Hulladékcsökkentés: Suzzara, Mogliano, Valdegno - Suzzara, Mogliano, Valdegno

Hulladékcsökkentés: Suzzara, Mogliano, Valdagno

A program célja a csomagolási hulladékok mennyiségének csökkentése. A 20-30 ezres településeken a programot egy környezetvédelmi kommunikációra szakosodott cég bonyolította. A részvételt önként vállaló kiskereskedőknek boltjukban nehéz feladatokat kellett teljesíteniük.

Olaszország

Suzzara, Mogliano és Valdegno 20-30 ezer fős települések. Céljuk az volt, hogy a lakosságnak és a kereskedőknek bemutassák, hogy milyen módszerekkel csökkenthetik a csomagolási hulladékok mennyiségét, és ezáltal éreztessék felelősségüket a hulladékcsökkentésben.

Az „Ecoaquisti" nevű programot egy környezetvédelmi kommunikációra szakosodott olasz szervezet bonyolította le. Első lépésként mindhárom város kereskedőinek személyre szóló levelet írtak. Ebben meghívták őket tájékoztató fórumaikra, ahol egyrészt bemutatták nekik a programot, másrészt feltérképezték azokat a pontokat, ahol a kiskereskedők be tudnának kapcsolódni a folyamatba.

A program résztvevőinek az alább felsorolt feladatok közül legalább hármat vállalniuk kell:

  • Csökkenteni kell a másodlagos csomagolások mennyiségét (pl. fogkrémdoboz).

  • Újratölthető és újrahasznosítható csomagolású termékeket kell forgalmazni.

  • Betétdíjas üvegben forgalmazott italokat kell árusítani.

  • Kínálatban kell tartani újrahasználható árukat (pl. cserélhető pengéjű borotva), és az újrahasznosítható vagy lebomló termékeket

  • Az élelmiszerek gyűjtőcsomagolásához újrahasználható dobozokat kell használni.

  • Bizonyos élelmiszereket darabolva vagy szeletben, csomagolás nélkül kell árusítani.


Cserébe a város ingyen készít számukra reklámanyagokat (matrica, leporello). Természetesen a lakosokat is tájékoztatták a programról. A város polgárai levelet kaptak a polgármestertől, amihez az ökológiailag felelős fogyasztásról szóló brosúrát csatoltak, a városban pedig tájékoztató plakátokat helyeztek ki.


Eredmények és tapasztalatok Valdagno városából

Huszonegy kereskedő vállalta, hogy a feladatok legalább felét teljesíti. Négy hónap múlva egy csoport ellenőrizte, hogy mennyire sikerült betartaniuk a vállalt kötelezettségeket. Azt tapasztalták, hogy nem könnyű eladni ezeket a termékeket, mert valamivel drágábbak, mint a nem környezetbarát megfelelőik (pl. az üveges joghurt a műanyagdobozoshoz képest). Mindennek ellenére a kereskedők tapasztaltak érdeklődést e termékek iránt.

A programhoz hét iskolából összesen 535 diák csatlakozott, és 45 új üzlet jelezte, hogy részt vennének a programban.

A másik két település eredményeiről nem érkezett jelentés.


http://www.provincia.va.it/ente_data/energecol.nsf

http://www.rifiutinforma.it/ecoacquisti/trento

A program szervezői felismerték, hogy nem elég a környezettudatos fogyasztást népszerűsíteni, annak lehetőségét is biztosítani kell. Ebben a folyamatban a kereskedelem nem kerülhető meg. A kérdés persze az, hogy a programot felvállaló kereskedőknek mekkora mozgásterük van abban, hogy vállalásaikat valóban bevezethessék. A program hiányossága, hogy csak a környezettudatos vásárlásra koncentrál, ez valószínűleg önmagában kevés lesz ahhoz, hogy látványos eredményeket érjenek el.