Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 15 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Még több tipp

  • 2009. február 20.
  • humusz


1. Csak azt vedd meg, amire valóban szükséged van!

Készíts mérleget! Egy hét alatt vajon hány olyan terméket veszel meg, amire nincs valós igényed? A „jó, ha van" kategóriába esők nem azonosak azzal, amire valóban szükséged van. A problémára a HuMuSz vándorkiállítása, a Fölösleges Áruk Fóruma hívja fel a figyelmet.

A vásárlások 40 százaléka impulzusvásárlás, vagyis előre nem tervezett. Az áruházak népszerű akciós ajánlataikkal bevonzzák a fogyasztókat, akik az akciós termék megvásárlása mellett, még egyszer annyi árut megvesznek. A kísértéseket hatékonyan elkerülhetjük, ha bevásárlólistát készítünk.

Egyre gyakoribb az ún. vásárlási kényszer, amely egy újfajta függőség. A mechanizmus egyszerű, és egészen biztos, hogy mindenkinek volt már hasonló élménye, jóllehet, nem lett belőle minta: megbántottak, összevesztél valakivel, rossz napod volt, nehéz feladatot sikerült teljesítened, ezért veszel magadnak valamit. Ne tárgyak vásárlásával vigasztald, vagy jutalmazd magad! Inkább beszélgess, szervezz programot olyanokkal, akik foglalkoznak az érzéseiddel!

A reklámosok szakzsargonjában csak „nyaggatási tényezőnek" nevezett jelenség lényege, hogy a gyerek nyúzásának a szülő előbb-utóbb engedni fog, ezért reklámkampányok és bolti trükkök egész sora épül arra, hogy a gyerekekben teremtsen igényeket. A gyerekeket tartsuk távol az áruházaktól!

2. Ne dobd ki rögtön azt, ami elromlik! Javíttasd meg!

Egyre kevesebb ember számára magától értetődő a javítás. Az olcsó, akciós termékeknél valóban kevés esély van a megmentésre. Vegyünk kicsit drágább, de tartós és jó minőségű terméket! A befektetés megtérül, mert nem kell rövid idő után újabbat venni belőle. Az „eldobható" mosógépekkel, tévékészülékekkel stb. szemben a javítóipar is elsősorban a jobb minőségű, nagyobb értékű termékekre szakosodik, ezeknél ugyanis már megéri a szervizelés a mesternek és a vásárlónak is.

A hazai kézművesipar zsugorodása folyamatos a rossz minőségű, akciós termékek térnyerése miatt, pedig a hulladék keletkezésének egyik legkézenfekvőbb megoldása a javítás. A hatékonyabb információáramlás érdekében a HuMuSz létrehozta a javítóműhelyek országos adatbázisát. Az oldalon nemcsak keresgélni lehet, hanem arra is bátorítunk mindenkit, hogy töltse fel kedvenc, igényes munkát végző javítómesterének elérhetőségeit. http://javitomuhelyek.humusz.hu

A kopott, elhasznált tárgyaknak sokszor elég egy új festékréteg, egy kreatív dekoráció. A hobbi kézműveskedés egyre nagyobb divat a nők körében. A férfiak jelentős része pedig a ház körüli barkácsolásra tekint úgy, mint egy kikapcsolódást segítő program. Éld ki a kreativitásodat a régi tárgyak felújításában, javítgatásában, a maradékok hasznosításában!

A legtöbb háztartásban legalább egy családtag szokott „gyűjtögető életmódot" élni, azaz a többiek bosszúságára nem hajlandó megválni a tárgyaktól, hiszen jó lesz az még valamire... A szemlélet pedig helyes: minek kidobni valamit, aminek még haszna lehet. A nézeteltérések elsimítására viszont kiváló lehetőség egy családi vagy baráti ötletelő délután, ahol ki lehet találni, hogy az összegyűlt tárgyakat hogyan lehet újra használatba állítani.

3. A számodra felesleges tárgyakat ajándékozd el!

Lehet, hogy más kifejezetten örülne neki. Add oda, csakúgy! Ha ajándékozni szeretnél, akkor pedig tedd hozzá a kezed munkáját. Újítsd fel, tedd személyessé a tárgyat!

Csináljatok cserebere-börzét a baráti társaságban, iskolában, munkahelyen! Mindenki beviheti a feleslegessé vált tárgyakat, amit aztán el lehet cserélgetni. Nem véletlenül működnek szép számban például a babaruha-börzék. Társasházakban is meg lehet szervezni, hogy a felesleges kisbútorokat, kiolvasott újságokat kulturált formában kitegyék egy közös helyiségbe a lakók. A virtuális térben is lehet csereberélni: hozz létre apróhirdetéses levelezőlistát a baráti körben!

Adományozz! A családsegítő szolgálatok, hajléktalanokkal foglalkozó szervezetek szívesen fogadják a használt ruhákat, cipőket, játékokat, könyveket. A legtöbb civil szervezet még kiválóan tudja használni a vállalatoknál leselejtezés előtt álló, de még használható elektronikai, irodai berendezéseket. Adományt fogadó szervezetek: http://www.humusz.hu/adomanyfogadok.

4. Vásárláshoz vigyél magaddal vászonszatyrot!

A műanyagzacskók a legtöbb boltban most már pénzért kaphatók, ahol nem, ott utasítsd vissza udvariasan! Amikor műanyagzacskót veszünk, akkor valójában azért fizetünk, hogy a gyártók élő reklámhordozóként használjanak bennünket. Sokkal önkifejezőbb egy egyedi készítésű, saját stílusunknak megfelelő vászonszatyor.

Magyarországon évente kb. 100kg csomagolási hulladék jut egy főre. A legtöbb termék árában jelentős részt képvisel a csomagolás, nem ritka, hogy az ár felét ez teszi ki. Válaszd azt a terméket, amelyen a legkevesebb a csomagolás! A kombinált és aludobozos italok helyett válaszd a zacskós, üveges kiszerelést! Keresd a még megmaradt betétdíjas üvegeket, de legalább az újratölthető műanyagüvegeket!

Járj piacra, vásárolj hazai termelőktől! Így mindig friss árut veszel, és nem a csomagolásért fizetsz. A friss, szezonális, hazai élelmiszerek jóval kevesebb környezetszennyező hűtést, szállítást, vegyszerekkel való tartosítást igényelnek, mint a nagyáruházakban fellelhető külföldi termékek. A piacra vigyél magaddal szatyrot, dobozt az érzékeny gyümölcsöknek, ömlesztett árunak, tojástartót és zsákot a kenyérnek. A szállításhoz egy hasznos vívmány a kerekes bevásárlótáska. Ha ezt használod, nem szakadsz meg, de nem is kell autó a bevásárláshoz.

5. Ne dőlj be a reklámoknak!

A népszerű gyakran rosszabb. A marketing egyik fontos területe, hogy a nehezen eladható, silány, vagy egymástól semmiben nem különböző termékeknek probáljon a pszichológia eszközeivel piacot teremteni. A jó terméket eladja a minősége. A reklámok nyilvánvalóan arra ösztönöznek, hogy minél többet fogyassz! A kampányok arra épülnek, hogy az emberek által vágyott állapotot, a boldogságérzetet, a közösséghez való tartozás érzését sugallják. Ezt aztán a márkanévvel kötik össze, ami észrevétlenül azt az érzetet kelti, hogy a márkás termék megvásárlásával közelebb kerülsz az idilli állapothoz.

A boltokban is aktívan folyik a marketing. Tipikus példák:

  • A termékhez csomagolt ajándék, amit a legolcsóbb távol-keleti katalógusokból rendelik ezeket, így néhány nap után szétesnek.

  • A „vegyél többet egyszerre, így kevesebbet fizetsz" akciók. Ezzel rávesznek arra, hogy kétszer-háromszor annyi terméket vegyél meg, mint amennyit egyébként megvennél.

  • A nyereményjátékok és pontgyűjtőakciók szintén a felesleges vásárlást ösztönzik. Ráadásul hozzájutnak a személyes adataidhoz, így célzott áldozatává válsz például a postai levélszemétnek.

Tartsd szem előtt, hogy az ilyen akciókat mindig a termék árából, vagyis a te pénztárcádból finanszírozzák! Azt a kedvezményt, ajándékot kapod meg, ami eleve bele volt kalkulálva a termék árába. A kedvezmény tehát csak látszólagos.

A gondolákon a megfizetett polcdíjak mértéke dönti el, hogy mi kerül szemmagasságba. Ez ugyanis a legdrágább hely a gyártók számára. Az olcsóbb, általában kevesebb marketingköltséget tartalmazó, ám sokszor jobb minőségű terméket a bokánknál kell keresni. Hajolj le az ár-érték arányban jobb termékért!

6. Komposztálj!

A háztartási szemét legjelentősebb összetevője - 30 százaléka - a zöld hulladék. Pontosan ennyivel lehet csökkenteni a szemetünket, ha a konyhai és a kerti szerves hulladékot nem a kukába dobjuk, hanem komposztáljuk. Ez egy társasház esetében már azt is jelenti, hogy ennyivel kevesebb kukára lehet szükség, jelentős megtakarítást eredményezve.

Mit nyerünk még? A komposztálás folyamata során humusz keletkezik, ami javítja a talaj minőségét, tápanyaghoz juttatja a növényeket. Nem kell többé virágföldet vásárolni pénzért, saját magunk is előállíthatjuk.

A komposztálás kertes házban könnyedén megoldható. A szerves hulladékot, egy-két szempont figyelembevételével, a kert egyik sarkában lehet gyűjteni, és évente 2-3-szor át kell forgatni. A többit elvégzi a természet. A komposztáláshoz minden további gyakorlati tudnivaló megtalálható a www.komposztalj.hu oldalunkon.

Társasházaknál is van lehetőség komposztálásra, ez nyugaton már bevett szokás, és itthon is egyre több helyen működik sikeresen. Az egyik ingyenes lakossági program Újbuda Komposztálási Program néven indult tavaly a XI. kerületi önkormányzat és a HuMuSz kezdeményezésére. Várjuk a kerületi lakosok csatlakozását! A más kerületekben településeken élők pedig egy sikeres mintaprogramként ötletet meríthetnek, hogy hogyan lehet összefogással megszervezni a komposztálást.

7. Szelektálj!

A szelektív gyűjtés segít abban, hogy ne a lerakókra kerüljön a szemét, de nem oldja meg az egyre növekvő hulladékmennyiség problémáját. Néhány év alatt jelentős teret nyert a hulladékgyűjtő szigetes forma. Ismerünk azonban ennél hatékonyabb módszereket is. Kezdeményezd a házhoz menő szelektív gyűjtést, mert kényelmesebb, ezért többen fogják használni.

Említsd meg a közös képviselőnek, hogy a társasházakban anyagilag is megéri kiváltani néhány kukát és helyette az újrahasznosítható hulladéknak szelektív gyűjtőket felállítani, hiszen a különválogatott hulladékért a háznak fizetnek a hasznosítók.

Egy magyar találmány segítségével, már a panelházak ledobóit is át lehet alakítani úgy, hogy a házban lakók szelektíven tudjanak gyűjteni.

A munkahelyeden, irodában is érdemes átállni, mert ugyanúgy megéri, mint a társasházak esetében. Olvass a HuMuSz Recycling programról, amely az intézményi szelektív gyűjtés lehetőségeit mutatja be!