Bezáró hulladéklerakók – civil vélemény
Az uniós előírásoknak nem megfelelő hulladéklerakók bezárásának végső határideje 2009. július 15. volt. A hatóság a korábban létező kb. 150 lerakó több mint felét bezáratta, így 75 lerakó maradt az országban. Az önkormányzatok 2001 óta ismerik ezt a határidőt. A tervek szerint regionális hulladékkezelő központok veszik majd át a szerepet, ezek építése azonban sok helyen még el sem kezdődött. A HuMuSz észrevételei mellett a fenntartható megoldásra is javaslatot tesz a következőkben.
Bővebben az Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőség sajtóközleményében olvashatnak erről IDE kattintva.
A
HuMuSz adatai alapján a bezárások legsúlyosabban
Szabolcs-Szatmár-Bereg, Nógrád, Tolna, Baranya, Bács-Kiskun megyéket és
Pest megye északi részét érinti. A térkép ITT érthető el.
Mi lehet a késlekedés tényleges oka?
2001 óta ismert az önkormányzatok számára, hogy idén be kell zárni az uniós normáknak nem megfelelő lerakókat, mégsem készültek fel nyolc év alatt erre. A környezetvédelmi szervek erőtlensége – ami részben a költségvetési források konzekvens megvonásának is tulajdonítható – hozzájárult ahhoz, hogy a téma parkoló pályára kerüljön az elmúlt években. Az önkormányzatok esetében a komoly szankció hiánya csak bátorításként szolgálhatott arra, hogy ne rendezzék a hulladékgazdálkodás kereteit, és számos kistelepülésen természetesen az erőforrások hiánya is gondot jelentett. A most zajló Nulla Hulladék Programunk keretében számos önkormányzattal kerültünk kapcsolatba és néhány mintatelepülésen fenntartható hulladékgazdálkodási stratégiák fejlesztésébe kezdtünk az önkormányzat, a helyi civil szervezetek és a lakosság közös munkáját támogatva. Eddigi tapasztalataink azt mutatják, hogy az önkormányzatoknál gyakori ezen a szakterületen az információhiány. Tény, hogy nem sok forrás van, ahonnan információt szerezhetnek a lehetséges, más helyeken már bevált módszerekkel kapcsolatban. A hulladéklerakás rögtön két mintatelepülésen is zavart okozott, így Várpalotán és Csóron is azzal szembesültek, hogy nincs hová vinni a hulladékot. Sok helyen nem látják tisztán a célokat, hogy ti. az elsődleges feladatuk a hulladékmegelőzés – azaz a tudatos fogyasztás és termelés, továbbá az újrahasználat ösztönzése és gyakorlása, és csak ezt követi a sorban az elkerülhetetlenül keletkező hulladék újrahasznosítása (recovery), amelynek alapja a szelektív gyűjtés. Az uniós hulladékos keretirányelv – és a hazai szabályozás – sorrendben legutolsó prioritása az ártalmatlanítás, tehát az égetés (incineration) és a lerakás (disposal). Az uniós átlaghoz képest súlyos lemaradásban vagyunk ezek arányát tekintve (ld. grafikont).
Forrás: Eurostat: Generation and treatment of waste, 30/2009
Várható következmények
Évente
70-80 millió tonna hulladék keletkezik Magyarországon, ebből évi
4,5-4,8 millió tonna a települési szilárd hulladék. Kétséges, hogyha
egészen mostanáig 150 lerakó működött, akkor a fele tényleg el fogja-e
tudni látni ugyanazt a feladatot. Ha igen, akkor azonban kérdés, hogy
miért volt szükség eddig ennyire? A hatóságok közlése szerint mindössze
20%-át kell átirányítani a hulladéknak. Ha ez így van, akkor pedig
érthetetlen, hogy a hulladék 20%-ára miért engedték fenntartani a 90
környezetre és egészségre káros lerakót. A másik probléma az időtáv:
lehet, hogy ideiglenesen meg tudják oldani az átirányítást, de a
korábbi minisztériumi információk szerint összesen 5-6 évre elegendő
lerakó kapacitás áll most rendelkezésre. A sok helyen még meg sem
kezdett fejlesztésekkel 2020-ig tudnák elméletben (!) fedezni az
igényeket, tehát ez sem nyújt távlati megoldást.
Várható a szemétszállítási díjak drasztikus emelése.
A hulladéklerakási díjakat 2001 óta kötelező úgy megállapítani, hogy az
fedezze a hulladékkezelés teljes költségét, beleértve a lerakók
rekultivációját és utógondozását. Rekultiváció – vagyis a lerakó
szigetelt lefedése, földdel való beborítása és a növények
újratelepítése – 1100 lerakó esetében van folyamatban, immár évek óta.
A lassúságra a megmagyarázhatatlan válasz a forráshiány. Az utógondozás
egyébként azt jelenti, hogy 25-30 évig köteles a lerakó működtetője
figyelemmel kísérni az ott zajló vegyi folyamatokat, és a biztonságos
szigetelést. Ez sok pénzbe kerül, és aligha gondolhatjuk, hogy az eddig
alacsonyan tartott díjak fedezni tudnák ezeket a költségeket. Pedig az
előírás szerint kellene. Most isszuk meg ennek a levét, és szembesülünk
azzal, hogy a szemetünk elhelyezésének és kezelésének súlyos költségei
vannak. 1 db 110 l-es hulladékgyűjtő edényre vetítve a legalacsonyabb
díj: 4.210,-Ft/év/ingatlan, a legmagasabb díj: 25.120,- Ft/év/ingatlan
(forrás: Köztegy). A minisztérium is megerősítette, hogy akár tízszeres
áremelkedés is várható néhány településen. A jelenlegi szemétdíj
rendszer egyébként a legkevésbé sem ösztönzi a lakosságot arra, hogy
csökkentse – az uniós prioritásoknak megfelelően – a hulladékát. A
szemétdíjat ugyanis kukára, annak űrtartalmára róják ki, nem a
ténylegesen termelt hulladékmennyiségre.
A második komoly probléma az illegális szemétlerakás intenzív terjedése,
ami nem csupán környezetszennyező és egészségkárosító, de az eddig
elért eredményeket teszi tönkre. 2007-ben az SZJA második 1%-át éppen
ezek felszámolására lehetett felajánlani, így 34 ezer adózó ajánlotta
fel adója egy százalékát mintegy 250 millió értékben, lehetővé téve
több száz illegális lerakó felszámolását. Idén is újabb pályázatot
írtak ki, immár költségvetési forrásokra, amely ugyanezt a célt
szolgálja. Az illegális lerakással nem csupán esztétikai probléma van,
hanem nagyon gyakran éppen a nem vagy csak nagyon drágán befogadott
veszélyes hulladékokat helyezik el így, illetve a kukába be nem férő
elektronikai hulladékot, háztartási gépeket. Ezekből a veszélyes
anyagok a csapadékkal bemosódnak a földbe, amit aztán a környező
szántóföldek növényei felszívnak, mi pedig megesszük. Rengeteg az
építési, bontási hulladék, amelyre eddig sem volt kielégítő megoldás,
de most végképp gond van, hiszen a sittlerakók közül is sokat bezártak,
Budapesten például egyáltalán nincs hová vinni a sittet. A hatóságok
szerint ezek üzemeltetése nem az ő, és nem az önkormányzatok dolga,
hanem az építőiparnak kellene megoldani az újrahasznosítást.
A
hivatalos információ szerint az átlagos távolság 50 km lesz. Ez jól
hangzik, de sok olyan település van, amely 80-100 km-es szállítási
távolságokat is kénytelen lesz elviselni, ami megnöveli a logisztikai
költségeket. Már így is előfordul, hogy kisebb önkormányzatok
képtelenek csatlakozni az új hulladékgazdálkodási rendszerekhez, olyan
mértékben növekedett a szemétdíj. Ennek egy másik összetevője a
nagyértékű berendezések amortizációja. Arra is több helyről felhívták a
figyelmünket, hogy megnövekedett az illegális lerakás az új regionális
lerakók átadása után! A regionális lerakókkal az is probléma, hogy a
centralizáció révén komoly erőfölénybe kerülhetnek leginkább a kisebb
társult településekkel szemben, aminek ismét csak a lakosság viseli
majd a következményeit.
A tényleges megoldás
Egyértelműen
a hulladékmegelőzés, az újrahasználat és az újrahasznosítás
elősegítése. Évente fejenként 450-480 kg hulladékot termelünk, ami
rengeteg. Ennek 30%-a szerves anyag, konyhai maradék, kerti
zöldhulladék, ami komposztálható. A komposztálási programokra
önkormányzatok igényelhetnek támogatást, és ez jól felfogott érdekük
is, hiszen a hatályos 2001. évi hulladékgazdálkodási törvény is
előírja, hogy 2006. július 16-ig a hulladéklerakókba kerülő települési
hulladék, biológiailag lebontható hányadát az 1995-ben képződött
mennyiség 75 tömeg%-ára, 2009. július 16-ig 50 tömeg%-ára, 2016. július
16-ig 35 tömeg%-ára kell csökkenteni. Mondani sem kell, hogy ezzel is
rosszul állunk. A komposztálási technológiák közül a legolcsóbb és
leginkább környezetkímélő a házi komposztálás, amit nem csupán kertes
házakban működőképes, hanem társasházak udvarain, lakótelepek,
lakóparkok közterületein is fel lehet állítani kultúrált
komposztálókereteket.
Egy fenntartható települési
hulladékstratégia szerves alapeleme a komposztálási programon túl a
környezettudatos vásárlás és termelés, az újrahasználat és az
újrahasznosítás ösztönzése, az égetés és a lerakás minimalizálása. A
vásárlás és termelés esetében nagyon fontos a tájékoztatás,
szemléletformálás, a helyi ipar előtérbe helyezése keresleti és
kínálati oldalon egyaránt. Az újrahasználatot a javítóműhelyek, a kis
ipar és a használt cikkek kereskedelmének támogatásával,
cserebere-börzék és újrahasználati központok szervezésével, az
újrahasznosítást pedig a hasznosítói piac résztvevőivel való
együttműködés keretében lehet megvalósítani. A Nulla Hulladék Program
mintatelepülésein a fentiek hatékony kialakítására törekszenek a
résztvevők. Bővebben a HuMuSz honlapján.
A
szelektív gyűjtés jelenleg mindössze a települési hulladék kb. 20%-ára
ad megoldást. Külföldi tapasztalatok szerint a gyűjtőszigetes formában
minden felvilágosító, és promóciós kampány ellenére is legfeljebb
30%-ra lehet ezt az arányt feltornázni. A házhoz menő szelektív gyűjtés
azonban akár a hulladék 40-60%-ánál is lehetővé teszi az
újrahasznosítást. Ezt célszerű kombinálni a csomagolások betétdíjassá
tételével, ami szintén egy olyan terület, ahol minden európai
gyakorlattal szembe megyünk, hiszen ma már alig van ilyen itthon, az
Unióban viszont évről évre nő az arány.
A hazai újrahasznosítói
piac méretét a termelődő hulladék volumenéhez kellene fejleszteni, és
ráépíteni az így keletkező másodlagos nyersanyagot feldolgozó ipart. Ez
a munkahelyteremtést is elősegítené, és így nem kellene a hulladékunk
jelentős részét – újabb szállítás okozta környezetszennyezés mellett –
exportálnunk.
A hulladékcsökkentés kulcsa a súly szerinti
differenciált szemétdíj bevezetése, ami a megtakarítás lehetőségén
keresztül ösztönözné a lakosságot a hulladékcsökkentésre. A dán
szemétdíj rendszerben például a gyűjtőedényekből ürített hulladék
súlyát a szemeteskocsi méri. Ezt az adatot hozzárendeli a kukába
épített chip-ről leolvasott adatokhoz (tulajdonos neve, címe). Az így
megkapott információk egy központi adatbázisba kerülnek, s ennek
alapján számláznak.
Azonnal szükség lenne olyan, a lakosság és a
fuvarosok számára is ismert és nyitott település-közeli válogató-átrakó
állomásokra, hulladékudvarokra, akár mobil válogatóművekre, ami
leszorítanák a lerakóra kerülő „menthetetlen" hulladékok mennyiségét.
Az
inert hulladékok lerakásának és hasznosításának szabályozását sürgősen
át kell gondolni, mert feleslegesen foglalják a hulladéklerakók drága
kapacitásait.
Adathiány
Sajnos nincsenek aktuális nyilvános adatok arról, hogy konkrétan milyen kapacitással bírnak a lerakók, annak ellenére sem, hogy az adatok közérdekűek. A legfrissebb elérhető adat 2005. évi:
Régió |
Megye | Kapacitás (ezer köbméter) |
Bács-Kiskun |
4 304 | |
Békés | 6 936 | |
Csongrád | 1 910 | |
Dél-Alföldi összesen | 13 150 | |
Baranya | 1 349 | |
Somogy | 1 677 | |
Tolna | 475 | |
Dél-Dunántúli összesen | 3 501 | |
Hajdú-Bihar | 3 627 | |
Jász-Nagykun-Szolnok | 1 547 | |
Szabolcs-Szatmár-Bereg | 3 929 | |
Észak-Alföldi összesen | 9 103 | |
Borsod-Abaúj-Zemplén | 2 185 | |
Heves | 2 478 | |
Nógrád | 2 215 | |
Észak-Magyarországi összesen | 6 878 | |
Fejér | 3 741 | |
Komárom-Esztergom | 3 457 | |
Veszprém | 3 237 | |
Közép-Dunántúli összesen | 10 435 | |
Budapest | 370 | |
Pest | 19 525 | |
Közép-Magyarországi összesen | 19 895 | |
Győr-Moson-Sopron | 7 971 | |
Vas | 138 | |
Zala | 506 | |
Nyugat-Dunántúli Kapacitás (ezer köbméter) |
8 615 | |
Végösszeg | 71 577 |
Forrás: Hulladékgazdálkodási Információs Rendszer
Kik működtetik ezeket a lerakókat?
A
működtetők között sokféle társaságot találunk: a városüzemeltetési,
városgazdálkodási vállalkozásoktól kezdve vannak kisebb hazai tulajdonú
vállalkozásokig, és néhány éve elkezdtek erőteljesen terjeszkedni a
külföldi érdekeltségű tőkeerős vállalatok, amelyek egész megyék, régiók
szemétszállítására leszerződtek, és akár több lerakót is üzemeltetnek.
Szabályok
Lerakók létesítésére vonatkozó szabályok: ITT.