Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 19 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Egyre kényelmesebbek a magyar fogyasztók

  • 2005. július 05.
  • humusz
A Figyelõnet cikke rávilágít, tulajdonképpen ránk világít. Megmutatja, hogy minálunk érdemes lesz piacra dobni a fix internet kapcsolattal rendelkezõ hûtõt, ami árut tud rendelni, ha fogytán a mirelit izé a hûtõben. Most még ki kell menni a kapuig, hogy átvegyük a kiszállított fagyasztott argentin húst vagy fagyasztott kínai libamájat - de elõbb-utóbb járnunk sem lesz muszáj! Sõt, csak kémikus kapszulákat fogunk enni. Gyors élet vár ránk az Eldobható Pelenkák-dombjának oldalában, az egyszerhasználatos digitális fényképezõk és DVD-felvevõk földjén....!

A Figyelőnet cikke:

Nemcsak nyáron, az utazások és üdülések miatt kerülnek előtérbe a mélyhűtött vagy készételek, a praktikus és egészséges reggelik, a gyorsan tálalható vacsora hozzávalói, vagy a különleges szomjoltók. A „kényelem trendje" egész évben érzékelhető – állapítja meg az ACNielsen Piackutató a bolti eladás adatai alapján.
z ACNielsen felmérései szerint a kiskereskedelmi forgalom növekedésének egyik motorja a kényelem iránti növekvő igény. A mélyhűtött burgonyából 44, a mélyhűtött pizzából 24 százalékkal többet vettek a boltokban tavaly, mint egy évvel korábban. A reggelit gyorsan és egészségesen megoldó müzli szeletek eladása 44 százalékkal bővült az említett időszakban. A konzerv zöldségek mutatója 30, a salátaönteteké 23 százalék. A kényelem szempontjai érvényesülnek a különböző törlőkendők forgalmának 26-47 százalékos növekedésében is.

A nemzetközi trendek is hasonlóak

Magyarországon idén tovább nőtt a kényelmi termékek kiskereskedelmi forgalma, amely igazodik a nemzetközi fogyasztási trendekhez - mutatnak rá az ACNielsen múlt évi, 59 országra vonatkozó kiskereskedelmi felmérései.

A 2004 június-2005 május közötti időszakban az élelmiszerek közül a reggelire való cereáliák bolti eladása értékben 33 százalékkal haladta meg az előző hasonló időszakét. A kategória forgalmából a mennyiség közel fele jut gabonapehelyre, további egyharmad müzlire, míg a többi a reggeliző szeletekre. Legnagyobb mértékben, 39 százalékkal a reggeliző szeletek iránti kereslet növekszik, a müzlinél ez „csak" 13, a gabonapehelynél pedig 12 százalék. A mélyhűtött pizza értékben mért növekedési mutatója 23, a mennyiségi pedig 19 százalék.

Az eldobható pelenka viszi a pálmát

Az egy darabra jutó átlagárak két év alatt alig 5 százalékkal nőttek a prémium szegmensben – idén április-májusban 636 forintra –, míg a minőségi kategóriában stagnálnak (379 forint).

A jeges tea értékesítése literben 27, forintban 19 százalékkal bővült, és a piac mérete közeledik a 9 milliárd forinthoz. Az eltérés oka, hogy egy liter átlagára a múlt év április-májusi 187 forintról idén 175-re csökkent.

Értékben a száraz salátaöntet piacbővülése 13, a bébiételé 11 százalékos – 2004 június és 2005 május között, az előző évi hasonló időszakhoz viszonyítva.

A kényelmi termékek között nagy forgalmúnak számító konzerv zöldség bolti eladása múlt év június és idén május között meghaladta a 8 milliárd forintot, és 9 százalék pluszt ért el, a megelőző hasonló időszakhoz képest.

Az otthoni főzést megkönnyítő szószok és alapok 6 milliárd forint körüli éves forgalma szintén 9 százalékos bővülést jelez az ACNielsen közlése szerint.

A napi fogyasztási cikkek között az eldobható pelenka viszi el a pálmát 32 százalékos értékű növekedéssel, így a kiskereskedelmi forgalom megközelíti a 13 milliárd forintot. A háztartási papíráruk mutatója plusz 24 százalék, így a kategória kiskereskedelmi eladása immár meghaladja az évi 3 milliárd forintot.

Növekvő kényelem a vásárlásban

A kényelem iránti igény nemcsak a termékekben, hanem a vásárlásban is erősödik. A nagyvárosokban például főleg a 15-35 éves, egyszemélyes háztartásban élő, magas társadalmi státuszú fogyasztók számára nem az ár a legfontosabb, hanem a kellemes és gyors beszerzés, főleg szupermarketekben. A családban élő, átlagos életkorú, magas iskolai végzettségű nagyvárosi lakosok növekvő hányada azért kedveli a hipermarketet, mert ott egy helyen mindent megvesz, és ezt a kényelmet egészíti ki az alacsony ár, illetve a vonzó promóció.