Ökoiskola Info Nap beszámoló (NYDR) - 2014.11.03.
Időpont: 2014. november 3. 1300 - 1700
Helyszín: Nyugat-magyarországi Egyetem Lewinszky Anna Gyakorló Óvodájában
(9400 Sopron, Zsilip u. 1-3.)
Résztvevők száma: 17 iskola képviseletében megjelent 20 fő pedagógus és 12 diák.
Az információs nap helyszínéül ezúttal is egy olyan intézményt választottunk, amely több éve példaértékű tevékenységet folytat a környezeti nevelés terén. A Nyugat-magyarországi Egyetem Lewinszky Anna Gyakorló Óvodájába szervezett rendezvényen a közeljövőben Ökoiskola vagy az Örökös Ökoiskola címre pályázó 17 iskola 20 pedagógusa vett részt, továbbá az egyik szombathelyi és egy soproni szakiskolából 12 diák is megtisztelte rendezvényünket. Vendégeink Győr-Moson-Sopron megyéből és a szomszédos Vas megyéből érkeztek.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) Zöld Óvoda-, Ökoiskola programok kiszélesítése c. projektje keretében megvalósuló rendezvényt Horváth Ferenc, a Reflex Környezetvédő Egyesület elnöke, nyitotta meg. Röviden köszöntötte a megjelenteket, és megköszönte a házigazdáknak, hogy helyszínt biztosítottak a rendezvényhez
Az információs nap programjának ismertetése után első előadóként Horváth Ferenc bemutatta röviden a Reflex Környezetvédő Egyesületet, valamint a HUMUSZ Szövetséget. Egy kis múltidézés, a szervezet történetének ismertetése után a napi tevékenységekre is kitért, kiemelve az egyesület tagjainak, szakértőinek környezeti nevelési tevékenységét.
Ezután részletesen ismertette az Ökoiskola fejlesztési programot, a mentorálást, az információs napokat és az akkreditált képzést. A címpályázat bemutatása során kiemelte a folyamatos beadási lehetőséget, bátorítva az első pályázókat arra, hogy akár még az idén is elkészíthetik és beküldhetik pályázatukat.
Az RFK mint generáló, inspiráló segítséget nyújtó szervezet, komoly segítséget nyújthat igény esetén a címpályázat elkészítéséhez, az első pályázókon kívül a második alkalommal, illetve az Örökös Ökoiskola címre pályázóknak is - hangzott el az előadás végén, mintegy összefoglalóul.
A második előadásban Hoczek László a Nyugat-Magyarországi Egyetem Róth Gyula Gyakorló Szakközépiskola és Kollégium igazgatóhelyettese mutatta be intézményét, mint egy címet már korábban elnyert ökoiskolát. Megtudtuk, hogy a 2004-es első kiírást követően némi gondolkodás után 2005-ben pályáztak és nyerték el első ízben az ökoiskola címet. A történelmi múltú (néhány év múlva 100 éves középiskola) országos beiskolázású intézmény, már képzései tartalmánál fogva is (erdész, faipari és környezetvédelmi technikus) szinte kötelezőnek érezte a cím megpályázását és elnyerését. Az iskola honlapjának „akikre büszkék vagyunk” rovatában is bőven található ezzel az eszmeiséggel kapcsolódó kiemelkedő tanulói/tanári teljesítmény. Az előadás további részében a tanár úr az ökoiskola tartalmát, megkülönböztető jegyeit ismertette, fogalmi megalapozásokkal, helyi alkalmazásokkal, aktualitásokkal. Majd részletesen bemutatta a több telephelyen működő iskolát, mint ökoiskolát. A nagy figyelmet kiérdemlő színes, nagyon tartalmas előadás méltán aratott osztatlan sikert.
Az előadás közvetlenül „tűnt” át műhelymunkává, amelyet Szűcs Gábor a Reflex Környezetvédő Egyesület tagja vezetett. Az előző előadás szakmaiságával, hangulatával jól alapozta meg a résztvevői aktivitásra építő műhelymunka blokk egy óráját. Kezdésként a műhelymunka vezetője kiemelte az előző előadás legfontosabb értékeit, átkötve a remélt és kívánatos, aktivitásra alapozott műhelymunka indításához. Ezután ráerősített a bevezető előadásban is elhangzottakra, a program fő céljaként kiemelve az ökoiskolák számának növelését, de hangsúlyozta azt is, hogy nagyon fontos a cím megtartó pályázás is célként az Örökös Ökoiskola cím elérésével. Elmondta azt is, hogy az idei pályázatok ismeretében fontos a kis települések iskoláinak késztetése a címpályázat elkészítésére, illetve benyújtására. Kitért arra, hogy ezeknél az iskoláknál milyen előnyökkel járhat a cím elérése. A jövő évi képzés kapcsán ismertette annak célját, várható tartalmát, illetve azt, hogy az ingyenes, 30 órás, és 30 kredit pontot ér. Az időpontját tekintve a résztvevőktől kért tanácsot, amelyhez többen is hozzászóltak, így képet kaptunk arról, hogy a pedagógusok a két képzés legalkalmasabb időpontjának a márciust és októbert tartják.
Ezek után a szép számban megjelenteteket kérdezte, hogy ki milyen „állapotban” van jelen az ökoiskolát tekintve, kik az érdeklődők, kik az első, vagy második címpályázatra készülők, s kik készülnek pályázni az örökös ökoiskola címre. Ezután elhangzott néhány fenntarthatósági meghatározás, egy kis környezetvédelem történet, és az előadó átadta a szót azzal, hogy ”akinek jó példája, jó gyakorlata, kétsége vagy kérdése, ill. bármi a témához tartozó megosztani valója van, az tegye meg!”
A hátralévő mintegy háromnegyed órában számos hozzászólás, vélemény, aggodalom és sok-sok segítő, pozitív gondolat hangzott el.
Kiderült, hogy az első pályázók magától a pályázatírástól tartanak. A műhelymunkában elhangzott a biztatás, hogy a tartalmat tekintve, aki az alapprogram szerint (ami törvényileg kötelező) működik, a kritérium rendszerben könnyen összeszedi a szükséges 60%-ot. Kis facilitálással elértük, hogy a tapasztaltabbak maguktól oszlatták el a tapasztalatlanok megírhatósággal szembeni félelmét.
A rendezvényen részt vett néhány szombathelyi diák is, akik aktívan részt vettek hozzászólásaikkal, észrevételeikkel. Egy soproni diák néhány perces előadásban számolt be arról, hogy mit jelent számára ökoiskolában tanulni.
Az újabb szünet után a záró előadásként Lajtmann József, a Reflex Környezetvédő Egyesület tagja, szakértője tartotta meg Natura 2000-es előadását, amely a program egyik megalapozója. A széleskörű és lendületes előadásában bemutatta a helyi védett területek bevonhatóságát is az iskolák fenntarthatóságra nevelésébe, bemutatva és kézbe adva a Pro Vértes Közalapítvány (egyik közreműködő Reflex Környezetvédő Egyesület) által kiadott, a helyi védett területeket megyénként összegyűjtő, képekkel, szöveggel illusztrált térképeit. ( Győr-Moson –Sopron, Vas, Zala)
Végezetül Horváth Ferenc köszönte meg még egyszer a házigazdának a nagyszerű helyszín biztosítását, a résztvevőknek a megjelenést, aktivitást, és - az RFK segítségét ígérve - sikeres pályázatírást kívánt.
A rendezvény tapasztalata, hogy nagyon fontos a jó előadás. Szerencsére a szünetekben is működött az érdeklődés fenntartása, sokat beszélgettünk a résztvevőkkel. Az újrapapírról szóló interaktív bemutató, a saját használható, jó gyakorlatok leírásának ajánlása, az ökológiai szemléletformáló kisfilmjeink ismertetése mind nagyon fontos volt.
Az információs nap programpontjai közötti szünetekben környezet- és egészségtudatos büfével vártuk vendégeinket, továbbá egy zöld kiállítást is szerveztünk a vendégeink számára. Az ökotudatos büfé is eredményes és sikeres volt.
Összességében jó hangulat, alkotó, segítő hozzáállás, hozzászólások jellemezték a rendezvényt. Erről tanúskodnak a rendezvényértékelő lapok is, melynek értékelése alapján elmondhatjuk, hogy a vendégeink többsége hasznosnak ítélte a soproni tájékoztató napunkat.
Az információs napról nemcsak a Reflex Környezetvédő Egyesület és a Humusz Szövetség honlapjáról kaphattak hírt a régióban élők, hanem megjelent egy írás a rendezvényről a Nyugat-Magyarországi Egyetem honlapjának hírek rovatában is, továbbá a soproni TV egy riportban tudósított a rendezvényről.
A programot az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) Zöld Óvoda-, Ökoiskola programok kiszélesítése c. projektjének keretében végezzük, a projekt a Svájci-Magyar Együttműködési Program társfinanszírozásával valósult meg.
Friss oktatási hírek a humusz.hu-ról
2024. október 03. | Ötletek komposztos foglalkozásokhoz - hamarosan itt a Komposztünnep |
2024. október 03. | Kielemeztük a kérdőívünkre beérkezett válaszokat – íme az eredmények |
2024. szeptember 20. | Szárba szökkent magocskáink 2. rész - A Zöld Kürt története |
2024. szeptember 17. | Ki a legügyesebb halász? - játékot fejlesztett az Anthropolis Egyesület |
2024. szeptember 04. | Komposztünnep felhívásunkhoz bárki csatlakozhat |
2024. augusztus 29. | Segítsd a Humusz fennmaradást egy kérdőív kitöltésével |
2024. augusztus 07. | Biolearn online konferencia pedagógusoknak |
2024. július 20. | Újrapapír füzetek a Humusznál! |
2024. június 21. | Szárba szökkent magocskáink – 1. rész |
2024. április 03. | „Tanuljunk a természettől!” (BioLearn) műhelymunka |