Azbeszt félelem Franciaországban
"A franciaországi épületekben található azbeszt miatt évente háromezren betegednek meg rákban, és az elkövetkezõ 20-25 évben 60 és 100 ezer közé becsülhetõ a halálos esetek száma - derül ki a francia nemzetgyûlés azbeszt-bizottságának jelentésébõl."
A francia napilapok pénteki számában közzétett, ötszáz oldalas jelentés "szociális bűnténynek" minősíti, hogy az ötvenes évektől a hetvenes évek végéig az azbesztet használták legfőbb szigetelőnek a franciaországi építkezéseken. Az országban 1997-ben betiltott építőanyag rákkeltő hatása miatt évente háromezren betegednek meg, és az elkövetkező 20-25 évre 60 és 100 ezer közé becsüli az azbeszt áldozatainak számát a parlamenti bizottság.
A képviselők 51 javaslatot tettek az azbeszt környezetkárosító hatásainak kivédésére, ugyanis még mindig 50-80 kilogramm épületekbe beépített azbeszt jut egy franciára. Az egy évvel ezelőtt létrehozott parlamenti bizottság valamennyi épület azbesztdiagnózisát irányozza elő, valamint a betegeknek kártérítést és a megbetegedés veszélyének kitett személyek számára folyamatos orvosi ellenőrzést javasol. Ehhez a társadalombiztosítás munkaegészségügyi reformját tartják szükségesnek a képviselők, mert az azbeszt miatti rákos betegek jelenleg elsősorban a munkáltatók ellen indítanak bírósági eljárást.
A világon eddig csak 37 ország, köztük a 25 európai uniós tagállam tiltotta be az azbesztet, amelynek világpiaca alakult ki a francia képviselők szerint. Legfőbb importőr India, ahova február végén érkezett volna szétszerelésre a jelentős mennyiségű azbesztet tartalmazó Clemenceau nevű francia repülőgép-hordozó, de környezetvédő szervezetek nyomására ezt az indiai bíróság és a francia államtanács megakadályozta, majd Jacques Chirac francia elnök hazarendelte az India felé hajózó anyahajót. A parlamenti jelentés szerint a képviselők januárban figyelmeztették a kormányt a jármű környezetszennyező hatása miatt várható diplomáciai botrányra, hiszen a bázeli konvenció megtiltja, hogy egy állam veszélyes hulladékot exportáljon egy másik ország területére.
Véleményük szerint ráadásul a Clemenceau az egyik legkevésbé szennyező francia hajó, ezért javasolják egy önálló ágazat létrehozását az országban, amely a francia hajók szétszerelésével foglalkozna. A taposóaknákról szóló nemzetközi szerződéshez hasonló konvenció megalkotását is kezdeményezik a francia képviselők a szerintük késleltetett bombának tekinthető azbesztről. "Nem szabad, hogy a gazdag országok olyan országokba küldjék hajóikat, ahol nem védik a munkásokat. Mi ismerjük a kockázatokat, hiszen nekünk már vannak halottjaink" - véli Jean Le Garrec, a parlamenti azbeszt-bizottság elnöke.
Forrás: greenfo