Ökoiskola mentorálás (KMR)-2014. II. félév
A 2014-es év 2. félévében folytatódott a kapcsolattartás az Előregisztrációs felületünkön jelentkezett iskolákkal. A projekt kezdete óta összesen 51 intézménnyel állunk kapcsolatban, ezen belül 19 új intézményt mentoráltunk a tárgyidőszakban.
Honlapunkon az Oktatás aloldalon folyamatosan frissülő tartalmakat töltöttünk fel a projekt tevékenységei, az információs napok, a mentorálások és általában az Ökoiskola program kapcsán (adatbázis, jó gyakorlatok, szakirodalom, oktatási segédanyagok).
Ugyanitt letölthető a címpályázat és a kitöltési útmutató is.
Az információkat egy helyre összegyűjtve segítjük ezúton is a pedagógusok munkáját.
Szintén a rendszeres tájékoztatást szolgálja havonta kiküldésre kerülő Saláta hírlevelünk is, amely kifejezetten a fenntarthatóság iránt elkötelezett pedagógusoknak, környezeti nevelőknek szóló tájékoztató a témába vágó továbbképzésekről, versenyekről, pályázatokról, egyéb friss hírekről. A hírlevél mindenkihez eljut országszerte aki feliratkozott rá a honlapunkon, vagy jelezte felénk információs napjainkon, mentorálás alkalmával e szándékát, illetve a hírek a honlapunkon is elérhetőek.
A régióban található civil szervezetek listáját folyamatosan bővítjük, bekérjük kiadványaikat, elérhetőségeiket. Keressük a projekt céljait szolgáló együttműködés lehetőségeit helyi civilekkel, a Duna-Ipoly Nemzeti Parkkal, bázisiskolákkal, örökös
ökoiskolákkal a hálózatépítés érdekében. Tájékozódunk a legfrissebb szakirodalmakról melyek elérhetőségét a pedagógusok számára is biztosítjuk.
A mentorálás menete:
Ebben a félévben összesen 23 intézményt mentoráltunk személyesen, telefonon és e-mailben. Nagy hangsúlyt fektettünk a személyes találkozásra, amely többnyire a Humusz Házban valósult meg a szemléletformálás és a gyakorlati megvalósítás helybeni szemléltetése okán. Természetesen adott esetben az adott iskolákba is ellátogattunk előzetes egyeztetés után.
A mentorálásra regisztráltakkal e-mailben és telefonon vettük fel a kapcsolatot, melyet követően a mentorálás során ismertettük az SH/4/5 Zöld Óvoda, Ökoiskola programok kiszélesítése projektet, a Regionális Forrásközpont ebben betöltött feladatait, hogy milyen módon tudjuk segíteni az intézmény ökoiskolává válását, az ökoiskolai lét fenntarthatóságát. Ismertettük a címpályázatot-külön kitérve az önértékelési szempontsorra-az első alkalommal pályázók esetében, a jó gyakorlatokat és a tájékozódást szolgáló honlapokat, szakirodalmakat.
Sorra vettük az intézményi sajátosságokat, helyi adottságokat, melyek alapján intézményspecifikussá formáltuk az önértékelési szempontsort.
A felmerülő kérdésekre válaszoltunk.
A mentorálás során nagy segítségünkre volt az OFI honlapjáról is letölthető Ökoiskola útmutató is.
A mentorálások során a következő témaköröket érintettük:
- milyen előnyeik származnak az ökoiskola címből
- hogyan kell kitölteni az önértékelési táblázatot
- az önértékelési szempontsorhoz milyen alátámasztó dokumentumok szükségesek, ezeket papíralapon be kell-e küldeni
- szükség van-e külön ökoiskolai munkaterv készítésére
- mennyire kell megváltoztatni az intézmény alapdokumentumait (pedagógiai program, helyi tanterv) a pályázat beadásához
- miket kell még a pályázat során elektronikusan illetve papír alapon benyújtani
- általános kérdések a címpályázat kitöltésével kapcsolatban
- a jó gyakorlatok elérhetősége
- az Ökoiskola útmutató ismertetése, letöltésének lehetősége
- külső kapcsolatrendszerük feltérképezése (civil szervezetekkel való együttműködés lehetőségei)
Konkrét tevékenységek (a 2014 szeptemberében pályázók kapcsán)
- az önértékelési szempontsor összes munkalapjának átnézése
- a beadott címpályázat megfelel-e a kiírás formai és szakmai követelményeinek.
Gyakori kérdések:
- jár-e anyagi támogatással a cím
- milyen pályázatoknál jelent előnyt az ökoiskola cím
- a pályázat beadási határidejének meghosszabítása
- lejárt ökoiskola cím esetén mi a teendő
Szakmai, gyakorlati megvalósítási kérdések:
- szelektív hulladékgyűjtés kialakításának lépései az iskolában
- környezetbarát tisztítószerek alkalmazása az intézményben
- energiajárőr-szolgálat bevezetése
- hazai és nemzetközi programokhoz való csatlakozás lehetőségei
- esővíz gyűjtése
- madáretetők kihelyezése
- komposztálás
- az udvar zöldítése
- faültetés (milyen fajokat, milyen időszakban ültessenek)
- virágok beszerzési lehetőségei
Problémás területek:
- leendő és már címmel bíró ökoiskoláknál is többször felmerült az a probléma, hogy maga a tantestület nem elég motivált az ökoiskola lét irányában, leterheltségre panaszkodnak
- az intézmények jelentős részének honlapján nincs külön felület, rovat szentelve az ökoiskola címnek, a fenntarthatóságnak, a környezeti nevelésnek, ne jelennek meg a honlapon zöld tartalmak
- a technikai személyzet bár részt vesz az ökoiskolai tevékenységekben, de elszigetelten dolgoznak, nincs egyeztetés a tantestület tagjaival, nem vonják be kellőképpen a diákokat a munkájukba (a komposztálást a karbantartó végzi egyedül, a portás locsolja a virágokat)
Javaslataink:
- az ökoiskola munkacsoport a kollégák érzékenyítése érdekében szervezzen belső képzéseket fenntarthatóság, környezettudatosság témakörben, vagy tartsanak megbeszéléseket a témában munkaközösségi, tantestületi üléseken
- a kötelezően bent töltendő megnövekedett óraszám egy részét fordítsák ökoiskolai tevékenységekre (kertgondozás, szakkör…)
- a nehezen bevonható kollégáknak javasoljanak ilyen jellegű továbbképzéseket
- a honlap kezelőjével egyeztessenek és a honlapon jelenjenek meg az ökoiskolai tartalmak, illetve az ide vonatkozó iskolai rendezvények, versenyek, jeles napok beszámolói képekkel illusztrálva
- látogassanak meg más ökoiskolákat, zöld óvodákat a jó gyakorlatok helyszíni megismerése érdekében.
Összefoglalva: a mentorálások után a pedagógusok a pályázat kritériumrendszerét jobban átlátva, jól informálva, az állandó kapcsolattartás lehetőségével távoztak.
Kivétel nélkül hasznosnak tartották ezt a lehetőséget és nagy részük jelezte, hogy probléma esetén jelentkezni fog nálunk. Örömmel üdvözöltük, hogy egy-egy intézményből sokszor nem csak egy-egy fő, hanem többen is eljöttek, illetve jelezték, hogy érdekelné őket a projekt keretein belül megvalósításra kerülő Ökoiskola koordinátor képzés.
A programot az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) Zöld Óvoda-, Ökoiskola programok kiszélesítése c. projektjének keretében végezzük, a projekt a Svájci-Magyar Együttműködési Program társfinanszírozásával valósult meg.
Friss oktatási hírek a humusz.hu-ról
2024. december 02. | Komposztünnep 2024 - eredmények és összefoglaló |
2024. október 03. | Ötletek komposztos foglalkozásokhoz - hamarosan itt a Komposztünnep |
2024. október 03. | Kielemeztük a kérdőívünkre beérkezett válaszokat – íme az eredmények |
2024. szeptember 20. | Szárba szökkent magocskáink 2. rész - A Zöld Kürt története |
2024. szeptember 17. | Ki a legügyesebb halász? - játékot fejlesztett az Anthropolis Egyesület |
2024. szeptember 04. | Komposztünnep felhívásunkhoz bárki csatlakozhat |
2024. augusztus 29. | Segítsd a Humusz fennmaradást egy kérdőív kitöltésével |
2024. augusztus 07. | Biolearn online konferencia pedagógusoknak |
2024. július 20. | Újrapapír füzetek a Humusznál! |
2024. június 21. | Szárba szökkent magocskáink – 1. rész |