Ökoiskola mentorálás (ÉMR)-2014.II.félév
A féléves munkatervben meghatározott felelősök elvégezték a megadott feladatokat, a munkatervben szereplő határidőre. A végrehajtásért felelős személyek köre bővült, Spéder Ferenc, egyesületünk munkatársa környezeti nevelőként kapcsolódott be a programba.
Kapcsolatfelvétel potenciális együttműködőkkel:
- Zöld civil szervezetek megkeresése a régióban. Az információs napok Zöld Expo programelemén való megjelenés és az Ökoiskola program népszerűsítésének elősegítésére ebben a félévben a Heves megyei zöld társadalmi szervezeteket és intézményeket kerestük meg. Megkeresett szervezetek:
- Banya-Tanya Alapítvány
- Regio Viridis Egyesület
- Terragora Vidékfejlesztési Közösség
- Új Akropolisz Kulturális Közhasznú Egyesület
- Bükki Nemzeti Park Igazgatóság, Ökoturisztikai és Környezeti Nevelési Osztály
- Egererdő Zrt.
- Eszterházy Károly Főiskola –Természettudományi Kar
- Kaptárkő Egyesület
- H-Union Magyar Társadalom és Gazdaságfejlesztési Szövetség
- Kárpátikum Közhasznú Alapítvány
- Életfa Környezetvédő Szövetség
- Magyar Madártani Egyesület Bükki Helyi Csoport
- Belibu Babaház
- Emellett a TÁMOP 3.1.4 / B. „Köznevelés az iskolában” – kiemelt projekt kapcsán - amely az iskolák hálózatosodását és partnerségi körük építését szeretné elérni, például kisebb iskolai programok finanszírozása révén – felvettük a kapcsolatot a KLIK a projektben dolgozó regionális munkatársaival is. Ők a projektbe bekapcsolódó iskolák felé kommunikálták az Ökoiskola projekt fő információit. Emellett az egyik miskolci fókuszcsoportos megbeszélésre mi is elmentünk és elvittük a projekt szórólapját.
Mentorálás az Észak-magyarországi régióban:
- Továbbra is minden új, ökoiskolával kapcsolatos, információt e-mailben elküldtünk a régió összes iskolája számára. Augusztus végén, szeptember elején főleg a némileg meghosszabbodott pályázati beadási határidő kommunikálása volt a középpontban. Később az általános és a novemberi, egri információs napra való regisztrációra, illetve az elkészült Ökoiskola módszertani segédanyag hirdetésére koncentráltunk.
- Partneradatbázisunk alapján eddig 38 iskolával vettük fel közvetlenül a kapcsolatot, elsősorban az információs napok regisztrációja és az ottani találkozások alapján. Emellett személyes ismeretségeink, illetve a kérdésekkel hozzánk érkező iskolák révén bővítettük a kört. A 38 iskola közül 26 db még nem rendelkezik Ökoiskola címmel, illetve 4 db iskola sikeresen pályázott a szeptemberi kiírásra, így decemberben megkapják első Ökoiskola címüket.
- Az érdeklődő intézmények többsége elsősorban a 2015 tavaszi pályázatra szeretné beadni a dokumentumokat, de egyes iskolák csak a következő tanévben pályáznának.
- Elsősorban a telefonos ill. e-mailen történt kommunikációra volt lehetőség és igény a mentorált iskolák részéről. Az információs napok melletti személyes találkozásokra minimális igény érkezett be hozzánk. Ugyanakkor felajánlottuk segítségünket a pályázat megírásában, benyújtásában való részvételre is, pl. személyes tanácsadás vagy az adott intézmény felmérése keretében.
Információs Nap megszervezése és lebonyolítása Egerben:
- Mivel a tanévkezdés feladatai lefoglalták az iskolákat, ezért az információs nap szervezését az ősz második felére ütemeztük be. A hosszabb őszi szünet közbeékelődése miatt, 2 héttel el kellett halasztani a november 10-re tervezett rendezvényt. A helyszín kiválasztása során megkerestük Heves megye zöld civil szervezeteit, illetve intézményeit az egri ökoiskolák névsorával. Azt kértük tőlük, hogy személyes tapasztalataik alapján tegyenek javaslatot a helyszínre. Az így megmaradt 3-4 iskolát levélben kerestük meg, melyből 2 intézmény (Szalaparti, Tinódi) jelezte érdeklődését.
- Október elején személyes bejárás során megtekintettük a 2 iskola működését, technikai és megközelítési adottságait. Ez alapján döntöttünk az Eger-Felsővárosi Tinódi Sebestyén Tagiskola mellett, ami jó választásnak is bizonyult, mert szinte társszervezői feladatokat is felvállaltak, illetve az iskolai élet szervezését is a rendezvényhez igazították.
- Az információs napra való jelentkezéshez internetes regisztrációs felületet hoztunk létre
- Felvettük a kapcsolatot a külső előadóval, egyeztettük az infónap forgatókönyvét, tartalmi elvárásait. Elsősorban egy gyakorlatias programot szerettünk volna megvalósítani, ahol életszerűvé tesszük a pályázat folyamatát, illetve bemutatjuk a felkészülés és működtetés nehézségeit, problémamegoldó technikáit, a szükséges dokumentációs feladatokat stb.
- A rendezvényre külön meghívót is készítettünk, melyet elhelyeztünk honlapunkon is.
- A résztvevők számára zöld büfét is szervezetünk, ahol végül a miskolci Belváros Biovásár és a Családellátó hálózat termékeiből készült szendvicsek és egyéb harapnivalók, illetve gyümölcslevek szolgálták a felfrissülést. Természetesen a klasszikus üvegkancsós csapvíz is jelen volt, illetve üvegpoharak és szalvéták/papírtálcák szolgálták a hulladék minimalizálását.
- Az iskola tömegközlekedéssel jól megközelíthető, ezt kiemeltük a regisztrációs felületen is. A földszinti könyvtárterem és a vele szemben lévő ruhatár és zöld büfé
- Az iskola tantermei, ill. a szomszédos vizesblokkok kerekesszékkel is elérhetőek voltak, bár ilyen igény nem jelentkezett a helyszínen.
- A rendezvényre 33 résztvevő regisztrált 16 iskola részéről, s végül 28 pedagógus vett rajta részt, 13 iskola képviseletében. Minden iskola számára ingyenes egységcsomagot adtunk át, amely egyrészt az OFI és a KOKOSZ által készített Ökoiskola módszertani útmutatót, másrészt a Humusz Szövetség és Zöld Akció Egyesület környezeti nevelésben jól használható kiadványait tartalmazta. Nagy sikert aratott a Zöld Expo is, amelyet a Tinódi tanárai, tanulói és a szülők is felkerestek. Az Eger TV, a Heves Megyei Hírlap és a Szent István Rádió is beszámolt a programról.
- A rendezvény szóbeli illetve írásos (értékelőlap) visszajelzései alapján a résztvevők értékelték a gyakorlatias és lendületes tématálalást. További konkrét ötleteket is szívesen fogadnak a pályázat elkészítéséhez (pl. alapdokumentumok módosítása), illetve várják azon pályázati lehetőség informálását, amelyek révén kit tudják használni az Ökoiskola címet, illetve lehetőséget kapnak annak hatékony megvalósítására
A programot az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) Zöld Óvoda-, Ökoiskola programok kiszélesítése c. projektjének keretében végezzük, a projekt a Svájci-Magyar Együttműködési Program társfinanszírozásával valósult meg.
Friss oktatási hírek a humusz.hu-ról
2024. október 03. | Ötletek komposztos foglalkozásokhoz - hamarosan itt a Komposztünnep |
2024. október 03. | Kielemeztük a kérdőívünkre beérkezett válaszokat – íme az eredmények |
2024. szeptember 20. | Szárba szökkent magocskáink 2. rész - A Zöld Kürt története |
2024. szeptember 17. | Ki a legügyesebb halász? - játékot fejlesztett az Anthropolis Egyesület |
2024. szeptember 04. | Komposztünnep felhívásunkhoz bárki csatlakozhat |
2024. augusztus 29. | Segítsd a Humusz fennmaradást egy kérdőív kitöltésével |
2024. augusztus 07. | Biolearn online konferencia pedagógusoknak |
2024. július 20. | Újrapapír füzetek a Humusznál! |
2024. június 21. | Szárba szökkent magocskáink – 1. rész |
2024. április 03. | „Tanuljunk a természettől!” (BioLearn) műhelymunka |