Ne Vásárolj Semmit! Nap

Szent István Egyetem gödöllõi fõépülete, a Gépész aulát az
automatákkal összekötõ folyosó
Programok:
1. Karácsonyi ajándékok � hogyan készítsünk szeretteinknek saját kezűleg
ötletes, szép ajándékot minél kevesebb vásárlással.(Pl.: vázakészítés,
kavics- és gyertyafestés, képkeretek dekorációja és sok más érdekesség.)

2. Kisfilmek a nagyvilágból � milyen a fogyasztói társadalom igazi arca,
melyet a sok reklám és PR munka eltakar előlünk? Mi a valódi ára a
fogyasztói társadalom fenntartásának? (Adbusters reklámok, S-hell, Thrist)
A két program folyamatosan, egymás mellett zajlik az első óra szünetétől
15h-ig.

A programokra mindenkit szeretettel vár a szervező GATE Zöld Klub Egyesület.


A környezetvédő, és más fogyasztáskritikus szervezetek minden év
novemberének utolsó péntekén arra kívánják felhívni a figyelmet, hogy a
civilizációnk által diktált túlfogyasztás számtalan káros környezeti és
társadalmi következménnyel jár. A reklámok, a fősodrú média által
közvetített ideálok, melyek már kiskorunk óta befolyásolják világképünket,
arra ösztönöznek, hogy minél több, minél gyorsabban és minél drágábban
kielégítendő szükségletünk legyen.
Mindeközben elterelődik a figyelem arról, hogy a fogyasztói
boldogságérzetet fenntartó termékek előállítása többnyire hosszú távon
fenntarthatatlan mértékben veszi igénybe környezetünket. A "cucc-ipar"
nyersanyag- és energiaigénye, a csomagolt termékek fogyasztásával
keletkező szemét mennyisége és a szállításukkal kibocsátott különböző
szennyezések mára az ökológiai katasztrófa súlyosbodásának első számú
okaivá nőtték ki magukat.
A túlfogyasztás jelenségének komolyságát jól mutatja az Ökológiai Lábnyom
fogalma. Az Ökológiai Lábnyom megmutatja, hogy az egyes emberek
életmódjukkal a Föld mekkora részét veszik igénybe, hány hektár terület
tartja el őket jelenlegi fogyasztási szintjükön. Az ökológiai lábnyomok
összehasonlításából kiderül, hogy ha mindenki olyan mértékben fogyasztana
(energiát, nyersanyagot, stb.) mint például az USA állampolgárai, akkor a
Föld lakosságát ellátandó 6 darab Földre volna szükség. Ha mindenki olyan
nagy lábon élne, mint egy átlagos magyar, akkor három bolygóra volna
szükségünk. Vagy: ezen a Földön csak harmad ennyien férnénk el.
A környezetvédő szervezetek a fogyasztói böjt napjával nem szegénységet,
nem nélkülözést prédikálnak. Arra szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy a
boldogságot, a megelégedettséget nem a boltokban találjuk, nem azok közt a
dolgok között, amiket a hirdetésekben kinálnak. Arra szeretnénk felhívni a
figyelmet, hogy a "kevesebb" gyakran több, és hogy kritikával kell
kezelnünk fogyasztói igényeinket.
Arra bíztatjuk az embereket, hogy ne legyenek mindig "Kedves vásárlók" és
"Tisztelt fogyasztók"! Ne a reklámok alapján döntsenek, gondolkozzanak,
vélekedjenek!
Arra hívunk mindenkit, hogy szánjon egy napot a fogyasztói böjtre, hogy a
"Ne vásárolj semmit" napon szálljon ki a fogyasztók mókuskerekéből, és
találja meg a pénztől független örömöket az életében! Önmagunk és az
életünket lehetővé tévő környezet, végső soron tehát ismét csak önmagunk
érdekében.