Komoly szennyező forrás az utakba épített hulladékégetők salakja
Svéd kutatók megállapították, hogy a hagyományos kavics alapanyaghoz képest az utakba épített salak, komoly mértékben növeli a környezeti kockázatot. Az ilyen utak környezetében magas a klór, réz és a króm mennyisége, ami kihat az élõvilágra is, hiszen a króm és réz toxikus anyagok. A tanulmány megállapítja, hogy: ”a salak alapú utak csurgalékvizeit magas szennyezettségûnek kell minõsíteni”.
A svéd kutatók egy teszt-utat építettek ki vizsgálataik elején, hogy valós helyzetben vizsgálhassák az utakból kikerülő csurgalékvizek szennyezettségét. A 12 hónapon keresztül folyó vizsgálat megállapította, hogy a kavicshoz képest a hulladékégetők salakját is felhasználó utak esetében a csurgalékvizekben a klór koncentrációja akár 1000-szer is nagyobb lehet. A réz esetében a szorzó 100, míg a króm, esetében 10-szeres volt. Mindezek az eredmények erősen megkördőjelezik azt a gyakorlatot, hogy a korábban veszélyes hulladéknak minősített salakot napjainkban új utak építésénél használják fel.
Mint ismeretes 2000-ben az angliai Newcastleben derült ki, hogy a település veteményeskertjeibe és parkjaiba helyeztek el égetőművekből származó salakot. A vizsgálatok kiderítették, hogy a talajban drasztikusan megemelkedett a dioxinok, a kadmium és más veszélyes anyagok mennyisége. A gyermekeket kitiltották a parkokból és megtiltották a veteményeskertekből származó élelmiszerek fogyasztását.
Humusz, Szuhi Attila
Forrás: Science of Total Environment, The Guardian