Gerilla propaganda eszközeit használja a Coca-cola
A közterületfenntartó azonban a nyomukban van: "nagyon nehéz tetten érni a konkrét elkövetõket, de ez nem jelenti azt, hogy ne lehetne felelõsségre vonni a szabálysértést elkövetõ megrendelõt."
Egyre több helyen tűnnek fel az utcákon a szénsavas, narancsízű üdítőital legújabb "viral" kampányának reklámmatricái. A "bamboocha" életérzést népszerűsítő, "szőke kóla" fogyasztására sarkalló narancsszínű ragaszokhoz könnyen hozzá lehet jutni, a reklámkampány kezdetén például a 130 ezer példányban megjelenő Pesti Est egyik tavaszi számából bárki kiszedhette és a kívánt helyre tapaszthatta.
A lehetőséggel éltek is sokan, legalábbis erre utal a jelenleg tapasztalható utcakép. Villanyoszlop, pad, buszmegálló, telefonfülke, házfal, kerítés - a potenciális reklámfelületek száma végtelen, és ezt persze tudják jól a fiatal célközönséget célba vevő píárosok is.
Fotó: Index
A matricázó street-art divatot meglovagoló módszer azonban nem tetszik a közterület őreinek. "Csak az erre kijelölt helyeken lehet reklámokat elhelyezni a közterületeken, és ha bármiféle szabálytalanságot tapasztalunk, felkeressük a hirdető céget, és ha nincs érvényes engedélyük a hirdetmények kihelyezésére, akkor hivatalból szabálysértési eljárást kezdeményezünk" - mondta el az Indexnek Garamszegi Andrea, a Fővárosi Közterület-felügyelet szóvivője.
A közterület-felügyelők önállóan, vagy lakossági bejelentés alapján ellenőrzik a fővárosi tulajdonban álló útvonalakon a az illegálisan felragasztott plakátokat és hirdetményeket. "Mi nem foglalkozunk azzal, hogy politikai, vagy reklámkampányról van szó, ha kell intézkedünk" - mondja Garamszegi Andrea.
A módszer lényege persze, hogy nagyon nehéz tetten érni a konkrét elkövetőket, de ez nem jelenti azt, hogy ne lehetne felelősségre vonni a szabálysértést elkövető megrendelőt, azaz a céget akinek a tolakodó reklám az érdekében áll. A közgyűlési rendelet értelmében a nem hirdetmények elhelyezésére szolgáló berendezéseken, épületek falain elhelyezett falragaszok elhelyezéséért ugyanis a reklámozott természetes személy, jogi személy, vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet vezetője vonható felelősségre.
Így feljelentés, és szabálysértési eljárás elé néz a Coca-Cola Magyarország Szolgáltató Kft., bár a multinacionális cég magyarországi vállalatát valószínűleg nem vágja majd földhöz a kiszabható, legfeljebb ötvenezer forintos bírság. Az Index szerette volna megkérdezni a cég közkapcsolati és kommunikációs igazgatóját is az internetet is behálózó (lásd szanalmas.hu) kampány matricás vonatkozásáról, de Kallós Andrást többszöri próbálkozásra sem tudtuk idáig elérni.
-INDEX-
Ez az ötvenezres bírság tényleg röhej az akció hozadákához képest - lám, még mi is erről írunk... De talán egyszer visszaüt majd!