Hulladékégetési ítélet
Az Európai Bíróság szeptember 11-én ítéletet hirdetett egy svéd vállalat és az illetékes svéd közigazgatási hivatal közötti vitában, melynek tárgya a 2000/76/EK direktíva volt, ami a hulladékégetés, és a hulladékhasznosítás témáját is érinti. [Dr. Zimler Tamás, Forrás: Mûszakifórum]
A peres felek közötti nézeteltérés tárgya egy kombinált villamosenergia- és hőerőmű üzemeltetésének engedélyezése iránti kérelem volt. A jogi háttér áttekintése során a Bíróság figyelembe vette, hogy a 2000/76 irányelv célja az, hogy megelőzze, illetve a lehető legjobban korlátozza a hulladék égetése és együttégetése következtében a környezetet érő negatív hatásokat. E célt többek között szigorú üzemeltetési feltételek és műszaki követelmények kialakításával, valamint a hulladékégetők és együttégetők számára kibocsátási határértékek megállapításával kell elérni.
A Svédországban kezdődött alapeljárásban a svéd cég egy erőmű-bővítési eljárásban kérelmet nyújtott be a termelési kapacitás 170 MW-ra történő bővítése érdekében, s ennek keretében egy új, 50 MW működő termelési összteljesítményű hulladékégető kazán létesítése és üzembe helyezése; valamint egy új, 85 MW működő termelési összteljesítményű, bio-tüzelőanyagot égető kazán létesítése és üzembe helyezése volt a kérelem tárgya. A kérelemben a tevékenység tervezett bővítéséhez szükséges egyéb változtatások engedélyezését is kérték.
A cég a létesítendő hulladékégető kazánt "együttégető létesítménynek" minősítette. A közigazgatási hivatal helyt adott e kérelemnek, ugyanakkor úgy vélte, hogy a kérdéses tevékenység inkább a hulladékégető létesítmény tevékenységének felel meg. Az elsőfokú bíróság a cég által javasolt minősítést fogadta el, mivel úgy ítélte meg, hogy a létesítmény elsődleges célja az energiatermelés.
A közigazgatási hivatal megtámadta a fenti határozatot, arra hivatkozva, a szóban forgó kazánt "hulladékégető létesítménynek" kell minősíteni. E minősítést a másodfokú bíróság elfogadta. A cég ez utóbbi határozattal szemben jogorvoslattal élt a Legfelső Bíróság előtt, melynek keretében azt állította, hogy a másodfokú bíróság tévedett, amikor az erőműben működő kazánokat külön-külön minősítette, az egyik kazánt "együttégető létesítménynek", a másik kazánt pedig "hulladékégető létesítménynek" minősítve.
Mivel e bíróság úgy ítélte meg, hogy a jogvita elbírálása a közösségi jog értelmezésétől függ, felfüggesztette az eljárást, és az alábbi kérdéseket terjesztette előzetes döntéshozatal céljából az Európai Bíróság elé:
1) A 2000/76 irányelv értelmezésekor, ha valamely kombinált villamosenergia- és hőerőmű több egységből (kazánból) áll, akkor minden egységet külön létesítményként kell besorolni, vagy a vizsgálatnak a kombinált villamosenergia- és hőerőműre mint egészre kell irányulnia?
2) A 2000/76 irányelv értelmezésekor a hulladékégetés céljából épített, de elsődleges célként energiatermelést folytató létesítményt hulladékégető létesítménynek vagy együttégető létesítménynek kell minősíteni?"
Az Európai Bíróság részletesen vizsgálta a vonatkozó jogszabályokat, és a követekző ítéletet hozta:
1) A hulladékok égetéséről szóló, 2000. december 4-i 2000/76/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv alkalmazása szempontjából, ha valamely kombinált erőmű több kazánt foglal magában, minden egyes kazánt az ahhoz tartozó berendezésekkel együtt külön létesítménynek kell tekinteni.
2) Valamely létesítményt az elsődleges célja alapján kell a 2000/76 irányelv 3. cikkének 4. és 5. pontja értelmében vett "hulladékégető létesítménynek" vagy "együttégető létesítménynek" minősíteni. Az illetékes hatóságok feladata, hogy ezt a célt a vizsgálat időpontjában fennálló ténybeli körülmények értékelése alapján meghatározzák. Az ilyen vizsgálat során különösen azt kell figyelembe venni, hogy az érintett létesítmény által termelt villamos energia vagy az ott előállított anyagi termékek nagyságrendje hogyan viszonyul az e létesítményben elégetett hulladék mennyiségéhez, valamint hogy e termelés állandó jellegű és folyamatos-e.
Az ítélet teljes szövege elérhető az EUR-LEX adatbázisban (C 251/07 sz. ügy) és a Bíróság Hivatalos Lapjában (szeptember 11-i szám).
A Svédországban kezdődött alapeljárásban a svéd cég egy erőmű-bővítési eljárásban kérelmet nyújtott be a termelési kapacitás 170 MW-ra történő bővítése érdekében, s ennek keretében egy új, 50 MW működő termelési összteljesítményű hulladékégető kazán létesítése és üzembe helyezése; valamint egy új, 85 MW működő termelési összteljesítményű, bio-tüzelőanyagot égető kazán létesítése és üzembe helyezése volt a kérelem tárgya. A kérelemben a tevékenység tervezett bővítéséhez szükséges egyéb változtatások engedélyezését is kérték.
A cég a létesítendő hulladékégető kazánt "együttégető létesítménynek" minősítette. A közigazgatási hivatal helyt adott e kérelemnek, ugyanakkor úgy vélte, hogy a kérdéses tevékenység inkább a hulladékégető létesítmény tevékenységének felel meg. Az elsőfokú bíróság a cég által javasolt minősítést fogadta el, mivel úgy ítélte meg, hogy a létesítmény elsődleges célja az energiatermelés.
A közigazgatási hivatal megtámadta a fenti határozatot, arra hivatkozva, a szóban forgó kazánt "hulladékégető létesítménynek" kell minősíteni. E minősítést a másodfokú bíróság elfogadta. A cég ez utóbbi határozattal szemben jogorvoslattal élt a Legfelső Bíróság előtt, melynek keretében azt állította, hogy a másodfokú bíróság tévedett, amikor az erőműben működő kazánokat külön-külön minősítette, az egyik kazánt "együttégető létesítménynek", a másik kazánt pedig "hulladékégető létesítménynek" minősítve.
Mivel e bíróság úgy ítélte meg, hogy a jogvita elbírálása a közösségi jog értelmezésétől függ, felfüggesztette az eljárást, és az alábbi kérdéseket terjesztette előzetes döntéshozatal céljából az Európai Bíróság elé:
1) A 2000/76 irányelv értelmezésekor, ha valamely kombinált villamosenergia- és hőerőmű több egységből (kazánból) áll, akkor minden egységet külön létesítményként kell besorolni, vagy a vizsgálatnak a kombinált villamosenergia- és hőerőműre mint egészre kell irányulnia?
2) A 2000/76 irányelv értelmezésekor a hulladékégetés céljából épített, de elsődleges célként energiatermelést folytató létesítményt hulladékégető létesítménynek vagy együttégető létesítménynek kell minősíteni?"
Az Európai Bíróság részletesen vizsgálta a vonatkozó jogszabályokat, és a követekző ítéletet hozta:
1) A hulladékok égetéséről szóló, 2000. december 4-i 2000/76/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv alkalmazása szempontjából, ha valamely kombinált erőmű több kazánt foglal magában, minden egyes kazánt az ahhoz tartozó berendezésekkel együtt külön létesítménynek kell tekinteni.
2) Valamely létesítményt az elsődleges célja alapján kell a 2000/76 irányelv 3. cikkének 4. és 5. pontja értelmében vett "hulladékégető létesítménynek" vagy "együttégető létesítménynek" minősíteni. Az illetékes hatóságok feladata, hogy ezt a célt a vizsgálat időpontjában fennálló ténybeli körülmények értékelése alapján meghatározzák. Az ilyen vizsgálat során különösen azt kell figyelembe venni, hogy az érintett létesítmény által termelt villamos energia vagy az ott előállított anyagi termékek nagyságrendje hogyan viszonyul az e létesítményben elégetett hulladék mennyiségéhez, valamint hogy e termelés állandó jellegű és folyamatos-e.
Az ítélet teljes szövege elérhető az EUR-LEX adatbázisban (C 251/07 sz. ügy) és a Bíróság Hivatalos Lapjában (szeptember 11-i szám).