Tesco - nem fizet
A GVH a fogyasztók megtévesztéséért 100 millió Ft bírsággal sújtotta aTúlzottnak tartja a jogsértõ reklámozásért július 6-án kiszabott százmillió forint versenyhivatali bírságot a Tesco, amely fellebbez az ügyben - tudta meg a cégtõl a [Kreativ Online].
Tesco-t [jogiforum.hu]
A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a 2006. július 6-án megtartott
tárgyalásán hozott határozatában megállapította, hogy a Tesco-Global
Áruházak Zrt. a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására
alkalmas magatartást tanúsított azzal, hogy egyes akciós
reklámkiadványaiban több termékére vonatkozóan nem a valóságnak megfelelő
adatokat közölt. A GVH a Tesco-ra kiszabott 100 millió Ft
versenyfelügyeleti bírság számításánál súlyosító körülményként vette
figyelembe, hogy a vállalkozással szemben ez immár a kilencedik marasztaló
határozat.
Jelen versenyfelügyeleti eljárás tárgya a Tesco által milliós példányszámú
akciós reklámkiadványaiban közzétett, egyes általa forgalmazott termékekre
vonatkozó tájékoztatás volt.
A versenytörvény fogyasztók megtévesztésének tilalmára vonatkozó
rendelkezéseinek célja a fogyasztók döntési szabadságának az áruk, illetve
szolgáltatások közötti választással összefüggésben történő védelmezése,
tilalmazva, hogy a fogyasztói döntés tisztességtelen befolyásolása révén a
gazdasági verseny sérelmet szenvedjen. Ezek a szabályok a gazdasági
versenyt oly módon óvják, hogy nem engedik tisztességtelenül befolyásolni
a fogyasztói döntés mechanizmusát. A tisztességtelen befolyásolás kihat
vagy kihathat a fogyasztókra, versenytársakra, illetve az azonos vagy
egymást ésszerűen helyettesítő termékek közötti választásnak a
folyamatára, s ezáltal a verseny alakulására.
A nyereség és vagyonszerzés céljából gazdasági tevékenységet folytató
vállalkozásokkal szemben általános versenyjogi követelményként
fogalmazódik meg, hogy a magáról vagy termékeinek lényeges tulajdonságáról
adott, fogyasztóknak szóló, tájékoztatása igaz és pontos legyen. A
valamely vállalkozás által tartott akció, illetve a vállalkozás által
forgalmazott termékekről tájékoztatást adó reklámújságok esetében ez oly
követelmény formájában jelentkezik, hogy a fogyasztó pontos képet
alkothasson az akció mibenlétéről, az akcióban való részvétel esetleges
feltételeiről, az akcióban résztvevő termékekről vagy az újságban
egyébként reklámozott termékekről.
A GVH döntésében megállapította, hogy a Tesco
1.a �Fuji FinePix� digitális fényképezőgéppel kapcsolatban a 2005. július
27-től augusztus 9-ig érvényes reklámújságban azt közölte, hogy a termék
megvásárlása esetén a fogyasztók ajándékba kapnak egy 16 MB xD kártyát,
illetőleg azt az ígéretet tette, hogy a termék megvásárlásával �több mint
35%-os megtakarítás érhető el�, holott ezek az állítások nem voltak a
valóságnak megfelelőek;
2.a �Cindarella-kastély� elnevezésű termék esetében a 2005. november
23-tól december 24-ig érvényes reklámújság nem a ténylegesen
megvásárolható termék képét tartalmazta, hanem egy olyan termékét, amely a
forgalmazott terméknél kedvezőbb tulajdonságokkal bírt;
3.a 2005. november 30-tól december 24-ig érvényes reklámújságban (�Műszaki
katalógusban�) meghirdetett �Bosch HSF44K32NO� gáztűzhely a közzétett
tájékoztatással ellentétben az akció első napjaiban nem volt a fogyasztók
számára elérhető a Tesco valamennyi áruházában.
4.a 2005. december 14-től 24-ig érvényes reklámújságban meghirdetett �Sony
S60� digitális fényképezőgép a közzétett tájékoztatással ellentétben az
akció első napjaiban nem volt a fogyasztók számára elérhető a Tesco
valamennyi áruházában.
A GVH a Tesco-ra kiszabott 100 millió Ft versenyfelügyeleti bírság
számításánál súlyosító körülményként vette figyelembe, hogy a
vállalkozással szemben ez immár a kilencedik marasztaló határozat.
(Vj-22/2006. számú ügy)
forrás: Jogi Fórum / GVH
Bár a Tesco Globál Áruházak még nem kapta meg a Gazdasági Versenyhivataltól (GVH) a hivatalos határozatot a jogsértő reklámozás miatti elmarasztalásról, de a társaság fellebbez az ügyben. Határozat híján arról még nem tudtak arról nyilatkozni, hogy jogosnak tartják-e a GVH megállapításait, viszont a százmillió forintos bírságot túlzásnak tartja a cég.
Mint arról beszámoltunk: a Tesconak azért kellene fizetnie, mert a versenyhivatal szerint a tavalyi akciós reklámkiadványaiban több termékére vonatkozóan is hamis adatokat közölt. A vizsgálat szerint a vállalkozás négy alkalommal tévesztette meg a fogyasztókat. A GVH a bírság összegének meghatározásakor azt is figyelembe vette, hogy a Tesco „visszaeső”: a társasággal szemben ez volt a kilencedik elmarasztaló határozat.
(Forrás: Kreatív Online)