Ökoiskola mentorálás (ÉMR)-2014.II.félév

A féléves munkatervben meghatározott felelősök elvégezték a megadott feladatokat, a munkatervben szereplő határidőre. A végrehajtásért felelős személyek köre bővült, Spéder Ferenc, egyesületünk munkatársa környezeti nevelőként kapcsolódott be a programba.

Kapcsolatfelvétel potenciális együttműködőkkel:

  • Zöld civil szervezetek megkeresése a régióban. Az információs napok Zöld Expo programelemén való megjelenés és az Ökoiskola program népszerűsítésének elősegítésére ebben a félévben a Heves megyei zöld társadalmi szervezeteket és intézményeket kerestük meg. Megkeresett szervezetek:
  • Banya-Tanya Alapítvány
  • Regio Viridis Egyesület
  • Terragora Vidékfejlesztési Közösség
  • Új Akropolisz Kulturális Közhasznú Egyesület
  • Bükki Nemzeti Park Igazgatóság, Ökoturisztikai és Környezeti Nevelési Osztály
  • Egererdő Zrt.
  • Eszterházy Károly Főiskola –Természettudományi Kar
  • Kaptárkő Egyesület
  • H-Union Magyar Társadalom és Gazdaságfejlesztési Szövetség
  • Kárpátikum Közhasznú Alapítvány
  • Életfa Környezetvédő Szövetség
  • Magyar Madártani Egyesület Bükki Helyi Csoport
  • Belibu Babaház
  • Emellett a TÁMOP 3.1.4 / B. „Köznevelés az iskolában” – kiemelt projekt kapcsán - amely az iskolák hálózatosodását és partnerségi körük építését szeretné elérni, például kisebb iskolai programok finanszírozása révén – felvettük a kapcsolatot a KLIK a projektben dolgozó regionális munkatársaival is. Ők a projektbe bekapcsolódó iskolák felé kommunikálták az Ökoiskola projekt fő információit. Emellett az egyik miskolci fókuszcsoportos megbeszélésre mi is elmentünk és elvittük a projekt szórólapját.

Mentorálás az Észak-magyarországi régióban:

  • Továbbra is minden új, ökoiskolával kapcsolatos, információt e-mailben elküldtünk a régió összes iskolája számára. Augusztus végén, szeptember elején főleg a némileg meghosszabbodott pályázati beadási határidő kommunikálása volt a középpontban. Később az általános és a novemberi, egri információs napra való regisztrációra, illetve az elkészült Ökoiskola módszertani segédanyag hirdetésére koncentráltunk.
  • Partneradatbázisunk alapján eddig 38 iskolával vettük fel közvetlenül a kapcsolatot, elsősorban az információs napok regisztrációja és az ottani találkozások alapján. Emellett személyes ismeretségeink, illetve a kérdésekkel hozzánk érkező iskolák révén bővítettük a kört. A 38 iskola közül 26 db még nem rendelkezik Ökoiskola címmel, illetve 4 db iskola sikeresen pályázott a szeptemberi kiírásra, így decemberben megkapják első Ökoiskola címüket.
  • Az érdeklődő intézmények többsége elsősorban a 2015 tavaszi pályázatra szeretné beadni a dokumentumokat, de egyes iskolák csak a következő tanévben pályáznának.
  • Elsősorban a telefonos ill. e-mailen történt kommunikációra volt lehetőség és igény a mentorált iskolák részéről. Az információs napok melletti személyes találkozásokra minimális igény érkezett be hozzánk. Ugyanakkor felajánlottuk segítségünket a pályázat megírásában, benyújtásában való részvételre is, pl. személyes tanácsadás vagy az adott intézmény felmérése keretében.

Információs Nap megszervezése és lebonyolítása Egerben:

  • Mivel a tanévkezdés feladatai lefoglalták az iskolákat, ezért az információs nap szervezését az ősz második felére ütemeztük be. A hosszabb őszi szünet közbeékelődése miatt, 2 héttel el kellett halasztani a november 10-re tervezett rendezvényt. A helyszín kiválasztása során megkerestük Heves megye zöld civil szervezeteit, illetve intézményeit az egri ökoiskolák névsorával. Azt kértük tőlük, hogy személyes tapasztalataik alapján tegyenek javaslatot a helyszínre. Az így megmaradt 3-4 iskolát levélben kerestük meg, melyből 2 intézmény (Szalaparti, Tinódi) jelezte érdeklődését.
  • Október elején személyes bejárás során megtekintettük a 2 iskola működését, technikai és megközelítési adottságait. Ez alapján döntöttünk az Eger-Felsővárosi Tinódi Sebestyén Tagiskola mellett, ami jó választásnak is bizonyult, mert szinte társszervezői feladatokat is felvállaltak, illetve az iskolai élet szervezését is a rendezvényhez igazították.
  • Az információs napra való jelentkezéshez internetes regisztrációs felületet hoztunk létre
  • Felvettük a kapcsolatot a külső előadóval, egyeztettük az infónap forgatókönyvét, tartalmi elvárásait. Elsősorban egy gyakorlatias programot szerettünk volna megvalósítani, ahol életszerűvé tesszük a pályázat folyamatát, illetve bemutatjuk a felkészülés és működtetés nehézségeit, problémamegoldó technikáit, a szükséges dokumentációs feladatokat stb.
  • A rendezvényre külön meghívót is készítettünk, melyet elhelyeztünk honlapunkon is.
  • A résztvevők számára zöld büfét is szervezetünk, ahol végül a miskolci Belváros Biovásár és a Családellátó hálózat termékeiből készült szendvicsek és egyéb harapnivalók, illetve gyümölcslevek szolgálták a felfrissülést. Természetesen a klasszikus üvegkancsós csapvíz is jelen volt, illetve üvegpoharak és szalvéták/papírtálcák szolgálták a hulladék minimalizálását.
  • Az iskola tömegközlekedéssel jól megközelíthető, ezt kiemeltük a regisztrációs felületen is. A földszinti könyvtárterem és a vele szemben lévő ruhatár és zöld büfé
  • Az iskola tantermei, ill. a szomszédos vizesblokkok kerekesszékkel is elérhetőek voltak, bár ilyen igény nem jelentkezett a helyszínen.
  • A rendezvényre 33 résztvevő regisztrált 16 iskola részéről, s végül 28 pedagógus vett rajta részt, 13 iskola képviseletében. Minden iskola számára ingyenes egységcsomagot adtunk át, amely egyrészt az OFI és a KOKOSZ által készített Ökoiskola módszertani útmutatót, másrészt a Humusz Szövetség és Zöld Akció Egyesület környezeti nevelésben jól használható kiadványait tartalmazta. Nagy sikert aratott a Zöld Expo is, amelyet a Tinódi tanárai, tanulói és a szülők is felkerestek. Az Eger TV, a Heves Megyei Hírlap és a Szent István Rádió is beszámolt a programról.
  • A rendezvény szóbeli illetve írásos (értékelőlap) visszajelzései alapján a résztvevők értékelték a gyakorlatias és lendületes tématálalást. További konkrét ötleteket is szívesen fogadnak a pályázat elkészítéséhez (pl. alapdokumentumok módosítása), illetve várják azon pályázati lehetőség informálását, amelyek révén kit tudják használni az Ökoiskola címet, illetve lehetőséget kapnak annak hatékony megvalósítására

 

A programot az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) Zöld Óvoda-, Ökoiskola programok kiszélesítése c. projektjének keretében végezzük, a projekt a Svájci-Magyar Együttműködési Program társfinanszírozásával valósult meg.

SH/4/5 logósvájci logóminiszterelnokseg