Idén is környezetszennyező tanévet kezdünk

A Hulladék Munkaszövetség sajtóközleményeA HuMuSz szomorúan állapította meg, hogy idén sem jöttek divatba a környezetbarát iskolaszerek. Legalábbis a piacon található választék alapján biztosan nem.
A kisiskolásoknak továbbra sem találunk újrahasznosított papírból készült füzeteket az üzletekben, viszont olcsó, távol-keleti, egyszer használatosat (értsd: radírozni már nem lehet benne, mert kilyukad) annál inkább. Lakkozatlan, natúr fa ceruza és fa vonalzó után is órákat gyalogolhat a kedves szülő és még többet is fizethet, hiszen teljesen logikusan, ha valamin nincs lakk az többe kerül, mint lakozott társa.
A HuMuSz idén is elkészítette hiánypótló környezetbarát iskolaszereit (http://humusz.hu/hirek/647) a gyermekük egészségéért és környezetükért aggódó szülők számára. A valódi megoldás persze az lenne, ha a taneszközgyártók foglalkoznának a kérdéssel és minden írószert árusító boltban elérhetőek lennének a környezetbarát alternatívák.
Ma még az is probléma, hogy a fogyasztók sem elég tudatosak. A gyerek nyaggatásának engedve, sok szülő hajlamos megvenni a csicsás, világító, illatosított termékeket, melyek aztán néhány héten belül a kukában végzik, addig is ki tudja mit juttatva a gyermek szervezetébe. Persze aki válogatna, annak sincs könnyű dolga, hiszen gyakran nem egyszerű feladat kideríteni, hogy milyen, esetenként mérgező anyagokat tartalmaz a gyurma vagy a radír (ld. melléklet). A HuMuSz azt javasolja a vásárlóknak, hogy aki teheti, a szaküzleteket keresse fel. A nagyobb papírboltok választéka, a szakképzett eladók jelenléte nagyobb esélyt ad arra, hogy a vevők a termékek összetételéről is használható információt kapnak.
 
Hivatalosan minősített környezetbarát magyar írószer nincs. A külföldi termékeknél - jobb híján - eligazítást nyújthat a rajta lévő hivatalos „zöld logó" (pl. a német „Kék angyal" jelzés), vagy a terméken megjelenő CE jel illetve EN 71/3 szám. (Az utóbbi nem vegyszermentességet jelent, hanem a játékokra előírt nehézfémtartalom, színezőanyag stb. határértékek betartását).
Sajnos az iskolaszerek esetében is az tapasztalható, hogy leginkább az olcsó, távol-keleti műanyag termékek tartalmaznak egészségre és környezetre veszélyes anyagokat.
A gyermekük egészségéért és környezetükért aggódó szülők és pedagógusok figyelmébe ajánljuk mellékletünket, melyben a veszélyekre és a lehetőségekre hívjuk fel a figyelmet.
2008. augusztus
Hulladék Munkaszövetség
További információ: Szilágyi László tel: 22/999-421
Melléklet:
Az iskolaszerek ökológiai-egészségvédelmi problémái
(Forrás: Kalas György: „Osztály vigyázz")
Alapjában véve mindenki egyetért azzal, hogy egészségre közvetlen veszélyt jelentő iskolaszerek nem kerülhetnek forgalomba. Ezt a követelményt a különféle - EU normákhoz igazodó - jogszabályok és szabványok nálunk is előírják, az előzetes engedélyezések pedig (ha vannak) nyomon követik.
Valójában azonban a legtöbb írószerről nem tudunk semmit (Hol és miből gyártják, mi van benne, veszélyes-e a hulladéka?). Ennek oka maga a rendszer. A fogyasztói tájékoztatást elhanyagolják, az írószerek globális nagy piacán mindenki nyerészkedni akar.
Főszabályként a diák tanszerére és az iskola irodaeszközére egyaránt érvényes az elővigyázatosság és a megelőzés fontossága. Vásárláskor ...
keressék
a természetes anyagból készült termékeket (favonalzó, fémfaragó és körző, gumiradír),
az újrahasznosított papírból gyártott termékeket (füzeteket),
az egészségkárosító anyagoktól mentes termékeket („vizes" filc, papírragasztó),
a tartós, javítható termékeket (betétes fém golyóstoll, bőrtáska),
a kevés hulladékot termelő termékeket (töltőtoll, ceruza),
energiaforrásként használják a napot, esetleg a feltölthető akkumulátort, adaptert. Egyszer használatos elemet csak kivételesen (akkor viszont higany- és kadmium menteset).
kerüljék viszont
a hamar szemétbe kerülő, silány minőségű, hulladéktermelést növelő termékeket és egyszer használatos írószereket (gagyi műanyag tolltartó, eldobós golyóstoll),
az egészségkárosító anyagokat (nehézfémeket, illó oldószereket, lágyítókat stb.) tartalmazó írószereket,
a műanyagtermékeket, különösen a PVC-t,
az illatosított termékeket (radír, golyóstollbetét, gyurma, füzet),
az értelmetlen divat-írószereket (figurás faragó, hajlékony ceruza, mesefigurás füzetek, színes irattartók, műanyag bevonatú gémkapcsok és rajzszögek stb.)
a nem kívánt árukapcsolást (Telepakolt tolltartók helyett vegye meg külön a tolltartót, és maga válogassa bele a valóban szükséges írószereket!)
Az egyes iskolaszerek ökológiai-egészségvédelmi problémái
Az alábbiakban tárgyalt iskolaszerek egyik problémája az esetleges egészségkárosítás, a másik a lehetséges környezetszennyezés.
Az egészségre problémát jelenthető írószerek és azok kiváltása:
Írószer megnevezése  | Problémás anyag megnevezése  | Lehetséges környezeti probléma  | Lehetséges alternatíva *  | 
Alkoholos filc  | szerves oldószer formaldehid  | hulladékprobléma  | színes ceruza, zsírkréta, vizes  | 
Ceruza (lakkozott)  | nehézfémek  | 
  | lakkozatlan ceruza  | 
Elemes cuccok  | nehézfémek  | kidobva víz- és talajszennyezés  | elem nélküli vagy napelemes cuccok  | 
Faragó (PVC.)  | nehézfém, lágyító, stabilizátor  | gyártási környezetszennyezés, dioxinveszély  | faragó fémből és fából  | 
Filctollak (vizes)  | tartósítószer  | hulladékprobléma  | színes ceruza  | 
Rostironok  | azo-festékek  | 
  | golyóstoll  | 
Füzetborító (PE)  | 
  | hulladékprobléma  | papírcsomagolás  | 
Golyóstoll (eldobós)  | szerves oldószer lágyító, sűrítőanyag  | hulladékprobléma  | fém v. fa golyóstoll cserélhető betéttel  | 
Gyurma  | nehézfémek, lágyítók  | víz- és levegőszennyezés  | gipsz, agyag, só-liszt gyurma  | 
Iskolatáska (PVC)  | nehézfém, lágyító, stabilizátor  | gyártási környezetszennyezés, dioxinveszély  | bőrtáska- vagy vászontáska  | 
Javítófesték  | trikloretán  | ózonréteg ölő  | víz v. víz-alkohol alapú javítófesték  | 
Papírtermékek (cellulózból)  | 
  | kivágott fák, gyártási vízszennyezés   | újrapapírból készült termékek  | 
Radír (PVC)  | nehézfém, lágyító, stabilizátor  | gyártási környezetszennyezés, dioxinveszély  | gumiradír  | 
Ragasztó (folyékony)  | szerves oldószer, formaldehid  | levegőszennyezés, vízszennyezés a lerakón  | diszperziós ragasztó, enyv  | 
Ragasztószalag (széles, PVC)  | nehézfém, stabilizátor  | gyártási környezetszennyezés, dioxinveszély  | papírragasztó- szalag, cellux  | 
Tolltartó (PVC)  | nehézfém, lágyító, stabilizátor  | gyártási környezetszennyezés, dioxinveszély  | tolltartó bőrből, fából, textilből  | 
Töltőtoll patronos (PVC)  | nehézfém lágyító, stabilizátor  | gyártási környezetszennyezés, hulladékprobléma  | szivattyús toll fából vagy fémből  | 
A táblázatban elsősorban olyan „környezetbarát" írószereket szerepeltettünk, amelyek a magyar piacon is jelen vannak. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy minden papírboltban, hiszen a hagyományos „kis boltok" nem tartanak választékon olyan terméket, amire - szerintük - minimális az igény.
A példamutatás fontosságárólA kisiskolások számára a pedagógus példakép, ezért nagyon fontos, hogy „környezetbarát" írószereket használjon, és el is magyarázza a gyerekeknek, hogy miért.
Az iskolavezetés feladata elsősorban az ökológiai fogyasztóvédelem követelményeinek intézményben történő megjelenítése (és oktatása). Az iskola „zöldítését" - minimum - annyival segítheti, hogy nem teszi kötelezővé könnyen nélkülözhető és veszélyes anyagokkal terhelt iskolaszerek használatát - a saját beszerzéseinél pedig elsőbbséget biztosít az ökológiai-közegészségügyi szempontoknak.