Hulladékcsökkentés: Suzzara, Mogliano, Valdegno - Suzzara, Mogliano, Valdegno
A program célja a csomagolási hulladékok mennyiségének csökkentése. A 20-30 ezres településeken a programot egy környezetvédelmi kommunikációra szakosodott cég bonyolította. A részvételt önként vállaló kiskereskedőknek boltjukban nehéz feladatokat kellett teljesíteniük.
Suzzara, Mogliano és Valdegno 20-30 ezer fős települések. Céljuk az volt, hogy a lakosságnak és a kereskedőknek bemutassák, hogy milyen módszerekkel csökkenthetik a csomagolási hulladékok mennyiségét, és ezáltal éreztessék felelősségüket a hulladékcsökkentésben.
Az „Ecoaquisti" nevű programot egy környezetvédelmi kommunikációra szakosodott olasz szervezet bonyolította le. Első lépésként mindhárom város kereskedőinek személyre szóló levelet írtak. Ebben meghívták őket tájékoztató fórumaikra, ahol egyrészt bemutatták nekik a programot, másrészt feltérképezték azokat a pontokat, ahol a kiskereskedők be tudnának kapcsolódni a folyamatba.
A program résztvevőinek az alább felsorolt feladatok közül legalább hármat vállalniuk kell:
Csökkenteni kell a másodlagos csomagolások mennyiségét (pl. fogkrémdoboz).
Újratölthető és újrahasznosítható csomagolású termékeket kell forgalmazni.
Betétdíjas üvegben forgalmazott italokat kell árusítani.
Kínálatban kell tartani újrahasználható árukat (pl. cserélhető pengéjű borotva), és az újrahasznosítható vagy lebomló termékeket
Az élelmiszerek gyűjtőcsomagolásához újrahasználható dobozokat kell használni.
Bizonyos élelmiszereket darabolva vagy szeletben, csomagolás nélkül kell árusítani.
Cserébe a város ingyen készít számukra reklámanyagokat (matrica, leporello). Természetesen a lakosokat is tájékoztatták a programról. A város polgárai levelet kaptak a polgármestertől, amihez az ökológiailag felelős fogyasztásról szóló brosúrát csatoltak, a városban pedig tájékoztató plakátokat helyeztek ki.
Eredmények és tapasztalatok Valdagno városából
Huszonegy kereskedő vállalta, hogy a feladatok legalább felét teljesíti. Négy hónap múlva egy csoport ellenőrizte, hogy mennyire sikerült betartaniuk a vállalt kötelezettségeket. Azt tapasztalták, hogy nem könnyű eladni ezeket a termékeket, mert valamivel drágábbak, mint a nem környezetbarát megfelelőik (pl. az üveges joghurt a műanyagdobozoshoz képest). Mindennek ellenére a kereskedők tapasztaltak érdeklődést e termékek iránt.
A programhoz hét iskolából összesen 535 diák csatlakozott, és 45 új üzlet jelezte, hogy részt vennének a programban.
A másik két település eredményeiről nem érkezett jelentés.