Zöld Óvoda mentorálás (KMR)-2014. II. félév

A 2014-es év 2. félévében folytatódott a kapcsolattartás az Előregisztrációs felületünkön jelentkezett óvodákkal. A lista az 1. félévhez képest 43 intézménnyel bővült, így összesen 103 intézménnyel vagyunk kapcsolatban, ebből 16 új intézményt mentoráltunk a tárgyidőszakban.

Honlapunkon az Oktatás aloldalon folyamatosan frissülő tartalmakat töltöttünk fel a projekt tevékenységei, az információs napok, a mentorálások és általában a Zöld Óvoda program kapcsán (adatbázis, jó gyakorlatok, szakirodalom, oktatási segédanyagok).

Ugyanitt megtalálható a címpályázat letöltési linkje is.

Az információkat egy helyre összegyűjtve segítjük ezúton is az óvodapedagógusok munkáját.

Szintén a rendszeres tájékoztatást szolgálja havonta kiküldésre kerülő Saláta hírlevelünk is, amely kifejezetten a fenntarthatóság iránt elkötelezett óvodapedagógusoknak, környezeti nevelőknek szóló tájékoztató a témába vágó továbbképzésekről, versenyekről, pályázatokról, egyéb friss hírekről. A hírlevél mindenkihez eljut országszerte aki feliratkozott rá a honlapunkon, vagy jelezte felénk információs napjainkon, mentorálás alkalmával e szándékát, illetve a hírek a honlapunkon is elérhetőek.

A régióban található civil szervezetek listáját folyamatosan bővítjük, bekérjük kiadványaikat, elérhetőségeiket. Keressük a projekt céljait szolgáló együttműködés  lehetőségeit helyi civilekkel, a Duna-Ipoly Nemzeti Parkkal, bázisóvodákkal, Örökös

Zöld Óvodákkal a hálózatépítés érdekében. Tájékozódunk a legfrissebb szakirodalmakról melyek elérhetőségét az óvodapedagógusok számára is biztosítjuk.

 

A mentorálás menete:

 

Ebben a félévben összesen 21 intézményt mentoráltunk személyesen, telefonon és e-mailben. Nagy hangsúlyt fektettünk a személyes találkozásra, amely többnyire a Humusz Házban valósult meg a szemléletformálás és a gyakorlati megvalósítás helybeni szemléltetése okán. Természetesen adott esetben az óvodákba is ellátogattunk előzetes egyeztetés után.

A mentorálásra regisztráltakkal e-mailben és telefonon vettük fel a kapcsolatot, melyet követően a mentorálás során ismertettük az SH/4/5 Zöld Óvoda, Ökoiskola programok kiszélesítése projektet, a Regionális Forrásközpont ebben betöltött feladatait, hogy milyen módon tudjuk segíteni az intézmény zöld óvodává válását, a zöld óvodai lét fenntarthatóságát. Ismertettük a címpályázatot - külön kitérve az önértékelési szempontsorra - az első alkalommal pályázók esetében, a jó gyakorlatokat és a tájékozódást szolgáló honlapokat, szakirodalmakat.

Sorra vettük az intézményi sajátosságokat, helyi adottságokat, melyek alapján intézményspecifikussá formáltuk az önértékelési szempontsort.

A felmerülő kérdésekre válaszoltunk.

A mentorálások során a következő témaköröket érintettük:

  • a zöld óvoda cím előnyei
  • a zöld óvoda kritériumrendszere
  • a címpályázat elérési lehetőségei
  • az önértékelési szempontsor kitöltése, fejlesztési területek javaslatai
  • egy óvoda több telephelye beadhat-e közösen pályázatot
  • külső kapcsolatrendszer áttekintése
  • bázisóvodai tevékenységek
  • jó gyakorlatok

 

Konkrét tevékenységek (a 2014 szeptemberében pályázók kapcsán)

  • az önértékelési szempontsor összes munkalapjának átnézése
  • a beadott címpályázat megfelel-e a kiírás formai és szakmai követelményeinek.

 

Gyakori kérdések:

  • jár-e anyagi támogatással a cím
  • milyen pályázatoknál jelent előnyt a zöld óvoda cím
  • a pályázat beadási határidejének meghosszabítása
  • milyen külső szakember adhat támogató nyilatkozatot

 

Szakmai, gyakorlati megvalósítási kérdések:

  • szelektív hulladékgyűjtés kibővítése az óvodában
  • környezetbarát tisztítószerek alkalmazása az intézményben
  • a Natura 2000 hálózattal kapcsolatos kinti játékok az óvodában
  • erdei óvoda
  • együttműködési lehetőségek feltérképezése helyi civil szervezetekkel

 

Problémás területek:

  • az óvodás korosztállyal nem tudnak nagy távolságokra utazni

 

Javaslataink:

  • térképezzék fel a helyi lehetőségeket, természeti és kulturális értékeket, az óvoda környékén tegyenek nagyobb sétákat
  • látogassanak meg más ökoiskolákat, zöld óvodákat a jó gyakorlatok helyszíni megismerése érdekében.

 

Összefoglalva: a mentorálások után az óvodapedagógusok a pályázat kritériumrendszerét jobban átlátva, jól informálva, az állandó kapcsolattartás lehetőségével távoztak.

Kivétel nélkül hasznosnak tartották ezt a lehetőséget és nagy részük jelezte, hogy probléma esetén jelentkezni fog nálunk. Örömmel üdvözöltük, hogy egy-egy intézményből

sokszor nem csak egy-egy fő, hanem többen is eljöttek, illetve jelezték, hogy érdekelné őket a projekt keretein belül megvalósításra kerülő Zöld Óvoda koordinátor képzés.

Az óvodapedagógusok lelkesek, kreatívak, általános tapasztalat hogy nagyon sok dolog bejáratottan működik intézményükben, melyekkel megfelelnek a zöld óvodák kritériumrendszerének.

A programot az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) Zöld Óvoda-, Ökoiskola programok kiszélesítése c. projektjének keretében végezzük, a projekt a Svájci-Magyar Együttműködési Program társfinanszírozásával valósult meg.

SH/4/5 logósvájci logóminiszterelnokseg