Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 19 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A bioüzemanyag erősít

  • 2005. november 22.
  • humusz

biodiesel_1.jpgMegnyitották kis hazánkban az elsõ "Zöld kutat". Mostantól tehát egyre több lehetõsége lesz az autósoknak környezetkímélõbb módon tankolni (és nemcsak teszkó-gazdaságos étolajjal...) A hogyanoknak és miérteknek a mfor.hu járt utána. Egyet azért ne feledjünk: a legtisztább közlekedési mód még mindig a bicikli és a gyaloglás.


A nemzetközi füstmentes nap keretében múlt héten került sor az első hazai "Zöld kút" hivatalos megnyitójára. Az esemény apropóján az mfor.hu annak járt utána, milyen alternatívák állnak az autósok rendelkezésére, hogy ne csak pénztárcájukat, de környezetüket is kíméljék.


A fenntartható fejlődés, a környezet- és az egészségvédelem jegyében nyitotta meg csütörtökön az első hazai "zöld" töltőállomást a Green Plus Kft. "Valamennyi üzemanyagot a vállalat égés-katalizátorával kezelték, ami 30 százalékkal csökkenti a károsanyag-kibocsátást" - mondta el a megnyitón Bíró Péter, a vállalat igazgatója. Hozzátette: Texasban a környezetvédelmi hatóság folyamatosan szigorítja a környezeti terhelésre vonatkozó előírásokat. Ennek köszönhetően október elseje óta alternatívák elé állítják az üzemanyag-forgalmazókat: milyen módon működhetnek és mit kell tenniük a minél alacsonyabb kibocsátás érdekében.

Többe kerül a "zöld tankolás"

Bár utóbbiak nem határozhatják meg kizárólagosan egy bizonyos anyag használatát, viszont abban a négy alternatívában, amit kínálnak, a biodízel mellett a Green Plus is szerepel. Hazánkban a vállalat akciója még gyerekcipőben jár, s szerződést sem kötött azokkal a nagy olajforgalmazókkal, melyek az USA-ban már az ügy mögé álltak (Shell, Conoco). Ennek ellenére az igazgató bizakodó. A Menedzsment Fórum kérdésére Bíró elmondta: a MOL-lal 2002-ben kezdődött, majd meghiúsult tárgyalások most új erőre kaptak, s több kisebb üzemanyagforgalmazó is érdeklődik a katalizátor iránt. A pénzügyi adatok reménykeltőek: a tesztelések után 2003-ban indult értékesítés ugyanabban az évben már 13 millió forintos nettó forgalmat jelentett, mely 2004-re majdnem duplájára, 23 millió forintra emelkedett.

A jelenlegi ügyfélkör megegyezik a bioüzemanyagok potenciális vevőtáborával: ide tartoznak a mezőgazdasági vállalatok, kisebb busztársaságok és nem utolsósorban az egyéni vásárlók, akik felé a "zöld" kutakkal próbál nyitni a vállalat. A hivatalos győri megnyitó idején már két másik töltőállomáson is alacsonyabb-kibocsátási értékű üzemanyagot tankolhatunk (Fertőszentmiklós, Celldömölk). Igaz, néhány forinttal drágábban, mintha szennyezőbb benzint vagy gázolajat vásárolnánk, mert az amerikai anyacég csak a győri kút esetében engedélyezett egy olcsóbb, bevezető árat.

A kereskedelmi márka itt is bevált
Az ár pedig nagy úr. Ez ösztönzi az autósokat az olyan "alternatív", házi megoldások alkalmazására, mint a tiszta étolaj vagy a háztartási hulladékolaj közvetlen tankba töltése. Hosszú távon ezeket a próbálkozásokat autó és autós egyaránt megsínyli. Utóbbit a Vám- és Pénzügyőrség csípheti nyakon, bár néhány internetes oldalon állítják: Budapesten erre kisebb az esély, mint a keleti határvidéken. Ugyanezen fórumokon tudhatjuk meg azt is, a célnak a kereskedelmi márkás étolajak (195-205 forint) tökéletesen megfelelnek. Az ACNielsen Piackutató adatai szerint idén augusztusban és szeptemberben 4 százalékkal nőtt az étolajvásárlás tavalyhoz képest. Ezt azonban a szakértők nem írják egyértelműen a háztartási olajjal tankolók számlájára, ennyien akár az egészségesebb főzésre is áttérhettek.

A helyzet változását jelzi, hogy az Országgyűlés elfogadott - a jövő évi adótörvény tervezetének vitáján - egy jövedéki adóra vonatkozó módosítást. Ennek értelmében literenként 8 forinttal kell több jövedéki adót fizetniük 2007. július 1-től azoknak a gyártóknak, amelyek benzinében a biokomponensek aránya nem éri el a 4,4 százalékot. A gázolajnál a feltételek 2008 januárjában lépnek életbe.

Bíztató, hogy a MOL fontolgatja: még az év vége előtt kiír egy nyílt pályázatot, hogy kiválassza azokat a beszállítókat, amelyektől biodízelt, illetve a dízelgyártáshoz szükséges repceolajat vásárolna a jövőben.

Kérdéses a vállalás teljesítése
Biodízel-ügyben Magyarországon az egyik legérintettebb vállalat a Fitodízel Rt., mely 2000 óta saját technológia alapján foglalkozik dízel-kinyeréssel, tanácsadással. Tevékenységük minden folyamatra kiterjed, egészen a melléktermék felhasználásáig. A társaság vezetője, Salamon Zoltán az mfor.hu kérdésére elmondta: eddig nem voltak adottak a feltételek egy gyártóegység létesítésére, s nem is akad túl sok működő üzem hazánkban. Most azonban terveznek egy beruházást, mely feltehetőleg Tiszaújváros és Polgár között valósulna meg.

Salamon hozzátette: nagyobb összegű támogatásokat több vállalat is kapott, ám  - jelenlegi formájában - az azokból megvalósult beruházások egyike sem alkalmas biodízel gyártására. A mátészalkai létesítményben például "mindössze" az átészterező hiányzik a működés beindításához.

A vezető elmondta: hazánk jelentősen le van maradva a bioüzemanyagra vonatkozó direktívák teljesítésében. Kérdéses, hogyan oldható meg 2010-re, hogy a teljes üzemanyag-fogyasztáson belül a növényi alapú összetevők aránya elérje az 5,75 százalékot, amiből 2-2,5 százalékot tenne ki a biodízel aránya. De még a 4,4 százalékos elvárás teljesítéséhez is mintegy 90-100 millió liter bioüzemanyag felhasználására lenne szükség. A jelenlegi kapacitások mellett ennek megvalósulása is kétséges. Németországban 11 év alatt sikerült kiépíteni egy olyan rendszert, aminek köszönhetően ma már mintegy 1,5 millió tonna "bionaftát" használnak fel.

Reménykeltő lépések

Akad azért pozitív hazai példa is: a kunhegyesi Közép-Tisza Mezőgazdasági Rt.-nél - két év szünet után - egy-két hónapon belül újból elindul a biodízel-gyártás. Lukács Mihály, a vállalat üzemvezetője az mfor.hu-nak elmondta: főként a nagy német és osztrák érdeklődés miatt döntöttek az újbóli gyártás mellett. Éves kapacitásuk kezdetben háromezer tonna lesz, de később terveik szerint 10, majd 20 ezer tonna biodízel hagyná el a gyárat.

Bioetanol fronton valamivel rózsásabb a helyzet. A felhasználás ebben az esetben vagy úgy történik, hogy az etanolt benzinnel keverik 85-15 százalékos arányban az előbbi javára, vagy úgynevezett etil-tercier-butil-éter (ETBE) készül belőle, amit a benzinhez kevernek 10 százalékban. A MOL Rt. a benzin gyártásánál oktánszámnövelésre használt MTBE-t (metil-tercier-butil-étert) már felváltotta a növényi alapú bioetanolból készülő ETBE-vel. Ennek érdekében százhalombattai MTBE-üzemét átalakította, s megbízása van - a Győri Szeszgyár Rt.-vel és a szabadegyházai Hungrana Kft.-vel együttműködve - bioetanol beszállítására.

Év végére a MOL egyik szlovák gyárát is átalakítja, 2007-re pedig Tiszaújvárosban épít bio-ETBE-üzemet. Reméljük, hogy a tervek valóban megvalósulnak, mert a világ legnagyobb alkoholtermelőjének számító Brazíliához képest - mely már a 70-es években is használt etanolt a gépjárművekhez - még van hova fejlődnünk.

Forrás: mfor.hu