Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 6 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Újraindul Polgáron a gumihulladék-égető?!

  • 2014. március 06.
  • Cila
Szerző: 

Aki régóta követi a Humusz írásait, talán emlékszik rá, hogy egyszer már volt dolgunk a Polgárra tervezett gumiabroncs-égetővel. Félig nyertünk, félig vesztettünk, most azonban másik beruházóval újraindulhat az égető.

Egy debreceni ismerősünk hívta fel a figyelmünket arra, hogy a pletykák szerint újraindulhat a polgári gumihulladék-égető. A hírt nem tudtuk ellenőrizni, de az információ, mint később kiderült, pontos volt. Februárban szembesültünk azzal, hogy már el is készültek az engedélyezési dokumentációk és lezajlott a közmeghallgatás is.
De lépjünk vissza egy picit az időben, hogy ez a szövevényes ügy felfejthető legyen. Bármilyen hihetetlen is, már 2003-ban elindult az engedélyeztetési eljárás, ám akkor a beruházó kérte a felügyelőséget, hogy a kapacitáscsökkentés miatt tekintsen el az eljárástól, ugyanis akkor még - a csökkentett kapacitás miatt - hatásvizsgálat nélkül is lehetőség lett volna a gumiabroncsok elfüstölésére. Szinte már zöld utat kapott a beruházás, ám az engedélykérő, vélhetően pénzügyi gondok miatt, váratlanul visszalépett, így aztán idő előtt füstbe ment a terv.

2005-ben aztán újraindult az engedélyeztetési eljárás. A TechCon Kft, azonban igen ravasz módon, nem hulladékégetésre, hanem hulladékhasznosításra kért engedélyt, arra hivatkozva, hogy a gumiabroncsok égetésével - mivel villamosáramot termel, nem ártalmatlanítja, hanem - hasznosítja a gumiabroncsokat. Természetesen így sem hatásvizsgálati, sem előzetes eljárást nem kellett lefolytatni. A debreceni Környezetvédelmi Felügyelőség készségesen belement a dologba, így ismét zöld utat adott a beruházás előtt.
Egy ügyfél ekkor kereste meg a Humuszt és kérte a segítségünket. Sajnos későn... A polgári égető ugyanis ekkor már az összes szükséges engedéllyel rendelkezett, tehát csak egy út maradt, az EMLA segítségével az ügyészséghez lehetett fordulni.

Bár megállapításaink többségét az ügyészség elfogadta, de kijelentette, hogy szakmai kérdésekben nem foglalhat állást. Pedig annak megítélése, hogy a tervezett üzem hulladékhasznosító, vagy ártalmatlanító-e, a Környezetvédelmi Felügyelőség feladata. Sajnos az égető ezzel végleg zöld utat kapott.
A tervezett égetés azonban sokak szemét csípte. A környékbeli gazdák és méhészek azért aggódtak, hogy földjük elszennyeződik, míg a gumit anyagában hasznosító vállalkozások a nyersanyagot féltették az égetőtől.

Nem véletlenül. A gumidirekt.hu adatai szerint hazánkban évente 40-50 ezer tonna gumiabroncs keletkezik. Ezek jelentős részét ma már anyagában hasznosítják, míg a maradék jellemzően a hazai cementgyárak kemencéjében végzi. Teljesen szükségtelen tehát egy 22 ezer tonnás kapacitású, kifejezetten a gumiabroncsok égetését célzó létesítmény felhúzása. A gumihulladék anyagában történő feldolgozása környezetvédelmi szempontból ugyanis sokkal kedvezőbb, mint elégetni az abroncsokat.
Ügyünk tehát akkor veszni látszott, és hiába lépett fel a 2009-ben a jövő nemzedékek ombudsmana, utólag ő sem járhatott sikerrel az ügyben. Amit azonban a zöldek nem tudtak elérni, azt a válság és a rossz tervezés megtette helyettük.

A 2011-es és 2012-es próbaüzem során ugyanis kiderült, hogy a technológia nem megbízható, több ízben is határérték túllépéseket regisztráltak és számos egyéb műszaki probléma adódott. Végül a cég 2012 novemberében felszámolási eljárás alá került, így a környék lakói és gazdái is fellélegezhettek.
Ám sajnos nem sokáig, mert a berendezéseket és a telephelyet egy újabb cég, a Star Power Kft. vette át, és némileg módosított technológiával az üzem újraindítását tervezi. A benyújtott környezetvédelmi és teljesítményértékelési dokumentáció szerint évente akár 23 200 tonna gumiabroncsot is elfüstölhetnek.

A dokumentáció egyelőre még nem jutott el hozzánk, így a konkrét hatásokról keveset tudunk mondani, de tény, hogy a gumihulladék anyagában történő hasznosítása kiválóan megoldott és környezeti kára lényegesen kisebb, mint a gumi égetésének, amely által kén-dioxid, nitrogén-oxid, PM10, szerves szennyezők, nehézfémek, és akár daganatkeltő hatású szerves szennyezők, dioxinok és furánok is kerülhetnek a levegőbe. Úgy tűnik sajnos ismét rossz irányba lépünk...


Szuhi Attila