Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 16 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Idén is környezetszennyező tanévet kezdünk

  • 2008. augusztus 27.
  • humusz
iskolaszerek_jo2_120_02A Hulladék Munkaszövetség sajtóközleménye

A HuMuSz szomorúan állapította meg, hogy idén sem jöttek divatba a környezetbarát iskolaszerek. Legalábbis a piacon található választék alapján biztosan nem.

 

A kisiskolásoknak továbbra sem találunk újrahasznosított papírból készült füzeteket az üzletekben, viszont olcsó, távol-keleti, egyszer használatosat (értsd: radírozni már nem lehet benne, mert kilyukad) annál inkább. Lakkozatlan, natúr fa ceruza és fa vonalzó után is órákat gyalogolhat a kedves szülő és még többet is fizethet, hiszen teljesen logikusan, ha valamin nincs lakk az többe kerül, mint lakozott társa.

A HuMuSz idén is elkészítette hiánypótló környezetbarát iskolaszereit (http://humusz.hu/hirek/647) a gyermekük egészségéért és környezetükért aggódó szülők számára. A valódi megoldás persze az lenne, ha a taneszközgyártók foglalkoznának a kérdéssel és minden írószert árusító boltban elérhetőek lennének a környezetbarát alternatívák.

Ma még az is probléma, hogy a fogyasztók sem elég tudatosak. A gyerek nyaggatásának engedve, sok szülő hajlamos megvenni a csicsás, világító, illatosított termékeket, melyek aztán néhány héten belül a kukában végzik, addig is ki tudja mit juttatva a gyermek szervezetébe. Persze aki válogatna, annak sincs könnyű dolga, hiszen gyakran nem egyszerű feladat kideríteni, hogy milyen, esetenként mérgező anyagokat tartalmaz a gyurma vagy a radír (ld. melléklet). A HuMuSz azt javasolja a vásárlóknak, hogy aki teheti, a szaküzleteket keresse fel. A nagyobb papírboltok választéka, a szakképzett eladók jelenléte nagyobb esélyt ad arra, hogy a vevők a termékek összetételéről is használható információt kapnak.

iskolaszerek_jo2_400 iskolaszerek_rosszak_400

Hivatalosan minősített környezetbarát magyar írószer nincs. A külföldi termékeknél - jobb híján - eligazítást nyújthat a rajta lévő hivatalos „zöld logó" (pl. a német „Kék angyal" jelzés), vagy a terméken megjelenő CE jel illetve EN 71/3 szám. (Az utóbbi nem vegyszermentességet jelent, hanem a játékokra előírt nehézfémtartalom, színezőanyag stb. határértékek betartását).

Sajnos az iskolaszerek esetében is az tapasztalható, hogy leginkább az olcsó, távol-keleti műanyag termékek tartalmaznak egészségre és környezetre veszélyes anyagokat.

A gyermekük egészségéért és környezetükért aggódó szülők és pedagógusok figyelmébe ajánljuk mellékletünket, melyben a veszélyekre és a lehetőségekre hívjuk fel a figyelmet.

 

2008. augusztus

Hulladék Munkaszövetség


További információ: Szilágyi László tel: 22/999-421

 

 

Melléklet:

Az iskolaszerek ökológiai-egészségvédelmi problémái

(Forrás: Kalas György: „Osztály vigyázz")

 

Alapjában véve mindenki egyetért azzal, hogy egészségre közvetlen veszélyt jelentő iskolaszerek nem kerülhetnek forgalomba. Ezt a követelményt a különféle - EU normákhoz igazodó - jogszabályok és szabványok nálunk is előírják, az előzetes engedélyezések pedig (ha vannak) nyomon követik.

Valójában azonban a legtöbb írószerről nem tudunk semmit (Hol és miből gyártják, mi van benne, veszélyes-e a hulladéka?). Ennek oka maga a rendszer. A fogyasztói tájékoztatást elhanyagolják, az írószerek globális nagy piacán mindenki nyerészkedni akar.

Főszabályként a diák tanszerére és az iskola irodaeszközére egyaránt érvényes az elővigyázatosság és a megelőzés fontossága. Vásárláskor ...

 

keressék

  • a természetes anyagból készült termékeket (favonalzó, fémfaragó és körző, gumiradír),

  • az újrahasznosított papírból gyártott termékeket (füzeteket),

  • az egészségkárosító anyagoktól mentes termékeket („vizes" filc, papírragasztó),

  • a tartós, javítható termékeket (betétes fém golyóstoll, bőrtáska),

  • a kevés hulladékot termelő termékeket (töltőtoll, ceruza),

  • energiaforrásként használják a napot, esetleg a feltölthető akkumulátort, adaptert. Egyszer használatos elemet csak kivételesen (akkor viszont higany- és kadmium menteset).

 

kerüljék viszont

  • a hamar szemétbe kerülő, silány minőségű, hulladéktermelést növelő termékeket és egyszer használatos írószereket (gagyi műanyag tolltartó, eldobós golyóstoll),

  • az egészségkárosító anyagokat (nehézfémeket, illó oldószereket, lágyítókat stb.) tartalmazó írószereket,

  • a műanyagtermékeket, különösen a PVC-t,

  • az illatosított termékeket (radír, golyóstollbetét, gyurma, füzet),

  • az értelmetlen divat-írószereket (figurás faragó, hajlékony ceruza, mesefigurás füzetek, színes irattartók, műanyag bevonatú gémkapcsok és rajzszögek stb.)

  • a nem kívánt árukapcsolást (Telepakolt tolltartók helyett vegye meg külön a tolltartót, és maga válogassa bele a valóban szükséges írószereket!)

 

 

Az egyes iskolaszerek ökológiai-egészségvédelmi problémái

Az alábbiakban tárgyalt iskolaszerek egyik problémája az esetleges egészségkárosítás, a másik a lehetséges környezetszennyezés.

Az egészségre problémát jelenthető írószerek és azok kiváltása:

 

Írószer megnevezése

Problémás anyag megnevezése

Lehetséges környezeti probléma

Lehetséges alternatíva *

Alkoholos filc

szerves oldószer formaldehid

hulladékprobléma

színes ceruza, zsírkréta, vizes

Ceruza (lakkozott)

nehézfémek

 

lakkozatlan ceruza

Elemes cuccok

nehézfémek

kidobva víz- és talajszennyezés

elem nélküli vagy napelemes cuccok

Faragó (PVC.)

nehézfém, lágyító, stabilizátor

gyártási környezetszennyezés, dioxinveszély

faragó fémből és fából

Filctollak (vizes)

tartósítószer

hulladékprobléma

színes ceruza

Rostironok

azo-festékek

 

golyóstoll

Füzetborító (PE)

 

hulladékprobléma

papírcsomagolás

Golyóstoll (eldobós)

szerves oldószer lágyító, sűrítőanyag

hulladékprobléma

fém v. fa golyóstoll cserélhető betéttel

Gyurma

nehézfémek, lágyítók

víz- és levegőszennyezés

gipsz, agyag, só-liszt gyurma

Iskolatáska (PVC)

nehézfém, lágyító, stabilizátor

gyártási környezetszennyezés, dioxinveszély

bőrtáska- vagy vászontáska

Javítófesték

trikloretán

ózonréteg ölő

víz v. víz-alkohol alapú javítófesték

Papírtermékek (cellulózból)

 

kivágott fák, gyártási vízszennyezés
(pl. klór)

újrapapírból készült termékek

Radír (PVC)

nehézfém, lágyító, stabilizátor

gyártási környezetszennyezés, dioxinveszély

gumiradír

Ragasztó (folyékony)

szerves oldószer, formaldehid

levegőszennyezés, vízszennyezés a lerakón

diszperziós ragasztó, enyv

Ragasztószalag (széles, PVC)

nehézfém, stabilizátor

gyártási környezetszennyezés, dioxinveszély

papírragasztó- szalag, cellux

Tolltartó (PVC)

nehézfém, lágyító, stabilizátor

gyártási környezetszennyezés, dioxinveszély

tolltartó bőrből, fából, textilből

Töltőtoll patronos (PVC)

nehézfém lágyító, stabilizátor

gyártási környezetszennyezés, hulladékprobléma

szivattyús toll fából vagy fémből

 

A táblázatban elsősorban olyan „környezetbarát" írószereket szerepeltettünk, amelyek a magyar piacon is jelen vannak. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy minden papírboltban, hiszen a hagyományos „kis boltok" nem tartanak választékon olyan terméket, amire - szerintük - minimális az igény.

A példamutatás fontosságáról

A kisiskolások számára a pedagógus példakép, ezért nagyon fontos, hogy „környezetbarát" írószereket használjon, és el is magyarázza a gyerekeknek, hogy miért.

Az iskolavezetés feladata elsősorban az ökológiai fogyasztóvédelem követelményeinek intézményben történő megjelenítése (és oktatása). Az iskola „zöldítését" - minimum - annyival segítheti, hogy nem teszi kötelezővé könnyen nélkülözhető és veszélyes anyagokkal terhelt iskolaszerek használatát - a saját beszerzéseinél pedig elsőbbséget biztosít az ökológiai-közegészségügyi szempontoknak.