A lakosság több mint fele tudatos vásárló
A Kirakat.hu és a Szonda Ipsos közös felmérése szerint a magyar lakosság több mint fele tudatos vásárlónak számít, ezen belül az internet-hozzáféréssel rendelkezok az átlagosnál is tájékozottabbak. Birkás Dávid, a Kirakat.hu foszerkesztõje szerint a válaszadók 70 százaléka alig vagy egyáltalán nincs tisztában fogyasztói jogaival. A legnagyobb fokú tudatosság a 30 év feletti, magas társadalmi státuszú, világhálón tájékozódó, városi nõket jellemzi. [inforádió]
Hogyan vásárol a magyar?
2008. március 24., hétfő 17:44 InfoRádióA vásárlói tudatosság erősítését szolgáló Kirakat.hu nevű, termék-, bolt- és árösszehasonlító portál - a Szonda Ipsos közvéleménykutató intézettel együttműködve - elsőként fejlesztette ki az úgynevezett Tudatos Vásárlói Indexet (TVI). Ez jelenleg 4,55 -ös átlagot mutat a 7-es skálán.
A különösen tudatos körbe a válaszadók egyharmada esik. Az index felsőbb kategóriáiban nagyobb arányban vannak jelen a nők és a magas társadalmi státuszú, 30 év feletti, internet-hozzáféréssel rendelkező városi fogyasztók, míg meglepő módon a 18-29 év közötti fiatalokat kevésbé jellemzi a célirányos vásárlás.
A felmérés megállapítja, hogy a közvetlen, alapvető fogyasztói érdekek - mint a hibás termék azonnali kicseréltetése - sokkal fontosabb, mint az etikai alapon nyugvó fogyasztói viselkedés: például az újrahasznosítható csomagolású termékeket csak a megkérdezettek 23 százaléka részesíti előnyben és csak 19 százalékuk hajlandó többet fizetni a természetes alapanyagú, környezetkímélő termékért.
A TVI szerint a netezők nagyobb arányban figyelnek az áru minőségére és inkább hajlandók a környezettudatos fogyasztói magatartásra, mint a hozáféréssel nem rendelkezők. Ugyanakkor jellemző rájuk - állapítja meg a felmérés - hogy online reklámok hatására vagy spontán vásárolnak.
A Kirakat.hu és a Szonda Ipsos felmérése jelentős hiányosságokat is feltárt. A válaszadók közel 70 százaléka a 13 fogyasztói joggal kapcsolatos kérdésből mindössze 7 vagy annál kevesebb kérdésre adott helyes választ.
A legnagyobb fokú bizonytalanság a jótállás és a szavatosság témakörében tapasztalható. A válaszadók kevesebb mint fele van azzal tisztában, hogy az interneten keresztül vásárolt termékek 8 napon belül visszavihetők, és csak minden negyedik, hogy a jótállás minden termékre és szolgáltatásra alapvetően jár.
Hanganyag: Kaputa Júlia