Állásfoglalás a túlsúlyos iskolatáskák kontra iskolai reklámok ügyében
A kitűzött egészségvédelmi cél eléréséhez (a gyermekek terhének csökkentéséhez ) elsősorban szervezési intézkedések szükségesek. Egyetértünk az iskolai szekrények szorgalmazásával, elutasítjuk viszont azt, hogy a terv megvalósításához az iskolákat a reklámok oktatási intézményekbe történő befogadására ösztönzik, még nagyobb teret engedve ezzel a gazdasági szereplőknek a gyerekek befolyásolására. Álságosnak és jogsértőnek tartjuk azt, hogy a szekrényépítés finanszírozásának fedezetét Magyar Bálint miniszter úr az iskolák "saját reklámbevételeinek" növelésében látja.
Álságos, mert az iskolákat magukra hagyja és újabb megalkuvásra készteti. Az oktatási intézmények a NAT értelmében egészségnevelési és környezeti nevelési programot hajtanak végre, amit azonban kiszolgáltatottságuk miatt már ma sem tudnak érvényesíteni az iskolákba betelepülő büfékkel és automatákkal szemben (kólaitalok, édességek, cukrászsütemények, csipszek, levesporok - és mindez eldobó csomagolásban). Az iskolák anyagi (és pedagógiai) kiszolgáltatottságát tovább növelné, ha a miniszteri javaslat miatt saját reklámbevételek növelésére kényszerülnének. Nincsenek ugyanis abban a helyzetben, hogy eldönthessék, hogy valóban egészségvédelmi reklámról van-e szó, vagy a közoktatási törvényben tiltott (burkolt) gazdasági reklámról. Magyar Bálint miniszter úr által említett "fogkrémet népszerűsítő plakát" például szerintünk ez utóbbi kategóriájába tartozik, ti. nem a rendszeres fogmosásra ösztönöz, hanem egy adott fogkrém márka használatára. Nem vitás, hogy a rendszeres fogmosásra (szájápolásra) a gyerekeket már a lehető legkorábban rá kell szoktatni. A felelős minisztériumoknak ezt az ismeretterjesztést kellene támogatnia, nem pedig a piacon lévő vállalkozások cég- vagy termékreklámját.
Ugyanígy álságosnak találjuk és ellenezzük az egészséges életmódra hivatkozó joghurtot, mogyorókrémet (!), kakaóport, stb. reklámozó cégek iskolai jelenlétét, vagy a dobozos (kombinált csomagolóanyagú) tejek nagyszerűségét hangsúlyozó csomagolóipari cégek megtévesztő kampányait, illetve az ugyanezen indokra való hivatkozással reklámozó cégek ma is fennálló iskolai jelenlétét.
Tekintettel arra, hogy a felvetett probléma a felnövekvő generáció egészségi állapotát befolyásolhatja kedvezőtlenül, kérjük, hogy a jövő évi költségvetésben biztosítsanak forrást annak megoldására!
2004. november 9.
Hulladék Munkaszövetség
és a
Magyar Pszichológiai Társaság Neveléslélektani Szekciója
Csatlakozó szervezetek:
1. Tudatos Vásárlók Egyesülete
2. Zöldgömb Sport Klub
3. Ökológiai Stúdió Alapítvány
4. Magyar Környezetvédők Társasága
5. Reflex Környezetvédő Egyesület
6. Magyar Természetvédők Szövetsége
7. E-misszió Egyesület
8. Független Ökológiai Központ
9. Védegylet
10. Életfa Környezetvédelmi Szövetség
11. Magosfa Környzeti Nevelési és Ökoturisztikai
Alapítvány
12. GATE Zöld Klub
13. Zöld Fiatalok
14. BOCS Alapítvány
15. Csermely Környezetvédő Egyesület
16. Dorogi Környzetvédő Egyesület
17. Levegő Munkacsoprot
18. Zöld Akció Egyesület
19. Fauna Egyesület
20. Terézvárosi Zöld Kör
21. Pannon Szövetség
22. Hajdúböszörményi Ifjúsági Természetvédő Kör
23. Középkertért Egyesület
24. Bodrog Egyesület
25. Na-Tura Egyesület
26. Zöld Forrás Egyesület
27. CSEMETE
28. Nimfea Természetvédelmi Egyesület
29. Herman Ottó Természetvédő Kör
30. Beklen Alapítvány
31. Ökoszolgálat Alapítvány
32. Rügyecskék Alapítvány
33. Kerekerdő Alapítvány
34. Galga Környezetvédelmi Egyesület
35. Pécsi Zöld Kör
36. Esztergomi Környezetkultúra Egyesület
37. Nök a Környezetért és Egészségért Egyesület
38. Parlagfümentes Magyarországért Egyesület
39. Tiszta Élelmiszerért Mozgalom
40. Zöld Nök csoport
41. Megújuló Energia Klub
42. Egyetemes Létezés Természetvédelmi Egyesület
43. Gemenc Természetvédelmi-és Sportegyesület
44. Kerekdomb Egyesület
További információ:
Hulladék Munkaszövetség (Telefon: 06-1/386-26-48)
Magyar Pszichológiai Társaság Neveléslélektani Szekciója (Vajda Zsuzsanna: [email protected])
Az állásfoglalással kapcsolatban megjelent médiahírek:
- Reklámokból építenének iskolai szekrényeket (Origo - 2004. november 15.)
-
Reklámokat vinne az iskolákba a minisztérium
(RTL Klub Híradó - 2004. november. 16.)