Ökoiskola Információs Nap beszámoló (DAR) - 2014.11.10.
Időpont: 2014. november 10. (hétfő) 14:00-16:00
Helyszín: Körösök Völgye Látogatóközpont (5600 Békéscsaba, Széchenyi liget)
A program:
12:45 Regisztráció
13:00 Megnyitó
Iván Zsuzsanna, Algyői Fehér Ignác Általános Iskola, igazgató
13:20 Projekt bemutatása
Bojtos Fernec, CSEMETE Természet- és Környezetvédelmi Egyesület, környezeti nevelési előadó
14:00 Az ökoiskolai minősítés kritériumrendszerének bemutatása
Bojtos Ferenc, CSEMETE Természet- és Környezetvédelmi Egyesület, irodavezető
15:00 Büfé
15:30 Hálózati együttműködés az ökoiskolák közt
Iván Zsuzsanna, Algyői Fehér Ignác Általános Iskola igazgatója
16:10 A feltételek gyakorlati megvalósításának bemutatása
Fehér Borbála és Csicsely Szilvia a Székács József Evangélikus Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium igazgatója és igazgatóhelyettese
17:00 Zárás
A programon 24 fő pedagógus vett részt.
A projekt második félévének negyedik negyedévre eső időszakának meghatározó feladata az ökoiskola hálózatfejlesztési programban az információs nap megtartása volt. Mivel az első információs napunk a régióban a Csongrád megyei területet lefedve Szegeden került megvalósításra, a második információs naphoz másik megyét választottunk, Békés megyén belül is Békéscsabát, mint logisztikailag legkönnyebben elérhető központot.
A potenciális résztvevőket, azaz a megye iskoláit a rendezvény előtt újra végigtelefonálva a legváltozatosabb észrevételekkel találkozhattunk. Mivel a hazai régiók közül nálunk találhatók a legnagyobb távolságok, valamint a három megye közti kelet-nyugati közlekedési lehetőségek sokkal rosszabbak, mint például a megyeközpontok és Budapest közt, a megyén kívülről kevés résztvevőre volt esély. A területen belül a megyeszékhely elsőbbsége egyértelmű, megközelíthetősége viszont jónak mondható. A megkérdezettek többsége a kora délutáni időpont mellett voksolt kezdésre, de itt sem volt egyértelmű az elsődlegesség – csaknem fele inkább munkaidőben szánt volna rá időt, míg a többiek a helyettesítések rendkívül problémás megoldhatósága miatt inkább a délutánt választották, illetve örültek ennek a lehetőségnek.
A résztvevők közt volt, aki intézményvezetőként, illetve igazgatóhelyettesként vett részt a programon, de volt olyan érdeklődő is, aki csak az intézményvezető megbízásából, információszerzésre érkezett, és nincs döntési jogkörben. Utóbbi esetekben mindig megerősítettük a későbbi közvetlen kapcsolatfelvétel lehetőségét és szükségességét. Az információs napon a meglévő előadások vázát használtuk fel, felfrissítve azok információtartalmát. Új elemként a Natura 2000 programot bemutató rész kiegészítésre a korábban elkészített, és a helyi védett értékeket népszerűsítő film bemutatását is beillesztettük, amelyet a Pro Vértes állított össze, s amely illeszkedik a szintén e szervezettől beszerzett, és az információs napon szétosztott Natura 2000 programot bemutató kiadvány és a megyéjüket érintő, helyi védett értékeket bemutató térkép tartalmához.
A rendezvényen megjelenő iskolák közül volt már korábban címmel rendelkező, s most újra pályázó, és teljesen új intézmény is. A jó példát, azaz a mintaszerűen megvalósuló ökoiskolát ezúttal az orosházi evangélikus iskola csapata mutatta be, igen szemléletes és érdekes előadás formájában. Szereplésük az új csatlakozók beszervezéséhez adott ötletet, mivel egyházi fenntartású intézményként az állami intézményekhez hasonlóan egységes irányítás alatt állnak, s némiképp szorosabb együttműködésben is vannak azoknál. Felmerült a lehetősége annak, hogy egy ide irányuló központi megkereséssel egyszerre az intézmények egész csokrát érhetnénk el, s esetlegesen egységes irányvonalak mentén való belépésüket fenntartójukon keresztül is elérhetjük. Ide tartozik ugyanakkor, hogy az információs napokról nem csupán az intézményeknek, a fenntartók felé is küldtünk ki meghívót, azaz tudni tudtak a megkereséséről – ám nyilván direktebb egyeztetésekre lenne szükség a programba való csoportos bevonódás eléréséhez, s nem is csupán a példaként említett egyháznál, mint fenntartónál. Az egyházak tanításai egyébként – mint az a példaintézmény beszámolójából is kiderült – egészen jól összhangba hozhatók az ökoiskolák célkitűzéseivel, főként a minden teremtett élő tiszteletére vonatkozó tanítások mentén.
Az információs nap kapcsán felmerült ismét annak kérdése, hogy milyen vonzata lesz a hálózati taggá válásnak, milyen közvetlen és közvetett hasznai lesznek az intézményeknek.
A program második felében bemutatott Natura 2000 program részben ismerős volt a megjelentek számára, de a felhasználhatóságra vonatkozó részek sok új ötletet hoztak a felszínre, amelyre úgy tűnik, a majdani képzésen is külön érdemes lesz kitérni.
A rendezvény után kitöltött értékelőlapok alapján a résztvevők a szervezéssel teljesen elégedettek voltak - ebben nagy szerepe lehetett annak, hogy előzetesen egyeztettünk az intézményekkel az időpontot illetően, az előadókat felkészültnek találták, szakmailag hasznosnak érezték a Dél-alföldi régió információs napját.
A programot az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) Zöld Óvoda-, Ökoiskola programok kiszélesítése c. projektjének keretében végezzük, a projekt a Svájci-Magyar Együttműködési Program társfinanszírozásával valósult meg.
Friss oktatási hírek a humusz.hu-ról
2024. október 03. | Ötletek komposztos foglalkozásokhoz - hamarosan itt a Komposztünnep |
2024. október 03. | Kielemeztük a kérdőívünkre beérkezett válaszokat – íme az eredmények |
2024. szeptember 20. | Szárba szökkent magocskáink 2. rész - A Zöld Kürt története |
2024. szeptember 17. | Ki a legügyesebb halász? - játékot fejlesztett az Anthropolis Egyesület |
2024. szeptember 04. | Komposztünnep felhívásunkhoz bárki csatlakozhat |
2024. augusztus 29. | Segítsd a Humusz fennmaradást egy kérdőív kitöltésével |
2024. augusztus 07. | Biolearn online konferencia pedagógusoknak |
2024. július 20. | Újrapapír füzetek a Humusznál! |
2024. június 21. | Szárba szökkent magocskáink – 1. rész |
2024. április 03. | „Tanuljunk a természettől!” (BioLearn) műhelymunka |