Ranschburg: A reklám elveszi a gyermekkort!
Az elmúlt években a reklámipar is rájött, hogy a gyerekek egy nagy és jól befolyásolható célközönség. Egy most elkészült kutatás szerint ugyanis nemcsak a nekik szánt termékek, hanem a család más vásárlásaira is komoly hatással vannak. Beleszólnak, hogy a szülők milyen ruhát, élelmiszert, tévét vagy akár autót vásároljanak. Magyarországon a 8–14 éves korosztály évente 33 milliárd forint fölött rendelkezik. Ranschburg Jenő aggasztónak tartja ezt a tendenciát.
– Az az általános érzésem, hogy megpróbálják lerövidíteni a gyermekkort. Mindenkinek meg kell élnie a gyermekéveit, ha ez nem sikerül, akkor később fogják pótolni. Ezért találkozunk mostanában annyi infantilis 18 évessel. Egyre fájóbban tapasztalom, hogy kilencéves kor körül a családban is átveszik az irányítást a gyerekek.
Pedig a gyermek alapvetően szabálykövető lény, a szülőknek kellene irányítani – magyarázta a gyermekpszichológus. Ranschburg szerint a reklámok is hibásak. – Nyolcéves kor előtt a kicsik nem tudják, hogy a reklám befolyásolni akarja őket. Megfogja őket a zene, a színek, de nem gondolkodnak rajta. A reklám manipulálja a gyereket, ő pedig a szülőt, aki így egyre jobban kilóg a szabályosztó szerepből. Ez a pozícióvesztés értékvesztést is eredményez. A szülői, tanári tekintély az alapja a normakövetésnek. A reklámok ezt rombolják!
Forrás: Helyi Téma Online