Tudatos Vásárló: az italokról
Sajtóközlemény
Megjelent a Tudatos Vásárló magazin Ital című száma. Inni muszáj, de nem mindegy mit, mennyit és miből. A naponta fogyasztott különféle italoknak vagy éppen az azokat tároló palackoknak ugyanis komoly egészségi hatásai lehetnek.
A Tudatos Vásárló 17. száma felgöngyölítette az italfogyasztáshoz kapcsolódó legaktuálisabb ügyeket.
Megszületésünk első pillanatától iszunk, nem mindegy azonban, hogy a gondos anyuka miből itatja vagy eteti gyermekét. A nagyobb gyártók és forgalmazók még mindig tömegével árulják a hormonhatású biszfenol-A (BPA) tartalmú műanyag cumisüvegeket. Észak-Amerikában lépnek a BPA-tartalmú műanyagok ellen, Európában kivárnak a szabályozók. A Tudatos Vásárló megkereste a nagyobb cumisüveggyártókat és forgalmazókat, és válaszaik alapján összeállítást közöl a BPA-mentes, illetve BPA-tartalmú termékek neveivel.
Idősebb gyerekeket nevelő szülők az Európában és Magyarországon is egyre növekvő tinialkoholizálás miatt aggódhatnak. A magazin legújabb számában bemutatja és kielemzi a tinik alkoholizálási szokásait, ennek káros következményeit, valamint a társadalomtudósok, a gondozók, a reklámozók és a gyártók álláspontját a kifejezetten fiataloknak kifejlesztett alkoholos italokról.
Az újság élelmiszeripari szakértője cikkében arra hívja fel figyelmet, hogy az ártalmatlannak számító tartósítószerek (benzoesav és sói) és a gyakran használt aszkorbin sav házasságából rákkeltő anyag (benzol) is keletkezhet az üdítőitalokban. Bár a kockázat nem túl magas, de a folyamat minden részlete továbbra sem ismert és a benzoltartalomra nincs határérték. A lap bemutatja a legfrissebb kutatási eredményeket, és egy brit piacfelügyeleti vizsgálat eredményeit, amely a vizsgált termékek negyedében mutatott ki benzolt.
De, hogy ne csak az italok barátságtalan oldaláról essen szó, a Tudatos Vásárló megoszt pár egyéni és közösségi sikertörténetet is. Az olvasók interjút olvashatnak Fuchs Imre tejesgazdával, aki a fogyasztókkal ápolt közvetlen kapcsolatra, és a közvetlen értékesítésre alapozta tejgazdaságának sikerét. A magazin egy olyan budapesti vendéglátóhely tulajdonosát is bemutatja, ahol még az is méltányos kereskedelemből származó kávét iszik, aki azt sem tudja mi az.
A tudatos vásárlókat bemutató rovatában az újság szerzői Robert Llewellyn brit televíziós személyiséggel beszélgetnek, aki két éve akkora sokkot kapott a karácsonyi bevásárláskor, hogy utána egy évig önszántából nem vásárolt semmit.
A Tudatos Vásárló életmód rovatában többek között idényrecepteket, barkácstippeket, művészeti és ökoturisztikai ajánlót olvashatnak.
Tartalom - kivonat
A bűvös hetes
Hormonhatású szerek a cumisüvegekben
Az üdítőitalok és a benzol
Aromás szörny
Ezerrel
Jól fogy a hosszú távon bizonytalan hatású energiaital
„Bulizol, kupakolsz”
Egyre súlyosabb Európában a tinialkoholizálás
A víz nyomában
Egy átlagreggelivel ezerliternyi vizet fogyasztunk
Nem csak vízzel él az ember
Kenyérteszt
Reklámkritika
Egészség- és pálinkapropaganda
Helyek a Zöld Térképről
„Egyszerűen csak ízlett” – egy fair trade kávét kínáló étterem
Gondold meg, és igyál!
Csapvíz dizájnpalackból
A tej szeretete
Fuchs Imre tejesgazda
A lusta vásárló
Portré: Robert Llewellyn brit színész, televíziós személyiség, író, producer
Mit eszik a gyerek?
Az egészséges iskolabüfé program két éve
Aknaszedő
A vízszámla rejtélye
Navigátor
Ami jár, az nem jár: csapvíz vendéglőben
További információk és recenziópéldány igénylés
Gulyás Emese, főszerkesztő, 06 30 20 19 318, E-mail: [email protected], Fax: 225-81-36
A Tudatos Vásárló magazinról
A Tudatos Vásárló kiegyensúlyozott, független tájékoztatással támogatja a fogyasztói döntések meghozatalát, ötleteket és segítséget ad egyéni vagy közösségi kezdeményezések létrehozására, működtetésére.
▪ Kiadó: Tudatos Vásárlók Egyesülete (www.tve.hu)
▪ Archívum: www.tudatosvasarlo.hu/magazin
▪ Megjelenik februárban, májusban, augusztusban és novemberben.·Az eddig feldolgozott témák: A fogyasztó hatalma (etikus fogyasztás), Reklám és média, Karácsony, Aktív állampolgár, Víz, Háztartási vegyi anyagok, Idő, Zöldség-Gyümölcs, Szupermarketek, Közlekedés, Hús, Energia, Édesség, Utazás, Pénzügyek
▪ Ára újságárusoknál: 380 Ft. A magazint a TVE támogatói az újság minden számát postán kapják.
▪ Árusítóhelyek listája, elérhetőség: www.tudatosvasarlo.hu/magazin/arusitohelyek
A Tudatos Vásárlók Egyesületéről www.tve.hu
A Tudatos Vásárlók Egyesülete non-profit, közhasznú szervezet. Célja a fogyasztók hosszú távú érdekeinek képviselete, a fogyasztók tájékoztatása. Célja továbbá, hogy hozzájáruljon a fogyasztói értékek és a vállalati működési gyakorlatok pozitív, a társadalmi és természeti környezet fejlődését támogató változásaihoz.
A Tudatos Vásárlók Egyesülete adja ki az egyetlen, kifejezetten a fenntartható fogyasztás témáival foglalkozó fogyasztói magazint, a Tudatos Vásárlót www.tudatosvasarlo.hu/magazin. . 2004 óta működteti www.tudosvasarlo.hu portált, az ország első és mindmáig egyetlen, az etikus vásárlással foglalkozó napi frissítésű híroldala; további projektje a Cégmérce (www.cegmerce.hu), a magyarországi vállalatok és márkáik környezetvédelmi, társadalmi és fogyasztóvédelmi szempontú rangsorolása; részletes magyarázatokkal kiegészített, kereshető élelmiszer adalék adatbázis (www.tudatosvasarlo.hu/eszam), egészség- és környezetvédelmi szempontú terméktesztek, tanácsadó szolgálat a fenntartható fogyasztással kapcsolatos kérdésekben, vagy a 2009 októberében megjelent Budapest zöld térképe, (http://budapest.zoldterkep.hu/)amely a tudatos vásárlás, a fenntartható fogyasztás helyeit gyűjti össze a fővárosban (javítóműhelyek, bioboltok, kölcsönzők stb.) A www.tudatosautazo.hu weboldal nyílt tanácsadó fórummal várja az érdeklődőket, valamint turisztikával és fogyasztóvédelemmel kapcsolatos ismertterjesztő írások és a turizmussal kapcsolatos legfontosabb fogyasztóvédelmi jogszabályok gyűjteménye található meg.