Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 19 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A szelektív hulladékgyűjtést is tanulni kell

  • 2006. március 22.
  • humusz
A HuMuSz évek óta foglalkozik azzal is, hogy a szelektív hulladékgyûjtés kapcsán a szemléletet is megváltoztassa. Az idén erre kiemelt lehetõséget kapott: az erzsébetvárosi önkormányzat arra kérte fel szakértõinket, hogy elsõsorban általános és középiskolásoknak tartsanak elõadásokat, foglalkozásokat. Közel száz alkalommal voltak kíváncsiak a gyerekek mindarra, amit a szelektív hulladékgyûjtésrõl tudni kell.

A gyerekcsoportok játékos foglalkozásokon vettek részt, hogy jobban megmaradjanak bennük a halott információk és nagyobb élményt jelentsen a tanulás.
Ehhez a HuMuSz oktatóközpontja biztosította a feltételeket, ahol sok játékkal és színes ábrákkal vártuk a gyerekeket. Néhány esetben az előadók mentek ki az intézményekhez. Ezen alkalmakra szemléltető anyagokat vittek magukkal. A Janikovszky Éva Művészeti Általános Iskolában például a komposztálással kapcsolatos ismeretekbe avatta be két oktatónk a diákokat, mivel az iskola a jövőben tervezi a komposztálás beindítását.
Egy-egy foglalkozáson általában több témakört is érintünk. Ennek egyik oka, hogy a témakörök között vannak átfedések, másik oka pedig, hogy a programra való tekintettel a szelektív hulladékgyűjtés kérdéskörét minden csoporttal megbeszéltük. Az egyes foglalkozások témáját a tanárokkal együtt választottuk ki, az előzetes tanulmányok és a korosztály függvényében.

A csoportok az alábbi tíz témakörből választhattak:

1. Reklám és fogyasztás
A vásárlás mozgatórugói - A márkák bűvkörében - Birtoklási vágy - Valós vagy vélt igények?

2. Megelőzés és újrahasználat
A hulladékhegyek csökkentése - Hazai helyzet és nemzetközi kitekintés

3. Környezettudatos vásárlás
Csomagolások – Hipermarket, bolt vagy piac... a vásárlás színterei

4. Zöld logók és jelzések
Valódi és „maszek” jelzések – Információk a csomagoláson: hogyan igazodhatunk el köztük?

5. Termékdíj, betétdíj
Törvényi háttér – Jogi szabályozás a „hulladék megelőzés” elvének érdekében – Környezetvédelem kontra ipar

6. Szelektív gyűjtés, újrafeldolgozás
Mihez kezdjünk a már „előállított” szeméttel? - Régi termékből újat – Komposztálás

7. Ártalmatlanítás: égetés, lerakás
Hova megy a kukásautó? - A végső lehetőség – Gondok és aggodalmak

8. Környezetbarát háztartásvezetés
Otthoni praktikák – Hulladék, energia, víz, talaj

9. A háztartási veszélyes hulladékok
Mitől „veszélyesek”? - Mi a teendő velük? - Alternatívák

10. Komposztálás
Mi kerülhet a komposztdombra? - Miért jó komposztálni?

Sok kérdés elhangzott, ami azt jelenti, hogy a téma nagyon is foglalkoztatja ezt a korosztályt - minden kérdésre igyekeztünk megfelelően alapos választ adni:

Mi az a hulladék? Mi történik ma a hulladékok nagy részével? Milyen jobb megoldások léteznek? (szelektív hulladékgyűjtés, újrahasználat, megelőzés)
Megbeszéltük azt is, hogyan kell szelektíven gyűjteni a hulladékot és mi történik az elkülönítve gyűjtött anyagokkal; mit kell tenni a lejárt szavatosságú gyógyszerekkel és az elektronikai hulladékokkal; mit tehetnek ők maguk, hogy kevesebb hulladék keletkezzen.
Az erzsébetvárosi iskolások rengeteg élménnyel távoztak a foglalkozásokról – biztosak vagyunk benne, hogy amikor hazaértek, a szüleiknek is elmesélték, merre jártak, mit tanultak. Valami elkezdődött – bízunk abban, hogy nem fejeződik be. Erzsébetvárosban mindenesetre a gyerekek már jobban tudják, mit lehet tenni közös környezetünkért.