56 cég a felelős a műanyaghulladék több mint feléért
Egy friss kutatás szerint közvetlen összefüggés van a műanyaghulladék és a műanyaggyártás között, és a bolygó beazonosítható műanyaghulladékának több mint fele 56 vállalathoz tartozik, írja az EurekAlert.
A Science Advances folyóiratban megjelent tanulmány szerint a műanyaggyártás minden 1 százalékos növekedése a környezet műanyagszennyezésének 1 százalékos növekedésével jár. A kutatók szerint a gyorsan dolgozó fogyasztási cikkeket gyártó cégek aránytalanul nagyobb mértékben járulnak hozzá a problémához, mint a háztartási és kiskereskedelmi vállalatok. A tanulmány a műanyaggyártás és a környezetszennyezés közötti globális kapcsolat első robusztus számszerűsítése.
Az Amerikai Egyesült Államok, Ausztrália, a Fülöp-szigetek, Új-Zéland, Észtország, Chile, Svédország, Kanada és az Egyesült Királyság több tucat egyetemének tudósai által végzett kutatás megállapította, hogy 56 globális vállalat felelős a beazonosítható műanyagszennyezés több mint feléért. Ezek a vállalatok
- a Coca-Cola Company (11 százalék)
- a PepsiCo (5 százalék),
- a Nestlé (3 százalék),
- a Danone (3 százalék),
- és az Altria/Philip Morris International (2 százalék).
A legszennyezőbbként azonosított cégek élelmiszer-, ital- vagy dohánytermékeket gyártanak.
Az elemzést a kutatók öt éven át készítették 84 ország 1576 auditjából származó adatokból. A márkaauditok olyan polgári tudományos kezdeményezések, amelyek során önkéntesek hulladékeltakarítást végeznek, és dokumentálják az összegyűjtött szennyezéseken talált márkákat. Öt év alatt több mint 200 ezer önkéntes nyújtott be adatokat a Break Free From Plastic vagy az 5 Gyres TrashBlitz alkalmazásán keresztül.
A műanyaggyártás és a környezetszennyezés közötti szoros kapcsolat a különböző földrajzi területeken és a nagyon eltérő hulladékgazdálkodási rendszerekben azt sugallja, hogy
a műanyaggyártás csökkentése a gyorsan fejlődő fogyasztási cikkek szektorában életképes megoldás lehet a globális műanyagszennyezés visszaszorítására.
„Amikor először megláttam a műanyaggyártás és a környezetszennyezés közötti kapcsolatot, megdöbbentem. Ez azt jelenti, hogy a kis és nagy gyártók is egymás után szennyeznek, annak ellenére, hogy a nagy márkák azt mondják: tesznek a szennyezés ellen. Az erőfeszítéseik ellenére viszont nem látunk pozitív hatást. Másrészt viszont reményt ad, hogy a gyorsan mozgó, fogyasztási cikkeket gyártó cégek, amelyek csökkentik műanyagtermelésüket, és a tartósabb és újrafelhasználhatóbb termékek felé fordulnak, erős pozitív hatással lesznek a környezetre” – mondta Win Cowger, a The Moore Műanyagszennyezési Kutatóintézet kutatási igazgatója.
Forrás: telex.hu