"Mese, habbal" - Sorozatban vágják át a vegyianyag gyártók a vásárlókat
A rendszeresen versenyhivatali bírságot fizetõ piaci szereplõk közé kerültek a háztartásivegyszer-gyártók. Az gyakori elmarasztalások oka a fogyasztók megtévesztése.
Rendszeresen bírságolja a mosóporpiac legnagyobb szereplőit - a Procter & Gamble-t és a Henkelt - a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a fogyasztók megtévesztéséért - írja a Népszabadság
Néhány éve például az Ariel Automat került bajba egy egyszerű állítás miatt, amely szerint a készítmény az összes makacs foltot eltünteti. Ezt a GVH vizsgálatában nem sikerült bizonyítani, pedig a felek meglehetősen komoly laboratóriumi apparátust és két nemzetközi minőségvizsgáló intézetet hívtak segítségül. De így is csupán annyi derült ki, hogy az állítás nem támasztható alá egyértelműen: a 29 (!) tipikus makacs folt közül 23-at valóban ez a termék tüntetett el a legjobban, de volt néhány olyan is, amelylyel szemben gyengébbnek bizonyult. Ugyanez a cég (a Procter&Gamble) egy samponnal is fennakadt a versenyhatóság szűrőjén: a Head& Shouldersről azt nem sikerült bebizonyítani, hogy nincs nála hatásosabb korpásodás elleni hajmosó szer.
A versenytárs Henkel többek között a Persil folteltávolítási tulajdonságait túldicsérő reklám miatt került a versenyhivatal látókörébe, az esetnek szintén bírság lett a vége. Hasonló ügyekben a legnagyobb büntetést (315 millió forintot) a Procter & Gamble-re rótták ki.
A legtöbb eljárás a "legjobb", "legolcsóbb", illetve az "első számú" minősítések valamelyik verziójának indokolatlan használata miatt indul.
Kultsár Emília, a Henkel kommunikációs vezetője szerint a mosóporiparban továbbra is van fejlesztés (példaként a kompaktált - kisebb mennyiségben is hatékony -, illetve az alacsonyabb hőfokon használható mosóporokat említette).
Rumpler Andrea, a Procter&Gamble külkapcsolati igazgatója azzal magyarázta a versenyhivatali elmarasztalásokat, hogy a Procter& Gamble és a GVH jogszabály-értelmezése különbözik egymástól. Szerinte az összehasonlító reklámok területén a magyar és az EU-s gyakorlat eltérő.
Időlegesen tényleg alkalmasak a hangzatos állítások, de van másik módszer is: egy olyan (létező) tulajdonsággal ruházzák fel a terméket, amely a fogyasztó szemében értéknövelő tényezőnek tűnik. Tipikusan ilyen volt például az antibakteriális összetevők megjelenése a háztartási és higiéniai készítményekben - amíg csak ki nem derült, hogy ezek inkább károsak mint hasznosak, mivel hozzájárulnak a mindennek ellenálló baktériumtörzsek kialakulásához (el is tűntek a piacról, pedig nemrégiben még szappan, tusfürdő, fogkrém, mosogatószer és súroló is létezett antibakteriális változatban).
Forrás: VG.hu / Nol