Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 16 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Finom, egészséges, etikus?

  • 2008. október 12.
  • humusz

Gyümölcsjoghurtokat vizsgált a Tudatos Vásárlók Egyesülete.

A hazai boltokban kapható gyümölcsjoghurtokat és gyártóikat egyaránt mérlegre tette a Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) legutóbbi vizsgálatában. Teszteredmények: Nem minden gyümölcsjoghurt (egészséges), ami annak látszik!

 

A joghurtot egészséges termékként tartja számon a közfelfogás, főleg, miután a reklámok szerint kalciumban és fehérjében gazdag, segíti az emésztést, vagy épp a fogyókúrázóknak ajánlott. Tényleg ilyen egészséges, tényleg ilyen jó?

 

A Tudatos Vásárlók Egyesülete tesztjében összesen 15 gyümölcsjoghurtot vagy „annak látszó élelmiszert” értékelt. A vezető piaci márkák közül 13 gyümölcsjoghurt, egy gyümölcs ízű joghurt („Könnyű és finom”) és egy tejtermék (Danonino) került a TVE nagyítója alá. Az Egyesület három bio minősítésű és négy fogyókúrázóknak szánt terméket vont be a vizsgálatba.

 

A termékeket a TVE összesen 11 (környezetvédelmi, táplálkozástani és fogyasztóvédelmi) szempont alapján értékelte. A szempontok között szerepelt többek között, hogy a termék tartalmaz-e aromát, édesítőszert, élőflórát, mekkora a cukortartalma, feltüntették-e rajta a tápértéket, milyen messziről szállítják, milyen a csomagolása.

 

A Tudatos Vásárlók szempontjai alapján első helyen a Zöldfarm biojoghurt, második helyen a Cserpes Műhely joghurtja, harmadik helyen pedig a német Andechser Natur biojoghurt végzett. A vizsgált termékek közül a TVE szerint a legkevésbé szerencsés választás a Jogobella light és a Müller 0,1%-os joghurtja, illetve a Seraph 0,1% gyümölcsjoghurt és a Danonino tejtermék.

 

Mivel a joghurt a fogyókúrázók kedvelt terméke, a termékek szénhidrát-tartalmát laboratóriumi vizsgálattal mérette be a TVE. Különösebb szabálytalanságot nem találtak, s bár négy terméken nem feltüntették fel a szénhidrát-tartalmat, a többi esetében a mért eredmények a csomagoláson feltüntetettnél alacsonyabbak voltak.

 

Ugyanakkor elgondolkodtató, hogy 100 g, tehát nem egész egy pohár termékben átlagosan másfél teáskanál cukornak megfelelő szénhidrát található. Különösen szemet szúró a Müller 0,1% „diétás” joghurt, amely 2,1 teáskanálnyi cukrot tartalmaz.

 

Mindezek alapján ezek a termékek inkább az édességek közé illenek, s kevésbé az egészséges élelmiszerek közé. Emellett a reklámokban azt sem szeretik felsorolni, hányféle vitatott hatású élelmiszer-adalékanyag (így több esetben kármin vagy aszpartám) kerül még a joghurtos pohárba az alapanyagokkal együtt. Érdemes tehát tanulmányozni kedvenc joghurtjaink címkéit.

 

A legtöbb hulladékot termelő csomagolása a Danonino tejkészítménynek volt. Azon túl, hogy 50 grammonként külön dínómintás dombornyomású pohárban árulják a terméket, még a gyerekeket célzó, fogyasztásösztönző állatfigurás (sorozat!) műanyag jégkrémes pálcika is található a csomaghoz ragasztva. Külön műanyagba csomagolva.

 

Fogyasztóvédelmi szempontból egy csomagolás volt félrevezető: a Jogobella light joghurt fél centis talpazaton áll, így a polcon nagyobbnak tűnik a pohár térfogata, mint amekkora valójában.

 

 

A teszt során fény derült még arra is, hogy

* számos pirosas színű gyümölcsjoghurtban (pl. Müller 0,1%, Kyr, Milli, Activia, Könnyű és Finom) előfordul az E120-szal jelölt kármin nevű színezék. Ez az anyag, amelyet a fügekaktuszokon élősködő bíbortetű nőstényeinek porítmányából vonják ki, allergiás reakciókat válthat ki.
* a gyümölcsjoghurtokban található gyümölcsöket hozzáadás előtt hőkezelik, így azok aroma- és vitamintartalma lecsökken.
* a sok gyümölcsjoghurtban megtalálható zselatin a húsipar és a bőrgyártás melléktermékeként, a szarvasmarha és a ló csontjából, illetve kötőszövetéből előállított anyag.

 

A teszt részletes eredményei a TudatosVásárló.hu webmagazinon olvashatóak: http://www.tudatosvasarlo.hu/cikkek/1064

 

 

És mit tudunk a gyümölcsjoghurt-gyártókról? – Információk a Cégmércéből

 

Mivel vásárlásunk során nem csak egy termék vagy íz mellett tesszük le voksunkat, hanem egy gyártót, vállalatot is támogatunk, a Tudatos Vásárlók Egyesülete annak is utánanézett, kik is valójában a gyümölcsjoghurt piac szereplői, hogyan értékelhető működésük környezeti és társadalmi szempontok szerint. Vizsgálódásaik eredményeként a Cégmérce új termékkörrel bővült.

 

A Tudatos Vásárlók szempontjai alapján a legjobb, legetikusabb márka a Varga bio, a Zöldfarm bio és a Virágoskút lett.

Az etikus, felelős gyümölcsjoghurt-gyártók rangsorában a legkevesebb pontot a Friesland (Milli, Oké!), a Danone és a Zott (Jogobella, Früchtegut) kapta.

 

A teljes cégrangsor és a részletek itt: http://www.cegmerce.hu/index.php?modul=cegrangsor&termekcsoport=18

 

A vállalatok környezetvédelmi teljesítményének vizsgálata során kiderült, hogy

* a 14 vizsgált cég közül egyiknek sincs (weboldalán elérhető, magyar nyelvű) környezeti jelentése.
* A Friesland Hungária Zrt. 2007-ben többször is kapott csatorna bírságot, mivel több tejüzeme is káros anyagokat bocsátott a szennyvízhálózatba.
* A Sole-Mizo Zrt-t (Flört) pedig zajvédelmi határérték túllépése miatt, hulladék-nyilvántartás vezetésének elmulasztása miatt, és Frieslandhoz hasonlóan, csatornaszennyezés miatt marasztalták el.
* A Kärntnermilch (Spar NaturPur és Biofit) és a Danone rendelkeznek ISO 14001 környezetközpontú irányítási rendszerrel.

 

A cégek társadalmi teljesítménye kapcsán

* A TVE a legtöbb problémára a Danone-nal kapcsolatban bukkant. A cég hazai és nemzetközi viszonylatban is kirívóan sok kritikát kapott a sajtótól, a hatóságoktól és civil szervezetekről egyaránt.

* A Zott hazai forgalmazóját fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartás miatt a GVH többször is megbírságolta.
* A Friesland pedig a nemzetközi porondon került szembe civil szervezetekkel, mivel megállapításuk szerint több esetben is megsértette az anyatej-pótlékok marketingjét szabályozó nemzetközi egyezményt.
* A 14 vizsgált cég közül egyiknek sincs (weboldalán elérhető, magyar nyelvű) etikai kódexe.

 

A munkavállalókkal kapcsolatos magatartást vizsgálva a Tudatos Vásárlók a munkaügyi felügyelőségek adatait vették szemügyre. Nagyobb és többszöri bírságot a Sole-Mizo és a Friesland kapott. Kisebb bírsággal sújtották a Naszálytej (Zöldfarm bio), Virágoskút, Tolnatej (Yogolle), Alföldi Tej (Parmalat) és Minna Zrt. (Dini) vállalatokat.

 

Állatjóléti és állatvédelmi teljesítményüket tekintve – bár ez a tejiparban igencsak fontos szempont lenne – a vállalatok egyike sem ad információt az alapanyag származásáról. A fogyasztókat nem tájékoztatják arról, hogy mit tesznek a fő alapanyagot szolgáltató állatok megfelelő életkörülményeiért.

 

A Tudatos Vásárló Cégmércéről több információ itt: http://www.tudatosvasarlo.hu/a_cegmercerol

 

További információk

Haraszti Anikó, 20/45-25-965

Tudatos Vásárlók Egyesülete – Tel/Fax: 225-81-36, [email protected]

 

A Tudatos Vásárlók Egyesületéről

A Tudatos Vásárlók Egyesülete non-profit, közhasznú szervezet. Célja a fogyasztók hosszú távú érdekeinek képviselete, a fogyasztók tájékoztatása. Célja továbbá, hogy hozzájáruljon a fogyasztói értékek és a vállalati működési gyakorlatok pozitív, a társadalmi és természeti környezet fejlődését támogató változásaihoz. www.tve.hu, www.tudatosvasarlo.hu