A Hulladék Munkaszövetség 2005. évi közhasznúsági jelentése
HUMUSZ HULLADÉK MUNKASZÖVETSÉG
1111 Budapest, Saru utca 11.
Tel.+fax.: 36-1-3862648
E-mail: [email protected]
A Hulladék Munkaszövetség 2005. évi közhasznúsági jelentése
1. Számviteli beszámoló
Ld. A 2005. évi számviteli beszámoló 1. sz. melléklet
2. Költségvetési támogatások és azok felhasználása
A 2004. évi szja 1 %-ok felajánlásából 2005-ben érkezett támogatás összege: 1 086 000 Ft
A támogatást a programjaink (elsősorban a hulladékmegelőzési programunk) önrészeként használtuk fel.
3. Vagyon felhasználásával kapcsolatos kimutatások (Ft)
A szövetség vagyona 2005. január 1-jén | 21 585 000 |
2005. évi közhasznú tevékenységből származó eredmény: | - 4 156 000 |
2005. évi vállalkozási tevékenységből származó eredmény: | - 254 000 |
A szövetség vagyona 2005. december 31-én | 17 175 000 |
4. A cél szerinti juttatások kimutatása
4.1 Társadalmi szervezetek részére adott vissza nem térítendő támogatások összege 0 Ft volt.
4.2 Pályázati forrásokból finanszírozott programok során juttatott kiadványok, szolgáltatások és költségük:
Program | Költség (Ft) |
Tanácsadás | 2 790 000 |
Oktatási tevékenység | 2 436 000 |
Honlap működtetése | 675 000 |
Nemzetközi tevékenység | 3 260 000 |
Jogsegély szolgálat és fogyasztóvédelmi eljárások | 1 760 000 |
Tájsebészet kampány szervezése | 1 787 000 |
Kukabúvár készítése, megjelentetése, terjesztése (4 szám/év) | 3 732 000 |
Komposztkampány | 395 000 |
Hulladék megelőzési program | 23 600 000 |
SZJA 1%-os kampány | 199 000 |
Összesen: | 40 634 000 |
5. Központi költségvetési szervtől, elkülönített állami pénzalaptól, helyi önkormányzattól, települési önkormányzattól és ezek társulásaitól ill. mindezek szerveitől kapott támogatás
-
Bevételek forrása - 2005
(Ft)
1. Pályázati támogatás, központi állami forrás (NCA, Kövice, Hunida, ICSSZEM)
33 893 000
Ebből: NCA
7 413 000
Kövice
21 100 000
Hunida
696 000
ICSSZEM
4 684 000
2. Pályázati támogatás,-önkormányzati (Fővárosi Önkormányzat)
60 000
Összesen
33 953 000
A pályázati úton az elkülönített állami pénzalapokból elnyert támogatások felhasználása és azok elszámolása a Szövetség székhelyén tárolt elszámolásokból megtekinthető.
A Szövetség rendelkezik más pályázati úton elnyert támogatásokkal (nem állami pénzalapokból származóakkal), melyeket itt nem jelenítünk meg.
6. Vezető tisztségviselőknek nyújtott juttatások értéke
A Szövetség ügyvivői testületének négy tagja (Balogh Emese, Dr. Kalas György, Nagy Tamás, Tömöri Balázs) a Szövetség alkalmazottja volt 2005-ben.
Bérük és személyi jellegű juttatásaik a 2005. évben összesen 5 522 991 Forintot tettek ki. A bérekhez kapcsolódó munkáltatót terhelő járulékok összege 1 957 509 Ft volt.
A Szövetség többi vezető tisztségviselője feladatát társadalmi munkában látta el.
7. A 2005-ben végzett közhasznú tevékenységeink tartalmi beszámolója
Tanácsadás, rendezvények
Lakossági tanácsadó tevékenységünk ebben az évben is folytatódott. Közel 4500 megkeresés érkezett a tanácsadókhoz. Részt vettünk a KÖTHÁLÓ szakmai továbbképzésein, külföldi tanulmányutakon, valamint közreműködtünk a Hálózat által kezdeményezett tematikus témavizsgálatokban. Több rendezvényen is megjelentünk információs standunkkal, játékainkkal.
Alkalmi kiállításaink közül legnagyobb visszhangja a betétdíjas üvegeket bemutató (történelmi) kiállításnak volt, amely később tagszervezeteink szervezésében országos körútra indult.
2005-ben a HuMuSz Ház kétszer adott otthont az immár hagyományosnak mondható lakossági csere-bere börzének. Örvendetes, hogy 2005-ben (szakmai tartalommal töltve) ismét beindítottuk szerdai nyílt Kukaklubunkat (témák többek között: civilek szerepe, egészséges ételek, napenergia, szélenergia, fair trade, génmódosítás).
Oktatás
Környezeti neveléshez kapcsolódóan 2005-ben is eleget tettünk az iskolai meghívásoknak illetve magunk is szerveztünk pedagógus továbbképzéseket. Folyamatosan fogadtuk a HuMuSz Házban lévő állandó kiállításunk ill. tanösvény megtekintésére bejelentkező csoportokat. 2005 második félévben megkezdtük a kiállítás teljes felújítását.
Ősszel kezdtük meg oktatóanyagunk akkreditálásra alkalmas verziójának elkészítését. Az anyag akkreditálása elvileg 2006. őszére fejeződik be.
2005-ben is havonta készítünk hírlevelet ("Saláta") a pedagógusok számára. A hírlevél letölthető honlapunkról is (www.humusz.hu).
Ökológiai fogyasztóvédelem
Munkánkban 2005-ben is kiemelt jelentőséggel kezeltük az ökológiai fogyasztóvédelem témáját. Új akciót nem kezdtünk, elsődleges azért, mert ezt a munkát már az általunk (is) kezdeményezett közös Munkacsoport keretében (és finanszírozásában) végezzük. Megbízásukból eljárva a HuMuSz a szemétposta ügyben a KvVM, a sulibüfék témájában pedig az OM és az EüM illetékeseivel folytatott tárgyalásokat. Ez utóbbi témában a KÖTHÁLÓ-val együttműködve végeztünk országos felmérést.
Érdekképviseleti és jogi tevékenységünk
A HuMuSz szakértői szinten 2005-ben is aktívan kapcsolódott be a szakmai jogszabálytervezetek előkészítésébe. Ezt természetesen csak azon jogszabályok tekintetében tudtuk megtenni, ahol a jogszabály elkészítő szerv közreműködésünkre igényt tartott, vagy ahol közreműködésünk eredménnyel kecsegtetett. Jelentősebb javaslatainkat rendszeresen megküldtük a pártok parlamenti frakcióihoz, illetve a Parlament Környezeti Bizottságának is.
Szakmai szempontból különös figyelemmel követtük a termékdíjjal kapcsolatos változásokat, illetve a hulladékgazdálkodási törvény végrehajtási rendeleteit (109/2005 Korm.r. az Elemek és akkumulátorok hulladékainak visszavételéről illetve 209/2005. (X.5.) Korm.sz. rendelet a betétdíj alkalmazásának rendjéről).
Különösen ez utóbbi jelentett számunkra nagy csalódást, hiszen a témával kapcsolatban szakmai álláspontunkat tíz év alatt számtalanszor közzé tettük, a KVVM felé saját rendelettervezetet nyújtottunk be és megannyi egyeztető tárgyaláson vettünk részt. A minisztérium által „fű alatt" kidolgozott szabályozás elveinkkel teljesen ellentétes, az adott eredmény elérésére (hulladékok megelőzés a többutas rendszerek erősítésével) pedig alkalmatlan.
Ennek egyik visszaigazolása a pezsgősüveg betétdíjainak látványos megszüntetése - amely ellen 2005. novemberében a Batthyány téren látványos demonstrációt szerveztünk (Törley temetés).
Több szakmai anyagot, véleményezést dolgoztunk ki a mozgalom számára kiemelkedően fontos Aarhusi Egyezmény végrehajtásához, illetve a jogalkotásról szóló új törvény tervezetéhez.
Jogsegélyszolgálatunk 2005 évben is folyamatosan részt vállalat a tagszervezetektől beérkező „hulladékos" jogi problémák megoldásában. Ezen kívül kb. harminc egyedi ügyben kezdeményeztük a fogyasztóvédelmi hatóságok fellépését (ezek jellemzően a fogyasztók megtévesztéséhez, a helyi közszolgáltatási szerződések illetve a kéretlen elektronikus reklámok problémáihoz kapcsolódtak).
Programok, kampányok
A „Tájsebészetet" a központi (kiemelt) támogatás megszüntetése után is fokozott témaként kezeltünk és az ügy továbbvitelére kértük az ügyben többször összehívott tagszervezeteinket is. A KvVM-mel, a TÖOSZ-szal, az ÖkoPack-kal és a Köztisztasági Egyesüléssel folytatott előzetes tárgyalások után megkezdtük a Tájsebészetet továbbvivő új szervezeti forma (nonprofit Kht.) kialakítását.
Az év kiemelkedő szakmai programja a „No waste is good waste" PHARE pályázat lebonyolítása volt. Nem csak szakmai jelentősége miatt, de a projektben alkalmazott változatos elemek (műhelymunkák, helyi és központi konferenciák, demonstráció, szakmai kiadványok, sajtótájékoztatók, kapcsolódó nemzetközi tanácskozás stb.) - és mindez a tagszervezeteink aktív közreműködésével. A tavasszal tartott hét regionális tanácskozás alaphangját a témában kiadott öt füzet alapozta meg, melyet a június 9-én Budapesten rendezett nemzetközi konferencia követett (az előadások külön kötetben jelentek meg).
A projekt alapján kikristályosodott Magyarország Hulladékmegelőzési Stratégiája, amelyre - megtárgyalása után - az OKT is rábólintott. Ez a HuMuSz eddigi legnagyobb szakmai sikereként könyvelhető el.
A 2005-ben indított szakmai akcióink közül hosszabb távon igen fontos jelentőséggel bírhat a magyar szemétdíjrendszer „megreformálása" érdekében indított programunk. Ebben az évben más civil szervezetekkel közösen kezdtünk el szervezni egy házi komposztálással kapcsolatos kampányt is.
Ugyancsak 2005-ben indított (de egyelőre inkább külföldi szakmai háttérrel támogatott) akciónk a kommunális hulladékégetők tervezett megépítését lenne hivatott megakadályozni. Ezek az akciók várhatóan 2006-ban kapnak majd nagyobb hangsúlyt.
Tagszervezeteink 2005. évben is aktív tevékenységet fejtettek ki a települési hulladékgazdálkodási tervekkel kapcsolatban - egy részük azok készítésében, másik részük társadalmi véleményeztetésükben volt érdekelt. A Győr-Moson-Sopron megyei vizsgálat szomorú tapasztalatai alapján a témában a Legfőbb Ügyészségen országon vizsgálatot kezdeményeztünk. A témával kapcsolatos tapasztalatainkat kiadványban foglaltuk össze és terjesztettük.
Felügyelőségekhez írt beadványokkal illetve a választott OT küldötteink segítségével reménytelenül próbáltuk követni a hulladékbegyűjtésben-hasznosításban érdekelt koordináló szervezeteknél folyó tevékenységet.
Tapasztalataink lehangolóak, erőfeszítéseink csak ott hoztak némi eredményt, ahol a Kht. partnerként fogadta el a HuMuSzt (pl. ÖkoPack Kht., ÖKOFerr Kht.).
Kiadványok
Az 'Az a kincs, ami nincs' programunk során 5 szakmai kiadványt jelentettünk meg: 1.) Helyzetelemzés a hazai hulladékmegelőzésről 2.) Uniós hulladékos kitekintés 3.) Paradigmaváltás a hulladékgazdálkodásban 4.) a nemzetközi konferencia anyaga 5.) kötetként elkészíttettük a paradigmaváltás anyagunk angol nyelvű változatát is.
Másik angol nyelvű kiadványunk a „Waste Driver", amely korábbi Kukabúvárokból szemléz, egyúttal bemutatja a hazai hulladékos helyzetet is.
A régi kiadványaink közül aktualizált formában 2005. tavaszán sikerült ismételten kiadni az „Újragondolt papír" c. alapbrosúránkat.
Megjelent a „Kukaügyi ismeretek" sorozatunk két megelőzéses része is: az egyik a környezettudatos vásárlásról, a másik a vízhasználatról. Újranyomtattuk a sorozat szelektív gyűjtésről szóló részeit is.
A KukaBúvár négy számát 2005-ben is megjelentettük, méghozzá új arculattal. Elindítottuk a Kukabúvár on-line verzióját is (www.kukabuvar.hu).
Nemzetközi kapcsolatok
2005-ben nemzetközi kapcsolataink is erőteljesen fejlődtek. Az EEB-nek aktívabb tagjai lettünk. Részt vettünk az évi két hulladékos munkacsoporti gyűlésen Brüsszelben, a decemberin előadást is tartottunk az uniós támogatási források problémáiról.
Nyáron az EEB-vel közösen szerveztünk nemzetközi konferenciát Budapesten a hulladékmegelőzésről, amelyen 15 ország 30 képviselőjét láttuk vendégül.
Tagjai lettünk a GAIA nemzetközi égetőellenes szervezetnek is. 2005 őszén egy akciónap megszervezésével mi is csatlakoztunk a nemzetközi égetőellenes világnap akcióihoz. Magyarországon kívül még 50 országban próbálták civilek felhívni a figyelmet a hulladékégetők környezet- és egészségkárosító hatásaira, társadalmi veszélyeire és kockázataira.
Az égetők terjedése ellen tenni kívánó európai szervezetek egy szorosabb európai hálózat kialakítására törekednek. Ennek a csoportosulásnak adtunk helyet 2005 nyarán Budapesten, s mi magunk is részt vettünk az európai hálózat jövőjének tervezésében. Bár a csoport még nem alakult meg hivatalosan, de a háttérben formálódik, s ehhez mi is igyekszünk hozzátenni a magunk energiáit, ötleteit.
Budapest, 2006. május 15.
Szilágyi László
elnök
1.sz. melléklet a HuMuSz 2005. évi közhasznúsági jelentéséhez
A HuMuSz 2005. évi mérlege
adatok E Ft-ban
Sor-szám | A tétel megnevezése | Előző év | Tárgyév |
1 | A. Befektetett eszközök | 4532 | 4960 |
2 | I. Immateriális javak |
|
|
3 | II. Tárgyi eszközök | 4532 | 4960 |
4 | III. Befektetett pénzügyi eszközök |
|
|
5 | IV: Befektetett eszközök értékhelyesbítése |
|
|
6 | Forgóeszközök (7-10.sorok) | 32081 | 22695 |
7 | I. Készletek |
|
|
8 | II. Követelések | 1722 | 2248 |
9 | III. Értékpapírok |
|
|
10 | IV. Pénzeszközök | 30359 | 20447 |
11 | C. Aktív időbeli elhatárolások |
|
|
12 | ESZKÖZÖK (AKTÍVÁK) ÖSSZESEN (1.+6.+11.sor) | 36613 | 27655 |
13 | D. Saját tőke (14.-19. sorok) | 30995 | 26587 |
14 | I. Induló tőke/jegyzett tőke |
|
|
15 | II. Tőkeváltozás/eredmény | 9410 | 30997 |
16 | III. Lekötött tartalék |
|
|
17 | IV. Értékelési tartalék |
|
|
18 | V. Tárgyévi eredmény alaptevékenységből (közhasznú tevékenységből) | 20573 | -4156 |
19 | VI. Tárgyévi eredmény vállalkozási tevékenységből | 1012 | -254 |
20 | E. Céltartalék |
|
|
21 | F. Kötelezettségek (22.-23. sorok) | 5618 | 1068 |
22 | I. Hosszú lejáratú kötelezettségek |
|
|
23 | II. Rövid lejáratú kötelezettségek | 5618 | 1068 |
24 | G. Passzív időbeli elhatárolások | |
|
25 | FORRÁSOK (PASSZÍVÁK) ÖSSZESEN (13.-20.+21.+24.sor) | 36613 | 27655 |
2.sz. melléklet a HuMSz 2005. évi közhasznúsági jelentéséhez
A HuMuSz 2005. évi éves beszámolójának eredménykimutatása
adatok E Ft-ban
Sor-szám | A tétel megnevezése | Előző év | Tárgyév |
1 | A. Összes közhasznú tevékenység bevétele (1.+2.+3.+4.+5.) | 61472 | 49513 |
2 | 1. Közhasznú célú működésre kapott támogatás | 2562 | 35733 |
3 | a) alapítótól |
|
|
4 | b) központi költségvetésből | | 33893 |
5 | c) helyi önkormányzattól |
| 60 |
6 | d) egyéb, ebből 1% .........1086........ | 2562 | 1780 |
7 | 2. Pályázati úton elnyert támogatás | 57530 | 10546 |
8 | 3. Közhasznú tevékenységből származó bevétel | 1265 | 1517 |
9 | 4. Tagdíjból származó bevétel | 115 | 5 |
10 | 5. Egyéb bevétel | 0 | 1712 |
11 | B. Vállalkozási tevékenység bevétele | 10068 | 5085 |
12 | C. Összes bevétel (A.+B.) | 71540 | 54598 |
13 | D. Közhasznú tevékenység ráfordításai (1.+2.+3.+4.+5.+6.) | 40899 | 53669 |
14 | 1. Anyagjellegű ráfordítások | 17843 | 24078 |
15 | 2. Szellemi jellegű ráfordítások | 17814 | 19340 |
16 | 3. Értékcsökkenési leírás | 491 | 629 |
17 | 4. Egyéb ráfordítások | 4751 | 9620 |
18 | 5. Pénzügyi műveletek ráfordításai |
| 2 |
19 | 6. Rendkívüli ráfordítások |
| - |
20 | E. Vállalkozási tevékenység ráfordításai (1.+2.+3.+4.+5.+6.) | 9056 | 5339 |
21 | 1. Anyagjellegű ráfordítások | 6101 | 2560 |
22 | 2. Személyi jellegű ráfordítások | 2759 | 2056 |
23 | 3. Értékcsökkenési leírás | 76 | 67 |
24 | 4. Egyéb ráfordítások | 120 | 656 |
25 | 5. Pénzügyi műveletek ráfordításai |
|
|
26 | 6. Rendkívüli ráfordítások |
|
|
27 | F. Összes ráfordítás (D.+E.) | 49955 | 59008 |
28 | G. Adózás előtti eredménye (B.-E.) | 1012 | -254 |
29 | H. Adófizetési kötelezettség | - | - |
30 | I. Tárgyévi vállalkozási eredmény (G.-H.) | 1012 | -254 |
31 | J. Tárgyévi közhasznú eredmény (A.-D.) | 20573 | -4156 |