A gyártók gyakran hamis egészségügyi előnyökkel kecsegtetik a potenciális vásárlókat a hirdetéseikben. Nincs ez másképp az üdítőitalok esetében sem. A kérdés fontosságát jelzi, hogy a Lancet, az orvostudomány egyik legnevesebb nemzetközi folyóirata szerkesztőségi cikkben foglalkozik ezzel.
Nagy port vert fel, amikor az ausztrál hatóságok helyreigazításra kötelezték a Coca-Cola italgyártót, mivel reklámjaiban azt sugallta, csupán mítosz, hogy a kóla hizlalja a gyerekeket, és fogszuvasodást okoz.
A cikk fölhívja a figyelmet arra, hogy a nagy élelmiszeripari vállalatok reklámjainak logikája az utóbbi időben igencsak megváltozott. A gyártók és forgalmazók ugyanis ravaszul áthárítják a felelősséget a fogyasztóra. Az új hirdetésekben például leírják, hogy a Coca-Cola kalóriát és étkezési savat tartalmaz - tehát hizlal és rontja a fogakat -, de az már a vásárló felelőssége, hogy mennyit fogyaszt az egyébként remeknek, üdítő hatásúnak beállított italból.
A felelősséget a fogyasztóra hárítják, népszerű sportolókat, sztárokat szerepeltetnek a reklámokban, valamint vitatják a termékek okozta egészségkárosodást, mindez - a Lancet szerint - az élelmiszeripar olyan taktikai váltása, amely a dohányipar módszereire emlékeztet.
Az is jól látható, hogy a reklámok célközönségét mindinkább a fiatalok jelentik. Sok reklám foglalkozik az "egészséges" termékekkel. Erre a taktikára jó példa az Egyesült Államokban nagy botrányt kavart "VitaminVíz" esete. A reklámszöveg valami olyasmit sugallt, hogy a sok cukrot tartalmazó „egészségital" segíti az izom- és vázrendszer szerkezetének megőrzését, és képessé teszi a testet a fokozott fizikai erőkifejtésre. A hirdetésekben az is szerepelt, hogy az ital csökkenti a krónikus betegségek kifejlődésének kockázatát, és erősíti az immunrendszert.
Táplálkozástudományi szakemberek szerint azonban az üvegenként 33 gramm cukor hizlal, és növeli a cukorbetegség kockázatát. Ez többet árt, mint amennyi a benne lévő vitaminok remélt pozitív hatása.
Forrás: MTI / Tudatos Vásárló