Fogyasztóvédelem: Nem jogsértő a trükkös névválasztás
Nem jogsértő a trükkös névválasztás - így válaszolt a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) arra a fogyasztói levélre, amely egy piacszerzésre alkalmas, kétes gyakorlatot kifogásolt.
A felhozott példa a kerekegyházi Biotojás Kft. Esete, amely a legolcsóbb, ipari technológiájú, ketreces baromfitartásból származó tojásokat termel nagy tételben. Hogy a cég miért éppen ezt a nevet választotta magának, arra magyarázatot adhat, hogy minden egyes ketreces-tojásos dobozon öles betűkkel díszeleg a BIOTOJÁS felirat, majd alatta a jóval kisebbre méretezett Kft. szó. Amennyiben a vásárló nem hozott mikroszkópót a doboz oldalára rejtett mákszemnyi ketreces tartásra utaló információhoz, vagy nincsen tisztában azzal, hogy mit takar a 3-sal kezdődő bélyegző a tojáson, máris beemeli kosarába a minőséginek hitt olcsó terméket. Ezzel a csellel a cég tetemes előnyt ér el kevésbé élelmes versenytársaival szemben, akik csak a "friss", vagy "tanyasi" jelzővel illetik ketreces portékájukat. Ám az igazi csapást a becsületes, valódi biotojást előállító gazdákra méri, hiszen elszívja a tudatos, de a részletekre kevésbé figyelő fogyasztók jó részét is. Mindebben az NFH nem talál kivetnivalót:
"Tekintettel arra, hogy a megküldött csomagolás alapján a terméken szereplő Biotojás felirat a forgalmazó Kft. nevének része, nem a forgalmazott termék megnevezése, így a Kft. a termék jelölése során jogsértést nem követett el."
áll a Dél-alföldi Regionális Felügyelőség gyors válaszlevelében.
Így valószínűleg találkozhatunk majd a polcokon a KAVIÁR Kft. által előállított dobozos májkrémmel, vagy a MINŐSÉGI BOR Rt. feliratú palackozott szódavízzel is. Hogy megvesszük-e, az (sajnos) egyedül rajtunk, fogyasztókon múlik.