitások mellett ennek
megvalósulása is kétséges. Németországban 11 év alatt sikerült
kiépíteni egy olyan rendszert, aminek köszönhetően ma már mintegy 1,5
millió tonna "bionaftát" használnak fel.
Reménykeltő lépések
Akad
azért pozitív hazai példa is: a kunhegyesi Közép-Tisza Mezőgazdasági
Rt.-nél - két év szünet után - egy-két hónapon belül újból elindul a
biodízel-gyártás. Lukács Mihály, a vállalat üzemvezetője az mfor.hu-nak
elmondta: főként a nagy német és osztrák érdeklődés miatt döntöttek az
újbóli gyártás mellett. Éves kapacitásuk kezdetben háromezer tonna
lesz, de később terveik szerint 10, majd 20 ezer tonna biodízel hagyná
el a gyárat.
Év végére a MOL egyik szlovák gyárát is átalakítja, 2007-re pedig Tiszaújvárosban épít bio-ETBE-üzemet. Reméljük, hogy a tervek valóban megvalósulnak, mert a világ legnagyobb alkoholtermelőjének számító Brazíliához képest - mely már a 70-es években is használt etanolt a gépjárművekhez - még van hova fejlődnünk.
Forrás: mfor.hu