Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 17 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az OKT határozata a szemétdíj-reformról

  • 2007. július 24.
  • humusz

Az Országos Környezetvédelmi Tanács Hulladékpolitikai Bizottsága 2006. végén a Hulladék MunkaSzövetség által készített „a szemétdíj reformról" szóló elõterjesztés alapján, a témában számos egyeztetést folytatott a közszolgáltatókkal, valamint a környezetvédelmi tárca illetékeseivel. A kialakult vélemény alapján, a Testület az alábbi határozatot fogalmazta meg.

A jelenlegi hulladékdíj szabályozás, változtatásra szorul. Szükség van az önkormányzatok és szolgáltatók feladatköreinek újra gondolására és átszervezésére, továbbá a lakosság környezettudatos viselkedésének előmozdítására. Ennek értelmében fenntartható szolgáltatást biztosító és a környezet érdekeit szolgáló új díjszabási gyakorlat kialakítása csak úgy lehetséges, ha abban a környezetvédelmi, gazdasági, fogyasztóvédelmi és egyúttal a szociális elvárások együtt érvényesülnek.

A hulladékdíjjal kapcsolatos elvárás, hogy:

  • legyen arányos: az igénybevétel arányában vessék ki,

differenciált: ösztönözze az egyes hulladékáramok hasznosítását vagy komposztálását,

ösztönző: támogassa a megelőző mentalitást és a tudatos fogyasztást.

rugalmas: vegye figyelembe a helyi adottságokat, igényeket,

  • finanszírozza a hulladék biztonságos kezelését és a fejlesztéseket,

  • legyen tere a szociális szempontoknak,

  • valamint legyen közvetlen kapcsolat a szolgáltató és a fogyasztó között, ezáltal érvényesüljenek a fogyasztói jogok,

A fentieket figyelembe véve az OKT az alábbi, rövidebb illetőleg hosszabb távon megvalósítandó intézkedések végrehajtását javasolja:

  •  
    1. Az egyik legfontosabb feladat a közszolgáltatás ingyenességének megszűntetése. A kommunális adóként kivetett hulladékdíjról mindenhol át kell térni az egyéni igényekhez igazodó, a keletkező hulladék mennyiségéről pontos képet adó, Polgári Törvénykönyvön alapuló díjfizetési rendszerre.

    2. A szolgáltatói szerződést a szolgáltatók és a háztartások között kell megkötni, ugyanis a fennálló jogviszony közvetlen kapcsolatot hoz létre a szolgáltató és a szolgáltatást igénybevevő között, amely elősegíti:

  • a kommunikációt,

  • a szolgáltatás minőségének a javítását,

  • a fogyasztó jogainak érvényesülését,

  • ugyanakkor az elmaradt díjak behajthatóságát is.

  •  
    1. A rugalmasság követelményével összhangban szükséges volna elérni, hogy a jelenlegi szelektív hulladékgyűjtési gyakorlat (elsősorban gyűjtősziget, hulladékudvar) kiegészüljön a hasznosítható anyagok egy részének közvetlen, háztól történő begyűjtésével. Így a kombinált rendszerek segítségével jóval nagyobb mennyiség lenne begyűjthető.

    2. Arányos, kétkomponensű (alap és változó) díj bevezetését javasolunk. Emellett szükségesnek látjuk a differenciált díjfizetés bevezetését is, a különböző hulladékáramokra. A szelektív gyűjtés költségeit nagyrészt a másodnyersanyagok árából és a koordináló szervezetek támogatásából célszerű finanszírozni. Középtávon meg kellene teremteni és kötelezővé tenni a háztartásonkénti mérés és nyilvántartás valamilyen formáját. Ezen intézkedések előkészítése szakmapolitikai egyeztetést igényel, melyhez egy munkabizottságot volna célszerű létrehozni, a közszolgáltatók képviseletének részvételével.

    3. Elő kell segíteni - ahol ezt a lakókörnyezet lehetővé teszi -, a szerves hulladékok minél nagyobb arányú házi komposztálását. Ott viszont, ahol ez nem lehetséges, biztosítani kell a biológiailag bomló hulladék háztartási hulladékoktól elkülönített begyűjtését és komposztálását.

    4. Aktív szemléletformálási tevékenységre van szükség, a tudatos fogyasztás, a hulladék „gyártás" csökkentés, a szelektív hulladékgyűjtés és az újrahasznosítható szerves hulladék komposztálás előmozdítása érdekében.

 

A díjrendszer kialakítása során figyelemmel kell lenni a teljes körű jogi környezet alakítására, így:

  • a teljes adórendszer átalakítására

  • a közszerződésekről szóló törvénytervezet tervezett előírásaira,

  • a települési önkormányzatok kötelező feladatához törvényben biztosított normatív támogatási rendszerének kialakítására,

továbbá

  • Szükséges megteremteni azt, hogy a közszolgáltatást ellátó cégek a szolgáltatás ellátásának biztonsága, a köztisztasági elv érvényesülése mellett részesei legyenek a versenyszférának.

  • Szükséges a továbbiakban megvizsgálni, hogyan lehet a közszolgáltatást ellátó cégeket azonos elbírálás és gazdálkodási körülmények alá helyezni, függetlenül azok tulajdonviszonyaitól, eszköz ellátottságának módjától, stb.

  • A nagyarányú fejlesztések következtében az elkövetkezendő időszakban a közszolgáltatásban a fix költségek aránya már várhatóan meg fogja haladni az összköltség 50%-át. Ez összevetve a hulladékdíjakkal finanszírozhatatlan helyzetet fog előállítani.

  • Kifejezetten kedvezőtlen tendencia, és a közszolgáltatás működését veszélyezteti a díjhátralékok intenzív növekedése, és az ezzel járó kedvezőtlen finanszírozási helyzet.

  • Különbséget kell tenni a lakóingatlanon élők jogi státusza szerint, vagyis a társasházak esetében, ahol nem lehet a szolgáltatást családokra lebontani, mivel a szolgáltatást az ingatlanon élők közösen veszik igénybe. Ennek figyelembe vételével a társasházakra vonatkozó jogszabályt is módosítani kell.

  • Az arányos díjfizetés kijátszását a hatósági tevékenység erősítésével, az illegális szemét lerakást pedig szigorú szankcionálással meg kell akadályozni.

 

Budapest, 2007 június 7.