100 cég 100 milliárd dollárt költött hirdetésre
A Menedzsment Fórum honlapján olvastuk, hogy az elmúlt 50 évben nemigen változik a hirdetésekre legtöbbet költõ cégek köre: cigi, bank, autó, mobil, gyógyszer. A pénzügyi szolgáltatások 18,5, a gyógyszerek 17,7, az internet és telekommunikációs szolgáltatók 14, míg az autógyártók 10,8 százalékkal növelték hirdetéseik számát az egy évvel korábbi adatokhoz képest. Elképzelem korunk hõsét, aki egy óriási dugóban böhöm méretû kocsijában cigizve ül mikor mobiljára éppen megjön az új banki egyenleget tartalmazó SMS - levonva a számláról a kocsi biztosítását, a súlyadót, a sok megvett dohányárut, a mobiltelefonálások költségeit is. Hõsünk padlót fog, de mielõtt megfullad a köhögésrohamtól, bekap gyorsan egy kis köhögéscsillapítót. Pont olyat, amit a reklámban látott, az bizton segít, mint minden ami a reklámokban van....
Alig változtak 50 év alatt a legnagyobb reklámozók az Egyesült Államokban. Az Advertising Age ötvenedik jelentésének élén ismét egy autógyártó és az FMCG szektor jeles képviselője áll.Nem sok változás történt az idei, ötvenedik alkalommal megjelentetett "Top 100 vezető hirdető" listáján. Az elmúlt fél évszázadban harmincadik alkalommal szerepel a General Motors Corp. (GM) és a Procter & Gamble (P&G) a dobogó két legmagasabb fokán. Az 1956-os első szám indulása óta - melyben az 1955 év adatai szerepeltek - mindössze egyetlen egy vállalatnak, a Philip Morrisnak sikerült megtörnie a két óriás egyeduralmát. A P&G jövőre valószínűleg ismét pályázhat az első helyre, miután felvásárolta a 41. helyen végzett Gillete Co.-t, olvasható az Advertising Age legfrissebb jelentésében.
Az első 100 helyen végzett vállalat együttesen 98,34 milliárd dollárt költött hirdetésre, ami 9,2 százalékos emelkedés, az egy évvel korábbi, 9 százalékos növekedéshez képest. Míg a GM 3.997 milliárdot, a P&G 3.920 milliárd dollárt áldozott reklámokra 2004 során. A vezető 100 részesedése a reklámtortából tavaly már elérte a 37,3 százalékot, s jelentősen átformálta az Egyesült Államok hirdetési arculatát az 1955-ös kezdetek óta. A legfontosabb ágazatok közül a pénzügyi szolgáltatások 18,5, a gyógyszerek 17,7, az internet és telekom szolgáltatók 14, míg az autógyártók 10,8 százalékkal növelték hirdetéseik számát az egy évvel korábbi adatokhoz képest.
Ha az 50 évvel korábbi eredményeket szemléljük a hirdetők között még egyáltalán nem találunk pénzügyi szolgáltatót, s mindössze egyetlen vállalat, az American Telephone & Telegraph Co. képviselte a telekom szektort. Nem sok vizet zavart a hét gyógyszerhirdető sem. Az ágazat reklámozási kedve mindössze az 1997-es törvényi módosítások után vett lendületet, és érte el 2004-re a 4,43 milliárd dollárt, minek jelentős részét a 100-ak adják.