Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 17 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

25 bicikli foglalt el két autóparkolót Budapest belvárosában

  • 2008. február 28.
  • humusz
A Hajtás Pajtás futárszolgálat megunva a feljelentéseket, helyhiányt és kényszermegoldásokat, elhatározta hogy Budapesten elsõként, autóparkolók helyén épít biciklitárolót. A féléves hivatali ügyintézés minden lépését publikálva szeretnék elérni, hogy ezentúl bárki könnyen, és náluk egyszerûbben tudja megoldani a kerékpárok kulturált tárolását. (2008. február 26, Országos Sajtószolgálat)
A Hajtás Pajtás jelentős közlekedéstörténeti pillanatnak tekinti az első két autóparkoló kiváltását kerékpártárolókkal. Fejlett biciklis kultúrával rendelkező nyugati városokban ez mindennapos látvány. A kerékpár tízszer kevesebb helyet foglal mint egy autó, nem szennyez, a belvárosban mégis minden más járműnél gyorsabb. Azonban hiába a kerekezés előnyei, ha a bicikliről leszállva, szinte sehová sem lehet lekötni azt. Mindenhol útban van valakinek, és kevés hely biztonságos. 360 voltos vezetékek, gázcsonkok a kapualjakban, bezárt boltok vasrácsa, sérülékeny fiatal fák, táblaoszlopok, telefonfülke, trafók, kerítések... Egy városi biciklista sok év alatt megtanulja hová és hogyan kötheti a biciklijét, azonban a konfliktusok rendszeresek. Budapesten még kevés a kerékpártároló, ráadásul csak töredékük biztonságos és praktikus. Van amihez még lakatolni sem lehet, csak az első kereket támasztja mint egy békés falusi bolt előtt szokás. Hiába foglalnak el rengeteg közterületet az autók, parkolóból mégis mindig több van mint autóból. A 300.000 budapesti biciklit ezzel szemben több tízezren cipelik naponta lépcsőkön, tárolják erkélyeken, pincékben, nappalikban, hálószobákban.

Mikor a Hajtás Pajtás új belvárosi, Király utcai irodájába költözött, napokon belül feljelentették a saját kirakatához kötött bringák miatt. A közterületfenntartók megértőek voltak, de csak pár hetet adtak. Kétségbeesésében a cég elhatározta, hogy ami az autóknak jár, az a bicikliknek is. Nekifogtak a lehetetlennek, parkoló autók helyén egy biciklitároló építésének. Fél éves tortúra kezdődött. Hiába a segítőkész hivatalnokok, ilyet még senki sem látott, nem volt rá se szabály, se példa. Végül aztán csak sikerült.

A Hajtás Pajtás ezért most minden, az ügyintézés nyomán született beadványt, határozatot, tervet, leírást, engedélyt publikál, így talán mások könnyebben követhetik példáját, és ezzel is hozzájárulhatnak ahhoz, hogy Budapest kerékpárosbarát várossá váljon. Reményeik szerint egyre több iskola, szórakozóhely, bolt, iroda és lakóház előtt bukkannak majd fel hasonló létesítmények. Ez nem csak az egyre több városi kerékpáros közlekedőnek, hanem a naponta 20-30-szor lakatoló biciklisfutároknak is jól jön majd munkájuk során.